Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 01:49
  #1
Medlem
Hej! jag tänkte ansöka om ett lån för att samla mina skulder. Frågan är bara om banken accepterar ett visstidsanställningsintyg? Eller kan man fejka och genom photoshop flytta krysset till tillsvidareanställning? Vad fan spelar det för roll egentligen, lånekostnaden kommer landa på 1-2 tusen kronor i månaden vilket jag utan problem kan betala tills jag går i pension.

Kollar banken upp detta noga ifall att jag skulle "fuska" med mitt anställningsintyg?
Citera
2018-06-09, 01:55
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej! jag tänkte ansöka om ett lån för att samla mina skulder. Frågan är bara om banken accepterar ett visstidsanställningsintyg? Eller kan man fejka och genom photoshop flytta krysset till tillsvidareanställning? Vad fan spelar det för roll egentligen, lånekostnaden kommer landa på 1-2 tusen kronor i månaden vilket jag utan problem kan betala tills jag går i pension.

Kollar banken upp detta noga ifall att jag skulle "fuska" med mitt anställningsintyg?

Har hänt att banken ringt till vår arbetsplats för att kontrollera anställningsavtal som anställda lämnat in i samband med lån.
Citera
2018-06-09, 01:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Har hänt att banken ringt till vår arbetsplats för att kontrollera anställningsavtal som anställda lämnat in i samband med lån.

Okej, då får jag skippa det helt enkelt.
Citera
2018-06-09, 02:06
  #4
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Okej, då får jag skippa det helt enkelt.

Det finns väll dock andra banker än de traditonella som accepterar visstidsanställningar ?
Citera
2018-06-09, 09:31
  #5
Medlem
Du funderar på ett brott, eller hur. Osant intygande. Jag är inte expert på den lagen dock.
Citera
2018-06-09, 10:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Du funderar på ett brott, eller hur. Osant intygande. Jag är inte expert på den lagen dock.

Nej, jag kommer få lån ändå, pratade med en kille som jag känner som jobbar på bank, han ser inga konstigheter att låna ut med tanke på min ekonomiska bakgrund.
Citera
2018-06-09, 16:16
  #7
Medlem
En generell fundering från min sida är väl att banker och kreditinstitut framöver måste "bredda" sina metoder för att bedöma kreditvärdighet.

Idag är ju anställningsformen "tillsvidare" på väg ut, och ersätts av projektanställningar, eget företagande, eller olika former av tillfälliga knäck.

Gissar att avsaknad av betalningsanmärkningar, sparat kapital, pensionsavsättningar, och kanske goda vitsord ökar i betydelse.

Kan banker söka i brottsregister? GDPR? Inte för att jag själv varit i klammeri med rättvisan, ett par fortkörningar och nattlogi på hotell Gripen efter en festlig kväll är det enda. Borde inte ge trubbel med banken.
Citera
2018-06-09, 22:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Du funderar på ett brott, eller hur. Osant intygande. Jag är inte expert på den lagen dock.
Helt klart finns det mångårigt fängelsestraff på skalan för bedrägeri. Vore ju tråkigt om TS får skaka galler. Dock tveksamt att du blir dömd till det om det inte är väldigt stora belopp.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2018-06-09 kl. 22:33.
Citera
2018-06-12, 12:13
  #9
Medlem
Inte alls värt att göra. Det här räknas om bedrägeri, beroende på summorna kan det även räknas som grovt bedrägeri om jag inte har fel. Kan inte vara mer dumt att göra detta om du dessutom kan få lån utan att göra det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback