Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-22, 17:00
  #13
Medlem
Väldigt intressant ämne.

Dagens beroende av sociala medier är nästan skrattretande. Folk som känner att dom hela tiden måste lägga upp perfekta bilder för att få några likes kan inte må särskilt bra egentligen. Sen så tror alla att den personen lever det perfekta livet vilket får dom att känna sig värdelösa, haha helt skruvat egentligen. Folk som lägger upp sönderretuscherade selfies, att dom inte skäms? Måste ju bli jävligt pinsamt att bli sedd ute på stan sen eller? "Aha är det sådär hon/han ser ut egentligen? fyfan!"

Lägger aldrig upp något och jag tycker det är så jävla skönt att slippa den där hetsen
Citera
2018-06-22, 17:31
  #14
Medlem
SektenAnderssons avatar
sociala medier är skapade för att förvrida människan, inget annat
Citera
2018-06-27, 10:23
  #15
Medlem
Har inte grävt ner mig i ämnet men vad som är sjukligt är ju alla dessa trender och framförallt riktade till unga kvinnor.

-Filma sig på gymmet när de bara tränar röven 24/7 med 400 st hashtags. Detta måste ju skapa en enorm muskulär obalans tänker jag. Desto märkligare övning desto bättre verkar det vara, snortajta yogapants där man kör squats med brunögat en nanometer ifrån linsen.

-Massa jävla ihopplock av "sund" och "fräsch" mat som endast ämnas ta bild på. Avokado är ett skallkrav

-Wannabe influencer, marknadsför massa produkter som de inte får en krona för garanterat (typ NOCCO osv.)



Mina fältstudier grundar sig framförallt på en semester jag och min flickvän hade (som är relativt lugn med SM) med två vänpar med instagram-psykotiska beteenden. Vi skulle absolut ha Aperol drinkar på just det där fiket för att det hade någon bloggare gjort innan, efter så drack ingen av dem upp sin aperol utan tog en klunk max.

Vederbörandes pojkvän fick ta 500 st bilder när tjejen svänger med håret i det fina landskapet, detta tog fan 40 min minst, och sedan när vi käkar sitter hon och modellerar med filter osv och är helt associal.

Fanns massa fler exempel men summa summarum var att 85% av semestern gick åt att åskådliggöra den på optimalt på instagram.

SJUKLIGT beteende
Citera
2018-06-29, 18:49
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karl20
Har inte grävt ner mig i ämnet men vad som är sjukligt är ju alla dessa trender och framförallt riktade till unga kvinnor.

-Filma sig på gymmet när de bara tränar röven 24/7 med 400 st hashtags. Detta måste ju skapa en enorm muskulär obalans tänker jag. Desto märkligare övning desto bättre verkar det vara, snortajta yogapants där man kör squats med brunögat en nanometer ifrån linsen.

-Massa jävla ihopplock av "sund" och "fräsch" mat som endast ämnas ta bild på. Avokado är ett skallkrav

-Wannabe influencer, marknadsför massa produkter som de inte får en krona för garanterat (typ NOCCO osv.)



Mina fältstudier grundar sig framförallt på en semester jag och min flickvän hade (som är relativt lugn med SM) med två vänpar med instagram-psykotiska beteenden. Vi skulle absolut ha Aperol drinkar på just det där fiket för att det hade någon bloggare gjort innan, efter så drack ingen av dem upp sin aperol utan tog en klunk max.

Vederbörandes pojkvän fick ta 500 st bilder när tjejen svänger med håret i det fina landskapet, detta tog fan 40 min minst, och sedan när vi käkar sitter hon och modellerar med filter osv och är helt associal.

Fanns massa fler exempel men summa summarum var att 85% av semestern gick åt att åskådliggöra den på optimalt på instagram.

SJUKLIGT beteende

Jag hade bett dom dra åt helvete, eller åtminstone ifrågasätta deras beteende. Ska ni åka iväg någon mer gång så göm deras mobiler, lär bli en rolig syn, ungefär som en heroinist som inte har fått sin dagliga dos. Dom lär ju bli helt rabiata och försöka boka om flygbiljetten, för det är ju ingen idé att resa någonstans om man inte kan lägga upp det på Instagram
Citera
2021-02-02, 12:21
  #17
Medlem
Hej! Mitt namn är Simon och jag går Sam-Beteende linjen på Kungstensgymnasiet i centrala Stockholm. Jag skriver mitt gymnasiearbete för att illustrera hur psykisk ohälsa korrelerar med användandet av sociala medier. Vore tacksam om ni kunde ta någon minut och svara på min enkät!

Här är länken till enkäten. Tack på förhand!
https://docs.google.com/forms/d/1C0C...edit#responses
Citera
2021-02-02, 12:28
  #18
Medlem
Tekktras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
sociala medier är skapade för att förvrida människan, inget annat

Håller med.

Har faktiskt inga sociala konton själv, men jag tror t.ex att många influencers "bara" gör det för likes osv... De är osäkra och vill ha back-up helt enkelt.

Men, allt som går upp måste komma ner.
Citera
2021-02-03, 08:31
  #19
Medlem
nonameds avatar
Kan bli lite ytligt med vissa sociala medier. Har lärt mig mycket genom olika medier och internet. Skulle nog inte ha utvecklas om jag inte hade en dator faktiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback