Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-03-08, 10:41
  #25
Medlem
Flera av de antagande klara varken högstadie eller gymnasieutbildning men kom in ändå och är på god väg att bli läkare. Hoppas innerligt att jag inte får en av dom som läkare i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Knas123 2019-03-08 kl. 11:20.
Citera
2019-04-25, 01:26
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knas123
Flera av de antagande klara varken högstadie eller gymnasieutbildning men kom in ändå och är på god väg att bli läkare. Hoppas innerligt att jag inte får en av dom som läkare i framtiden.

Samma här, man vill ju helst ha en läkare som har fullgoda studier utan bedrägerier bakom sig.
Citera
2019-08-15, 17:22
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ti3Mp0
Betalade du 40 000kr för att komma in i Bulgarien? Varför just de landet? Roligt att du läser nu, och att det löste sig.
Ber om ursäkt för det sena svaret, men bättre sent än aldrig!

Tyckte själv att det lät jättekonstigt att man skulle betala en viss summa pengar för att få hjälp med sin antagning, men det var främst eftersom att jag var van vid Sveriges system, där all utbildning är gratis och antagningsprocessen är enkel. Ifall man vill plugga utomlands är det inte konstigt att man stöter på företag som erbjuder att fixa arbetet åt dig för pengar, det enda som krävs av dig då är att du klarar antagningsprovet vilket är det viktigaste givetvis. Detta finns inte bara för universitet i Bulgarien heller, utan även i stora universitet som i till exempel Prag, Budapest, Bratislava etc. Då betalar du en viss summa pengar för att få tillgång till alla frågor som kommer på provet, däremot skiljer svårighetsgraden att komma in på vissa universitet på grund av konkurrensen. Men hur enkelt det än är att komma in, måste du klara av utbildningen och ifall du gör det kan man bortse från gymnasiebetygen för då har du ju visat att du ändå är kvalificerad till att bli läkare, det är till och med svårare att klara utbildningen utomlands vad jag vet. Självklart finns det ju vissa som fuskar sig igenom utbildningar, även i Sverige, men det är inte mycket man kan göra åt utan man får endast hoppas på att man inte får dem som läkare i framtiden.

Nu till din fråga om varför jag valde att plugga just i Sofia. Jag kom även in på ett universitet i Polen med betyg, det stod då mellan att antingen börja där eller att försöka bli antagen till Sofia. Den största anledningen till att jag valde Sofias universitet före det andra var på grund av kostnaderna generellt, det kostar 40 000 kr per termin att plugga i Sofia medan det kostar runt 60 000 kr per termin i Polen. Dessutom är levnadsstandarden väldigt låg i Bulgarien och det blir mycket pengar som sparas. Har även varit på semester i Bulgarien tidigare och kunde verkligen se mig själv bo där. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med mitt val, utbildningen håller en hög standard, professorerna är väldigt pedagogiska och studenterna är trevliga. Bulgariska är dock väldigt svårt, men man greppar tag om det till slut så länge man lägger ner rätt tid. Som sagt skulle jag rekommendera att plugga i Sofia men mitt tips ifall man söker via en agency till vilket universitet som helst, är att vara tvärsäker på att det inte är en scam förrän man går med på det, lär finnas företag som ser denna process som en möjlighet att lura folk. I slutändan har vi en läkarbrist, chansen till att bli läkare är inte borta bara för att du inte kan komma in i Sverige, ifall du får ett wake-up call efter gymnasiet och inser att du inte gick inte för det 100% samtidigt som du tror att du skulle klara av läkarutbildningen, uteslut inte alternativet att plugga utomlands!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback