Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 21:50
  #1
Medlem
Hej!

Jag har varit blandmissbrukare i flera år. Cannabis och amfetamin via iv ett par gram om dagen det senaste året. Tramadol, benzo, kokain och mdma då och då.

Jag har klarat mig utan någon drog i över 2 månader nu, men ända sen jag slutade använda så har jag med jämna mellanrum haft en väldigt livlig återkommande mardröm.

Jag befinner mig i ett "Freddy Krueger"- liknande industrikomplex där jag jagas av någon som vill mig illa. Vem vet jag inte.
Jag försöker fly och gömma mig, men det slutar alltid med att jag vid något tillfälle vänder mig om.

Då ser jag att det är mitt onyktra själv som står ungefär en meter bakom mig. En exakt kopia, fast i svartvita färger, med bar överkropp, leendes med stora becksvarta pupiller. Bara blänger på mig psykotiskt. Han säger inget. Bara stirrar med de otäcka pupillerna och leendet. "du måste DÖ" säger hans blick typ.
På vad som upplevs som en bråkdel av en sekund har han trängt in en dolk i min bröstkorg. Han fortsätter hugga mig upprepat medans jag faller ihop ned mot golvet. Jag dör.

Jag vaknar upp panikslagen, hjärtat slår runt 130/bpm och jag och lakanen är helt dränkta i svett.

Någon annan som upplevt återkommande mardrömmar på det här sättet?
Håller jag på att bli galen?
Citera
2018-06-09, 01:02
  #2
Medlem
xamfetamins avatar
Tror inte du blivit galen.

Att man drömmer mardrömmar är ju hjärnans sätt att bearbeta jobbiga händelser man är med om, för att snabbare kunna hantera dom, förklarade en vårdpersonal för mig iallafall.
Din hjärna bearbetar förmodligen bara allt du varit med om, kanske något traumatiskt eller för att det är en stor omvändning att sluta med droger.

Har själv haft en viss återkommande mardröm i över 10 år angående lite jobbiga händelser från min barndom som man kan koppla till drömmen. Dock fick diagnosen ptsd pga dom händelserna, men idag är alla symtom borta.

Men mardrömmarna är kvar!



Har även väldigt ofta mardrömmar som är läskigt verkliga, där jag oftast får se mig själv från en tredje personvinkel där jag brukar bli mördad på olika brutala sätt. Vaknar upp i total panik, känns som hjärtat ska sprängas och har även hänt att jag vaknar av att jag sitter upp och gallskriker typ.
Kan tillägga att jag också haft liknande missbrukshistoria som du.
Citera
2018-06-09, 15:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xamfetamin
Tror inte du blivit galen.

Att man drömmer mardrömmar är ju hjärnans sätt att bearbeta jobbiga händelser man är med om, för att snabbare kunna hantera dom, förklarade en vårdpersonal för mig iallafall.
Din hjärna bearbetar förmodligen bara allt du varit med om, kanske något traumatiskt eller för att det är en stor omvändning att sluta med droger.

Har själv haft en viss återkommande mardröm i över 10 år angående lite jobbiga händelser från min barndom som man kan koppla till drömmen. Dock fick diagnosen ptsd pga dom händelserna, men idag är alla symtom borta.

Men mardrömmarna är kvar!



Har även väldigt ofta mardrömmar som är läskigt verkliga, där jag oftast får se mig själv från en tredje personvinkel där jag brukar bli mördad på olika brutala sätt. Vaknar upp i total panik, känns som hjärtat ska sprängas och har även hänt att jag vaknar av att jag sitter upp och gallskriker typ.
Kan tillägga att jag också haft liknande missbrukshistoria som du.

Tack för svar! Intressant! De som missbrukar droger utvecklar oftast en delad personlighet eller att vi identifierar oss med den delen oss som missbrukar. Nu har jag övergivit den identiteten helt. Kan det vara så att den ligger kvar undermedvetet och manifesterar sig i dessa drömmar? Jag hoppas att mina drömmar inte håller i sig som dina har gjort. Det vore extremt jobbigt om så blir fallet.
Jag misstänker att jag också har ptsd.
Upplevde mycket våld i mitt liv som ung, vilket jag aldrig riktigt tagit itu med. Vilken typ av vård tror du är bäst att söka sig till om man har ptsd? Bör jag försöka få en psykologisk utvärdering?
Citera
2018-06-09, 18:09
  #4
Medlem
BettyBamBams avatar
Kan relatera. Drömmer mardrömmar varje natt och antar att det beror på mitt beroende (benso) och underliggande orsaker till varför jag käkar ångestdämpande.
Citera
2018-06-10, 02:46
  #5
Medlem
xamfetamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lirre88
Tack för svar! Intressant! De som missbrukar droger utvecklar oftast en delad personlighet eller att vi identifierar oss med den delen oss som missbrukar. Nu har jag övergivit den identiteten helt. Kan det vara så att den ligger kvar undermedvetet och manifesterar sig i dessa drömmar? Jag hoppas att mina drömmar inte håller i sig som dina har gjort. Det vore extremt jobbigt om så blir fallet.
Jag misstänker att jag också har ptsd.
Upplevde mycket våld i mitt liv som ung, vilket jag aldrig riktigt tagit itu med. Vilken typ av vård tror du är bäst att söka sig till om man har ptsd? Bör jag försöka få en psykologisk utvärdering?

Tyvärr kan ju mardrömmarna sitta i ett bra tag om man aldrig tar tag i att bearbeta det man varit med om,, kanske gå och prata om det hos en psykolog.

Men om du misstänker ptsd bör du söka till dig till närmsta vårdcentral och be om en tid på psykiatrin där du kan få prata med en psykolog som kan utreda om du har ptsd. Om du har det finbs det bra hjälp att få!

Lycka till och hoppas du slipper mardrömmarna!
Citera
2018-06-10, 21:56
  #6
Moderator
evilhoneys avatar
Det är mer vanligt än inte att mardrömmar kommer efter en tids nykter- och drogfrihet.

Om det inte går över av sig självt(vilket det gör för de flesta) så ska du ju absolut söka dig till en psykolog eller liknande för att rensa igenom anledningen till det men som sagt; för de flesta är det en period som går över.

Nu berättar du inte hur du slutat eller om du går i behandling eller inte men om du gör det så kan det absolut vara en god idé att ta upp det där.
Citera
2018-06-10, 23:48
  #7
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Det är en genomgångs fas när man etablerar ett vanebrukande börjar fästa sig
Om du kör lika hårt så länge det tog sedan första dos och mardrömmen återupprepades första gången då får du ca tid tills du slutar drömma ihågkombara drömmar helt
..saknar drömmar inte ens ett års uppehåll som jag haft nyligen mitt 1:a och sista i min drogkarriär men inte ens det gav mig dem tillbaka
__________________
Senast redigerad av JohnnyRottweiler 2018-06-11 kl. 00:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback