Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 20:53
  #1
Medlem
Jag har en burk från 2013 som lagt av helt. Bootar inte men levererar tre beep vid försök till uppstart. Ibland. Oftast är det helt dött.

Felet kom gradvis med tätare och tätare krascher tills burken var komplett död. Jag hann plocka ur allt som skulle sparas innan. Nu har jag köpt en ny burk.

Dock tycker jag den är en aning för fräsch för att bara bära ut i elektronikskroten så jag tänkte göra ett räddningsförsök och boota linux på den. För att ha som reservburk.

Det jag tänker göra är

1. Plocka ur ram-minnena och tvätta kontakterna med bensin. Burken var fruktansvärt skitig invändigt så jag är inte främmande för att det kan ha kommit skit in i sockeln. Jag har blåst ur allt damm och mög med tryckluft nu.

En fundering jag har är hur man lämpligast tvättar ur sockeln på moderkortet. Bensin har ju en tendens att lösa upp plast.

Kanske ska man köpa några annat? Hur gör man det bäst? Pillar in en fuktad pappersbit och gnider?

Kontakterna på minnena är det väl bara att torka av med papper som man fuktat med bensin eller något annat?

2. Funkar inte det köper jag eventuellt nya ram. Men sockeln på moderkortet måste väl tvättas i alla fall?
Citera
2018-06-08, 21:06
  #2
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag har en burk från 2013 som lagt av helt. Bootar inte men levererar tre beep vid försök till uppstart. Ibland. Oftast är det helt dött.

Felet kom gradvis med tätare och tätare krascher tills burken var komplett död. Jag hann plocka ur allt som skulle sparas innan. Nu har jag köpt en ny burk.

Dock tycker jag den är en aning för fräsch för att bara bära ut i elektronikskroten så jag tänkte göra ett räddningsförsök och boota linux på den. För att ha som reservburk.

Det jag tänker göra är

1. Plocka ur ram-minnena och tvätta kontakterna med bensin. Burken var fruktansvärt skitig invändigt så jag är inte främmande för att det kan ha kommit skit in i sockeln. Jag har blåst ur allt damm och mög med tryckluft nu.

En fundering jag har är hur man lämpligast tvättar ur sockeln på moderkortet. Bensin har ju en tendens att lösa upp plast.

Kanske ska man köpa några annat? Hur gör man det bäst? Pillar in en fuktad pappersbit och gnider?

Kontakterna på minnena är det väl bara att torka av med papper som man fuktat med bensin eller något annat?

2. Funkar inte det köper jag eventuellt nya ram. Men sockeln på moderkortet måste väl tvättas i alla fall?

Nja, bensin tror jag inte är så jävla bra. Batteri/destilerat -vatten (avjoniserat) eller ren etanol är nog bättre val om du verkligen vill tvätta.
Men om du har en strulig burk så kan det ju vara vad som helst, kanske bättre att skrota än att lägga massa tid på den? En 5 år gammal PC är inte värd så mycket i dag.
Citera
2018-06-08, 22:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Jag har en burk från 2013 som lagt av helt. Bootar inte men levererar tre beep vid försök till uppstart. Ibland. Oftast är det helt dött.

Felet kom gradvis med tätare och tätare krascher tills burken var komplett död. Jag hann plocka ur allt som skulle sparas innan. Nu har jag köpt en ny burk.

Dock tycker jag den är en aning för fräsch för att bara bära ut i elektronikskroten så jag tänkte göra ett räddningsförsök och boota linux på den. För att ha som reservburk.

Det jag tänker göra är

1. Plocka ur ram-minnena och tvätta kontakterna med bensin. Burken var fruktansvärt skitig invändigt så jag är inte främmande för att det kan ha kommit skit in i sockeln. Jag har blåst ur allt damm och mög med tryckluft nu.

En fundering jag har är hur man lämpligast tvättar ur sockeln på moderkortet. Bensin har ju en tendens att lösa upp plast.

Kanske ska man köpa några annat? Hur gör man det bäst? Pillar in en fuktad pappersbit och gnider?

Kontakterna på minnena är det väl bara att torka av med papper som man fuktat med bensin eller något annat?

2. Funkar inte det köper jag eventuellt nya ram. Men sockeln på moderkortet måste väl tvättas i alla fall?
vad betyder de tre pipen?
beror väl på tillverkare av moderkortet .. iaf var det så förr.

börja där
Citera
2018-06-08, 22:19
  #4
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Den kemiska bensinen man kan köpa i livsmedelsaffären använder jag till bla plast. Man ska gnugga extremt hårt för att kunna sabba plast.
Aceton däremot smälter plast direkt.
Citera
2018-06-09, 08:37
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
vad betyder de tre pipen?
beror väl på tillverkare av moderkortet .. iaf var det så förr.

börja där

Njae, beror på vilket BIOS man har på moderkortet.

https://www.computerhope.com/beep.htm
Citera
2018-06-09, 09:08
  #6
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen


1. Plocka ur ram-minnena och tvätta kontakterna med bensin. Burken var fruktansvärt skitig invändigt så jag är inte främmande för att det kan ha kommit skit in i sockeln. Jag har blåst ur allt damm och mög med tryckluft nu.

En fundering jag har är hur man lämpligast tvättar ur sockeln på moderkortet. Bensin har ju en tendens att lösa upp plast.

Kanske ska man köpa några annat? Hur gör man det bäst? Pillar in en fuktad pappersbit och gnider?

Kontakterna på minnena är det väl bara att torka av med papper som man fuktat med bensin eller något annat?

2. Funkar inte det köper jag eventuellt nya ram. Men sockeln på moderkortet måste väl tvättas i alla fall?

Tryckluft var ett stort misstag. Det är en överhängande risk att du istället trycker in skit i alla små skrymslen i socklar och kontakter. Du skulle ja sugit ut allt synligt damm och sedan tvättat kort och kontakter med Isopropyl. Men gjort är gjort och har du tur så kan du få den att fungera.

Rengör istället kontakterna med ett suddgummi av bra kvalitet om isopropyl inte hjälper. Men gör det försiktigt. Pläteringen på kontakterna är VÄLDIGT tunn och kan lätt skadas.

Sätt i ett minne i taget och fungerar det inte med det första så byt ut det mot nästa sticka.

Har ditt moderkort integrerad grafik så starta datorn med denna istället för med ett externt kort.

Allt detta för att få reda på vilka delar som är hela/trasiga.

Startar datorn så fyller du på med nästa minne osv och slutligen med grafikkort om du har ett sådant.
Citera
2018-06-09, 13:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tryckluft var ett stort misstag. Det är en överhängande risk att du istället trycker in skit i alla små skrymslen i socklar och kontakter. Du skulle ja sugit ut allt synligt damm och sedan tvättat kort och kontakter med Isopropyl. Men gjort är gjort och har du tur så kan du få den att fungera.

Rengör istället kontakterna med ett suddgummi av bra kvalitet om isopropyl inte hjälper. Men gör det försiktigt. Pläteringen på kontakterna är VÄLDIGT tunn och kan lätt skadas.

Sätt i ett minne i taget och fungerar det inte med det första så byt ut det mot nästa sticka.

Har ditt moderkort integrerad grafik så starta datorn med denna istället för med ett externt kort.

Allt detta för att få reda på vilka delar som är hela/trasiga.

Startar datorn så fyller du på med nästa minne osv och slutligen med grafikkort om du har ett sådant.

Tack! Jag ska köpa isopropyl och en ren liten pensel att dutta med. Gissningsvis har väl Biltema bästa priser och kvalite i vanlig ordning.
Citera
2018-06-09, 15:50
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Felet kom gradvis med tätare och tätare krascher tills burken var komplett död.
Det där tycker jag indikerar ett döende/dött nätagg i första hand, och i andra hand ett temperaturfel, att nån komponent upprepade ggr blivit så varm att den till slut lagt av helt, vanligen isåfall grafikkortet men kan vara annat också.

Försök få fram info om fabrikat och modell på allt i datorn, främst nätagg, moderkort, grafikkort, disk, processor och processorkylare, eller (om det är en märkesdator typ dell, hp m.fl) vilket fabrikat, modellnummer och utrustningsnivå den har. Även info om ev. överklockning eller liknande är relevant.
Citera
2018-06-09, 20:42
  #9
Medlem
annanmedlems avatar
TechYesCity tvättar väl med bromsrengöringsspray och alkoholengångsdukar tror jag.

Tveksamt att det är bra mot allt det vidrör men hans datorer fungerar ju uppenbarligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback