Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 20:14
  #1
Medlem
Hej! Köpte brorsans moped som stått i 2 år & inte startat.

Skiten började helt plötsligt att dö när han var ute & körde, hände ett par gånger.. sista gången det hände var verkligen sista gången- den har inte startat efter det.

När jag fick hem den nu så såg jag att en slang till kylet är trasig... med andra ord har han kört utan vatten.. Jag misstänkte direkt att den hade värmenypt & tog isär cylindern.
Cylindern ser fin ut & inga repor, kolven ser fin ut förutom lite sot på sidorna (gör inget ?).

Jag tog isär & tvättade förgasarn riktigt & även kollat membranet i insuget...
Tändstiftet har även fin gnista.
Den är vakuumstyrd & jag har testat suga i vakuumslangen så det funkar, & det kom bränsle. Det kommer bränsle till både förgasarn & cylindern (spottar som fan ur cylindern när jag tog ur tändstiftet & kicka.. bara för den är sur?).

All el verkar funka & har elstart som hjälp.
Har testat startgas in i förgasarn.

Vad mer kan jag kolla? Blir gaaarn!

Tack på förhand.
Citera
2018-06-08, 20:39
  #2
Medlem
Ja vad tusan skulle det kunna vara mer att kolla? Är också nyfiken på vad det kan vara.
Citera
2018-06-08, 20:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Skiten började helt plötsligt att dö när han var ute & körde, hände ett par gånger..
När jag fick hem den nu så såg jag att en slang till kylet är trasig... med andra ord har han kört utan vatten.. Jag misstänkte direkt att den hade värmenypt

En okvalificerad gissning från mig är dålig komprision.
Hadde det varit en manuell och min så hadde jag petat i tvåan och sprungit bredvid som en idiot med gasen nere tills den gått igång (eller inte)

Men det är varken manuel eller min
Hadde bytt tändstift av bara farten.
Citera
2018-06-08, 23:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
En okvalificerad gissning från mig är dålig komprision.
Hadde det varit en manuell och min så hadde jag petat i tvåan och sprungit bredvid som en idiot med gasen nere tills den gått igång (eller inte)

Men det är varken manuel eller min
Hadde bytt tändstift av bara farten.



Redan gjort :/
Citera
2018-06-09, 06:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Redan gjort :/

Bytt tändstift eller kollat det andra (kolvringar eller så att inte allt tryck försvinner någon annanstans typ toppackning topp) hur man nu kollar det sista vet jag inte.

Utgår från att den inte går heltrögt när du drar runt den.

Tänder den till överhuvudtaget när du drar runt eller är det helt dött
Bränslet verkar ju inte vara ett problem iallafall (även om den kan ha blivit lite gammal när den stått)

Du kan ju fråga din brorsa om han fick igång den på en gång efteråt, har den värmenypt så brukar motorn kunna sitta fast en stund tills den svalnat

Men nån annan kan säkert det här bättre
__________________
Senast redigerad av 69Dragonlord.8008 2018-06-09 kl. 07:17.
Citera
2018-06-09, 18:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Bytt tändstift eller kollat det andra (kolvringar eller så att inte allt tryck försvinner någon annanstans typ toppackning topp) hur man nu kollar det sista vet jag inte.

Utgår från att den inte går heltrögt när du drar runt den.

Tänder den till överhuvudtaget när du drar runt eller är det helt dött
Bränslet verkar ju inte vara ett problem iallafall (även om den kan ha blivit lite gammal när den stått)

Du kan ju fråga din brorsa om han fick igång den på en gång efteråt, har den värmenypt så brukar motorn kunna sitta fast en stund tills den svalnat

Men nån annan kan säkert det här bättre


Tack för ditt svar!

Ja jag måste byta alla packningar nu efter att jag tog isär cylindern då dom var kass..

Min bror minns tyvärr inte det...
Bränslet i tanken är inga problems då jag har tömt allt & tankat nytt 🤗

Nej den tänder inte till någonting alls faktiskt:/

Hur kan man kolla så den får luft?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback