Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 18:14
  #1
Medlem
tigerrakets avatar
Har en Thinkpad L440. Tror den har en Gen 6 I5-processor eller så.
Jag gillar verkligen stuket på den, fyrkantig, svart och inget lull lull. Nu till problemet. Den är väldigt långsam. Den startar snabbt, men det tar lång tid att ladda programmen på den.

När jag köpte den så hade den bara 4 gb ram i en av slotsen. Jag köpte till en sticka till så nu har den 8 gb ram.

Den har en HDD och var vid leverans installerad med Win 7. Nu går den på Win 10.

Hur ska jag göra så att den blir snabbare? Räcker det att man poppar in en SSD, eller borde man nedgradera Operativsystemet igen?
Citera
2018-06-08, 18:22
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Låter som SSD kan göra susen faktiskt... Hade en betydligt äldre Lenovo (billigaste "skräpet" möjliga även för Lenovo's räkning)... Stoppade in en SSD och nu är helt OK...
Citera
2018-06-10, 16:03
  #3
Medlem
tigerrakets avatar
Mm, tänker också på det. Den är väldigt seg i sig själv. Den har ju Thinkpads "patenterade" säkerhetssystem för HHD:n, så att när man flyttar på den så är där gummiskor som tar tag i skivorna och ska förhindra att hårddisken tar skada om man tex tappar den.

Hör ju hur dem "klickar" i datorn så fort jag rör mig. Så får väl hitta en lagom SSD och klämma in. Ska inte använda den till något större, så det behöver ju inte vara några enorma mängder lagringsutrymme på den.
Citera
2018-06-11, 16:41
  #4
Medlem
Det ska väl ta tid?, är ju en "thinkpad" :-)))
Citera
2018-06-11, 17:41
  #5
Medlem
Har du lagt in en ren installation av Win 10 eller uppgraderat från 7 ?

Många har jätteproblem efter att ha kört uppgradering, så en ren installation är det som gäller.

Har du några tunga programvaror ?

Antivirus ?, kör du Norton, avinstallera det fort som bara f**, den är riktigt
resurskrävande, rekommenderar ESET istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback