Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 14:48
  #1
Medlem
0Z8Ss avatar
Jag har en MacBook Pro med 13" retinaskärm från början av 2015.

Datorn har fungerat utomordentligt sedan jag köpte den hösten -15, men nu, sedan igår, la batteriet av fullkomligt över en natt. Batteriets hälsa gick från normalt (åtminstone har jag inte sätt tecken på annat, så 'normalt' kan ju för den sakens skull hållas med visst förbehåll) till "Byt ut nu" på några timmar.

Att ett batteri försämras och slutligen dör är inget märkligt, det märkliga är detta (och håll i åtanke att jag är fullkomligt okunnig när det kommer till datorer) - i samband med batteriet så tycks även datorns klockan påverkats, varje gång jag stänger av datorn och sätter på den, så måste jag manuellt ställa in klockan så att den visar dagens datum och korrekt tid.

Är det någon annan därute som har upplevt en liknande typ av korrelation mellan datorns fysiska batteri och dess program? Och med utgångspunkt att jag är okunnig, är korrelationen ett tecken på att det är något annat fel med datorn, eller räcker det med ett batteribyte för att den skall fungera korrekt igen? Ty även om ett batteri har en viss levnadslängd, så finner jag det märkligt att den bara dog sådär abrupt.
Citera
2018-06-08, 14:53
  #2
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Jag har en MacBook Pro med 13" retinaskärm från början av 2015.

Datorn har fungerat utomordentligt sedan jag köpte den hösten -15, men nu, sedan igår, la batteriet av fullkomligt över en natt. Batteriets hälsa gick från normalt (åtminstone har jag inte sätt tecken på annat, så 'normalt' kan ju för den sakens skull hållas med visst förbehåll) till "Byt ut nu" på några timmar.

Att ett batteri försämras och slutligen dör är inget märkligt, det märkliga är detta (och håll i åtanke att jag är fullkomligt okunnig när det kommer till datorer) - i samband med batteriet så tycks även datorns klockan påverkats, varje gång jag stänger av datorn och sätter på den, så måste jag manuellt ställa in klockan så att den visar dagens datum och korrekt tid.

Är det någon annan därute som har upplevt en liknande typ av korrelation mellan datorns fysiska batteri och dess program? Och med utgångspunkt att jag är okunnig, är korrelationen ett tecken på att det är något annat fel med datorn, eller räcker det med ett batteribyte för att den skall fungera korrekt igen? Ty även om ett batteri har en viss levnadslängd, så finner jag det märkligt att den bara dog sådär abrupt.

Om batteriet är helt tomt så ställs klockan om, batteriet ser normalt till att hålla datum och tid rätt, är det tomt så går klockan fel. Dock borde allt bli rätt när datorn får kontakt med Internet igen och kan använda en tidsserver. Är det ibockat att ställa in datum och tid automatiskt?
Citera
2018-06-08, 15:02
  #3
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om batteriet är helt tomt så ställs klockan om, batteriet ser normalt till att hålla datum och tid rätt, är det tomt så går klockan fel. Dock borde allt bli rätt när datorn får kontakt med Internet igen och kan använda en tidsserver. Är det ibockat att ställa in datum och tid automatiskt?

Tack!

Jag skall undersöka detta med internet-klocka ikväll, återkommer då!

På det vill jag tillägga ytterligare en fråga som kanske går bort från ämnet en del; är det skadligt för datorn att använda den när dess batteri är totalt dött? Skulle helst vilja byta batteri omgående, men eftersom jag behöver datorn den närmsta veckan så blir det svårt, men samtidigt vill man ju givetvis inte att den går sönder.
Citera
2018-06-08, 15:05
  #4
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Tack!

Jag skall undersöka detta med internet-klocka ikväll, återkommer då!

På det vill jag tillägga ytterligare en fråga som kanske går bort från ämnet en del; är det skadligt för datorn att använda den när dess batteri är totalt dött? Skulle helst vilja byta batteri omgående, men eftersom jag behöver datorn den närmsta veckan så blir det svårt, men samtidigt vill man ju givetvis inte att den går sönder.

Nej, det är inte skadligt för datorn, men man kan uppleva att den är långsammare i vissa lägen, den använder både nätström och batteri under hård belastning och om batteriet saknas eller är tomt så klockas processorn ner i hastighet.
Citera
2018-06-08, 16:14
  #5
Medlem
brianmolkos avatar
Visserligen dator med windows, men i datorna sitter det ju ett vanligt klockbatteri nästan som styr klockan när den är av iaf. Jo det kändes lit konstigt att titta ut på morgonen och datorn visade att det var 4 på morgonen och var 9 ute eller så
Har Macdatorer också så ?
Citera
2018-06-08, 17:23
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Att batteriet bara dör på en Mac, behöver inte vara fel på batteriet.
De kan vara något på moderkortet som gett upp.
Har du spillt vätska?

En aktoriserad verkstad kan avgöra...
Citera
2018-06-08, 17:47
  #7
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Visserligen dator med windows, men i datorna sitter det ju ett vanligt klockbatteri nästan som styr klockan när den är av iaf. Jo det kändes lit konstigt att titta ut på morgonen och datorn visade att det var 4 på morgonen och var 9 ute eller så
Har Macdatorer också så ?

Det är sträcker sig längre än min vetskap
Citera
2018-06-08, 17:50
  #8
Medlem
0Z8Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Att batteriet bara dör på en Mac, behöver inte vara fel på batteriet.
De kan vara något på moderkortet som gett upp.
Har du spillt vätska?

En aktoriserad verkstad kan avgöra...

Det är just sådant jag är rädd för... I övrigt så har jag inte spillt något eller på annat sätt skadat den. Däremot har den de senaste veckorna fått hänga med mer än vad den gjort tidigare, alltså att jag närmast dagligen har slängt ner den i väskan och använt den på annan plats. Men även där har jag varit försiktig.
Citera
2018-06-08, 18:02
  #9
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Visserligen dator med windows, men i datorna sitter det ju ett vanligt klockbatteri nästan som styr klockan när den är av iaf. Jo det kändes lit konstigt att titta ut på morgonen och datorn visade att det var 4 på morgonen och var 9 ute eller så
Har Macdatorer också så ?

Mig veterligen togs klockbatteriet bort på bärbara Macar för några år sen, när batteriet blev mer eller mindre fastklistrat i daton och inte går att skruva bort, typ. Så när batteriet är tomt så tappar datorn inställningarna för datum och tid.
Citera
2018-06-08, 18:06
  #10
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Det är just sådant jag är rädd för... I övrigt så har jag inte spillt något eller på annat sätt skadat den. Däremot har den de senaste veckorna fått hänga med mer än vad den gjort tidigare, alltså att jag närmast dagligen har slängt ner den i väskan och använt den på annan plats. Men även där har jag varit försiktig.

Då är det säkert inget annat fel än ett trasigt / förbrukat batteri. Kör vidare med laddaren i till dess att du kan lämna in datorn för felsökning och batteribyte.
Citera
2018-06-08, 18:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Det är just sådant jag är rädd för... I övrigt så har jag inte spillt något eller på annat sätt skadat den. Däremot har den de senaste veckorna fått hänga med mer än vad den gjort tidigare, alltså att jag närmast dagligen har slängt ner den i väskan och använt den på annan plats. Men även där har jag varit försiktig.

Ett tips är att köra med laddsladden inkopplad så mycket som möjligt, när du inte absolut måste köra på batteriet. Då spar du på batteriets kapacitet och antal laddcykler som förbrukas och det kommer att hålla över längre tid.
Citera
2018-06-09, 00:20
  #12
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Mig veterligen togs klockbatteriet bort på bärbara Macar för några år sen, när batteriet blev mer eller mindre fastklistrat i daton och inte går att skruva bort, typ. Så när batteriet är tomt så tappar datorn inställningarna för datum och tid.


Hade en HP en gång, en skitdator 2133 då fick man plocka bort i stor sett allt för kolla åt batteriet
Fattar inte var de inte kunde placera en enkel lucka på undersidan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback