Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 11:51
  #1
Medlem
Hejsan! Jag är på jakt efter en ny bärbar dator som ska ha bra prestenda och användas främst för arbete och studier. Skriva, surfa och typ titta på film. Gärna att den håller i ett gäng år också. Jag har förstått att man ska sikta på runt 6gb RAM, men nu har jag hittat en ASUS dator hos netonnet med 8gb, relativt stor hårddisk och överlag en dator med tillsynes riktigt bra prestanda till det väldigt låga priset 3500 kr. Så jag undrar ifall någon här med lite mer kunskap gällande datorer kan förklara för mig ifall det är en fälla eller ett rejält kap? Vad säger ni? Här har ni länken:

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...t/245835.8889/

Skulle uppskatta hjälp väldigt mycket! Tack på förhand =)
Citera
2018-06-08, 11:53
  #2
Medlem
askers avatar
En riktig skitprocessor, och ASUS slänger in så mycket bloatware på sina laptops att det nästan bara är att formatera och installera om operativsystemet det första du gör. Undvik.
Citera
2018-06-08, 11:56
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Ser ut att vara en skitburk. Gå upp till cirka 4000 så hittar du datorer med "riktig" hårdvara. Celeron blir exakt ingen glad av.
Citera
2018-06-08, 11:58
  #4
Medlem
Batteritiden lär vara rätt låg, gissningsvis 1,5h.
Citera
2018-06-08, 11:58
  #5
Medlem
Jag har varit riktigt nöjd med mina ASUS men man får vad man betalar för.
när jag lade mig i mellansegmentet (7-9k) så var jag missnöjd efter nått år.
Nu när jag hellre lägger en del krut direkt på tex deras zenbook så har jag varit supernöjd även 3 år efter köp.

Ja, lite bloatware finns det men tar inte längre än 20 min att städa bort.

Men för det du vill ha den till så räcker den där i prestanda, du behöver inte mycket alls. Hållbarheten är tämligen god på ASUS.
Citera
2018-06-08, 11:59
  #6
Medlem
Haha, celeron... Hade dom slut på hamstrar som springer i hjul eller? Köp INTE!.
Citera
2018-06-08, 12:06
  #7
Medlem
Haha okej, tack så mycket! Jag är övertygad, det blir inte den. Men när vi ändå är igång, vad skulle ni föredra för typ av processor? Och vad ska man tänka på? Håller på med lite research, men det vore kul att höra vad ni har att säga också. Siktar på runt 5000 kr då det inte verkar som att man kan komma undan med mindre. Tack återigen!

Edit: Hur ser ni exempelvis på märket Leonovo? Skit eller något som faktiskt funkar?

Edit 2.0: Vad tycks om denna? https://www.elgiganten.se/product/da...ar-dator-svart
__________________
Senast redigerad av Roma-Termini 2018-06-08 kl. 12:19.
Citera
2018-06-08, 12:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Haha okej, tack så mycket! Jag är övertygad, det blir inte den. Men när vi ändå är igång, vad skulle ni föredra för typ av processor? Och vad ska man tänka på? Håller på med lite research, men det vore kul att höra vad ni har att säga också. Siktar på runt 5000 kr då det inte verkar som att man kan komma undan med mindre. Tack återigen!

Edit: Hur ser ni exempelvis på märket Leonovo? Skit eller något som faktiskt funkar?

Edit 2.0: Vad tycks om denna? https://www.elgiganten.se/product/da...ar-dator-svart

Märke spelar mindre roll i det prissegmentet.

HPn har mycket bättre processor och skärm. Mindre RAM men 8 GB och Celeron är ändå overkill.
Citera
2018-06-08, 12:27
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Haha okej, tack så mycket! Jag är övertygad, det blir inte den. Men när vi ändå är igång, vad skulle ni föredra för typ av processor? Och vad ska man tänka på? Håller på med lite research, men det vore kul att höra vad ni har att säga också. Siktar på runt 5000 kr då det inte verkar som att man kan komma undan med mindre. Tack återigen!

Edit: Hur ser ni exempelvis på märket Leonovo? Skit eller något som faktiskt funkar?

Edit 2.0: Vad tycks om denna? https://www.elgiganten.se/product/da...ar-dator-svart
Runt 5000 så kommer du på det stora hela bli nöjd oavsett vad du köper. Åk till Elgiganten eller något liknande och kläm lite på datorerna. Det är viktigt att det är skönt att skriva på tangentbordet. Faktiskt mer viktigt än om din processor är på 1,8 GHz eller 2,6.

Du vill ha en Intel i-processor, i5 duger utmärkt. Du vill ha en SSD, förslagsvis större än 128 GB men det duger. Du vill ha minst 4GB ram. Många kommer att säga att det är för lite, jag säger att mitt Windows sällan använder mer än 3 GB så länge jag inte redigerar HD-filmer.
Citera
2018-06-08, 12:32
  #10
Medlem
Super hörrni, tack som fan! Lutar åt HP:n. Men hur kommer det sig att nästan ingen bärbar har optisk drivenhet längre? Det låter ju sådär, framförallt om man kommer behöva formatera datorn? Hur går man till väga då utan att kunna slänga in cd-skivan? Funkar USB lika bra, eller hur gör folk idag (gud så gammal jag låter)? Tack för tipsen alla!
Citera
2018-06-08, 12:38
  #11
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Super hörrni, tack som fan! Lutar åt HP:n. Men hur kommer det sig att nästan ingen bärbar har optisk drivenhet längre? Det låter ju sådär, framförallt om man kommer behöva formatera datorn? Hur går man till väga då utan att kunna slänga in cd-skivan? Funkar USB lika bra, eller hur gör folk idag (gud så gammal jag låter)? Tack för tipsen alla!

USB eller en extern DVD läsare.
Citera
2018-06-08, 12:42
  #12
Medlem
Optisk enhet tar bara en massa plats.

USB funkar utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback