Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 09:20
  #1
Medlem
Milldues avatar
Hittade ingen forumdel för Arkeologi så jag hoppas historia passar.

Citat:
Arkeologer har med hjälp av drönare hittat 25 enorma figurer i ett ökenområde i Peru, i närheten av Nascalinjerna. De så kallade geoglyferna tros ha skapats för mer än 2000 år sedan.

Citat:
Somliga tror att linjerna var en del av folkets religiösa ritualer, där de framförallt bad gudarna om vatten. Andra spekulerar att de är ämnade att förmedla budskap till de gudar som de hade. Men än så länge är svaren höljt i dunkel.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...r-i-perus-oken

Väldigt gamla tydligen och igen undrar man varför de valde att göra dessa så synliga från luften.
Citera
2018-06-08, 10:32
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hittade ingen forumdel för Arkeologi så jag hoppas historia passar.





https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...r-i-perus-oken

Väldigt gamla tydligen och igen undrar man varför de valde att göra dessa så synliga från luften.


Sådana här saker är spännande.
Men (?) varför gjorde de späckhuggar- och björnfigurer?
Fanns dessa djur för över 2.000 år sedan?
Citera
2018-06-08, 11:14
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Sådana här saker är spännande.
Men (?) varför gjorde de späckhuggar- och björnfigurer?
Fanns dessa djur för över 2.000 år sedan?

Skojar du? Skulle inte dessa djur ha funnits för 2000 år sedan? Du måste ha skrivit fel på nåt sätt. Ingen kan väl tro att späckhuggare och delfiner plötsligt ploppade upp ur intet för mindre än 2000 år sedan...
Citera
2018-06-08, 12:20
  #4
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skojar du? Skulle inte dessa djur ha funnits för 2000 år sedan? Du måste ha skrivit fel på nåt sätt. Ingen kan väl tro att späckhuggare och delfiner plötsligt ploppade upp ur intet för mindre än 2000 år sedan...

Haha. Jag skrev lite fel. Menade om de fanns i Peru för 2.000 år sedan.
Citera
2018-06-08, 14:08
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Haha. Jag skrev lite fel. Menade om de fanns i Peru för 2.000 år sedan.

Det står inget om björna. Och späckhuggare finns i alla ocean. I med att Perus kust är så rik på fiskar och sjölejon är det inte att undra om späckhuggare är eller har varit vanliga där.

Sedan är det ju också en tolkningsfråga om geoglyferna verkligen föreställer det djuret.
Citera
2018-06-08, 14:33
  #6
Medlem
Milldues avatar
De nyfunna konstverken (eller vad man nu skall kalla dem) ligger enligt uppgift inte så långt från Nazca och Nazca ligger inte så långt ifrån Perus kust. Så man kan väl anta att dessa har med jakt/fiske gudar att göra. Kanske något "skryt" att man fångar dessa stora djur.

Men varför göra dem så synliga från långt håll och från luften ?

Precis som Nazca linjerna så verkar man ha velat signalera till åskådare från ovan.

Här är en länk till National Geographics video om de nya geoglyferna.
https://news.nationalgeographic.com/...u-archaeology/
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-06-08 kl. 14:37.
Citera
2018-06-08, 15:24
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Haha. Jag skrev lite fel. Menade om de fanns i Peru för 2.000 år sedan.

Mitt hopp om mänskligheten höjdes något. Tack!

Kusten ligger ca 5 mil från platsen. Inte i omedelbar närhet av havet, men det är ändå tillräckligt nära för att man kan tänka sig att de som ritade figurerna hade en kunskap om det marina livet.
Citera
2018-06-08, 15:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
De nyfunna konstverken (eller vad man nu skall kalla dem) ligger enligt uppgift inte så långt från Nazca och Nazca ligger inte så långt ifrån Perus kust. Så man kan väl anta att dessa har med jakt/fiske gudar att göra. Kanske något "skryt" att man fångar dessa stora djur.

Men varför göra dem så synliga från långt håll och från luften ?

Precis som Nazca linjerna så verkar man ha velat signalera till åskådare från ovan.

Här är en länk till National Geographics video om de nya geoglyferna.
https://news.nationalgeographic.com/...u-archaeology/

Ja det är ju inte så konstigt egentligen. Människan har alltid trott att gudar tittar ner på dem från himmelen. Det har ju även en koppling till stjärnbilderna som var väldigt viktiga i gamla civilisationer.

Om man exempelvis gjorde en stor bild av en val på marken så kanske man trodde att gudarna skulle hjälpa dem att fånga valar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback