Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 03:13
  #1
Medlem
Ballickers avatar
Jag ska köpa ett gäng vanliga plastlådor med lock, för att förvara väldigt ömtåliga och känsliga objekt av hård- och mjukplast. Det är viktigt att dessa förvaras så säkert som det bara går (inom rimliga gränser, så kassaskåp i Lichtenstein är inget alternativ).

Dessa ska stå inomhus, på sin höjd i en källare, och inte få direkt solljus på sig. Så min fråga är helt enkelt:

Hur är det med värmeutveckling och UV-resistens i dessa lådor? Vill inte riskera att det blir nån missfärgning av UV-ljus, eller att sakernas plast ska utsättas för s k "warping" (att de ändrar form något pga värme)?

Behöver jag köpa några speciallådor för detta eller går det bra med helt vanliga PP-lådor från Clas Ohlson?
Citera
2018-06-08, 03:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Jag ska köpa ett gäng vanliga plastlådor med lock, för att förvara väldigt ömtåliga och känsliga objekt av hård- och mjukplast. Det är viktigt att dessa förvaras så säkert som det bara går (inom rimliga gränser, så kassaskåp i Lichtenstein är inget alternativ).

Dessa ska stå inomhus, på sin höjd i en källare, och inte få direkt solljus på sig. Så min fråga är helt enkelt:

Hur är det med värmeutveckling och UV-resistens i dessa lådor? Vill inte riskera att det blir nån missfärgning av UV-ljus, eller att sakernas plast ska utsättas för s k "warping" (att de ändrar form något pga värme)?

Behöver jag köpa några speciallådor för detta eller går det bra med helt vanliga PP-lådor från Clas Ohlson?

Äh är det i en källare så kan det ju inte bli så varmt, det blir inget UV-ljus heller att snacka om om du inte har ett solarium ståendes bredvid och som är igång.

Glaset i fönsterna absorberar (filtrerar) bort en del UV-ljus, Jag skulle tro att det är betydelselöst

Men fukt är ofta ett problem i källare, särskilt om det är dålig dränering ellr ni brukar få häftiga skyfall då och då
Clas Ohlson lådorna fungerar nog fint, man kan ju stoppa i några såna där småpåsar med torkmedel i om man nu vill det
Citera
2018-06-08, 12:36
  #3
Medlem
Mintafs avatar
Fukt och värme är det enda du behöver oroa dig över i en källare. Annars är det lugnt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback