Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-08, 02:07
  #1
Medlem
krautbrains avatar
Jag har gått några gånger för spänningshuvudvärk. Märker inte direkt av att musklerna har slappnat av. Hur många gånger behöver man gå och efter hur många gånger utan effekt ska man gå innan man kan konstatera att det inte fungerar på en?
Citera
2018-06-08, 02:19
  #2
Medlem
LekandePyromanens avatar
Är inte akupunktör, men jag känner en som jag kan fråga. Men tills jag får svar så tycker jag att du borde testa en annan akupunktör om du inte har känt effekter. Kan vara så att den du var hos var dålig.
Citera
2018-06-08, 03:11
  #3
Medlem
kalkryggars avatar
Enligt den samlade forskningen så blir svaret att hur mycket du blir hjälpt av akupunkturen beror på hur mottaglig du är för placebo. Inget annat.

Jag skulle hoppat av detta om jag vore dig och gått till en riktigt läkare som inte håller på med hokus pokus.
Citera
2018-06-08, 16:13
  #4
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Är inte akupunktör, men jag känner en som jag kan fråga. Men tills jag får svar så tycker jag att du borde testa en annan akupunktör om du inte har känt effekter. Kan vara så att den du var hos var dålig.

Tack det är uppskattat.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Enligt den samlade forskningen så blir svaret att hur mycket du blir hjälpt av akupunkturen beror på hur mottaglig du är för placebo. Inget annat.

Jag skulle hoppat av detta om jag vore dig och gått till en riktigt läkare som inte håller på med hokus pokus.

Jo jag har läst om detta också. Jag väljer att testa det ändå. För att undvika dylika svar som ditt så efterfrågade jag att de som utövar skulle svara. Synd att du missade den detaljen.
Citera
2018-06-08, 17:49
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Tack det är uppskattat.

Jo jag har läst om detta också. Jag väljer att testa det ändå. För att undvika dylika svar som ditt så efterfrågade jag att de som utövar skulle svara. Synd att du missade den detaljen.

Synd att du inte förstod vad Flashback är när du signade upp dig. Det är inte dina privata mail-linkande frågetrådar. Här får vem som helst komma med sin åsikt och instick till ämnet.

Klart att du får försöka. Du får helt fritt försöka med homeopati också. Du kanske inte klarade av att tolka texten jag skrev. För att skriva ett svar på lätt svenska:

Du behöver inte gå någon gång för att konstatera att det inte fungerar. Det är smartare att googla fram svaret på Google. Det kostar normalt inget och det går fort.
Citera
2018-06-08, 18:24
  #6
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Synd att du inte förstod vad Flashback är när du signade upp dig. Det är inte dina privata mail-linkande frågetrådar. Här får vem som helst komma med sin åsikt och instick till ämnet.

Klart att du får försöka. Du får helt fritt försöka med homeopati också. Du kanske inte klarade av att tolka texten jag skrev. För att skriva ett svar på lätt svenska:

Du behöver inte gå någon gång för att konstatera att det inte fungerar. Det är smartare att googla fram svaret på Google. Det kostar normalt inget och det går fort.

Det finns trådar för dig att gå in på om det är akupunkturs verkan eller inte verkan du vill diskutera. Då hålls trådars ämnen isär och blir lättare att överskåda. Väldigt logiskt.
Citera
2018-06-08, 20:22
  #7
Medlem
Det finns olika sorters akupunktur. Om du vill behandla spänningshuvudvärk så testa "dry needeling" mot triggerpunkter.

Om akupunktören vet vad den gör så borde du märka något resultat redan första gången. Är dock ovanligt med akupunktörer som är riktigt bra på att palpera fram triggerpunkter.
Citera
2018-06-08, 22:51
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Det finns trådar för dig att gå in på om det är akupunkturs verkan eller inte verkan du vill diskutera. Då hålls trådars ämnen isär och blir lättare att överskåda. Väldigt logiskt.

Fast din fråga handlar ju om själva verkan.

..hur många gånger utan effekt ska man gå innan man kan konstatera att det inte fungerar..

Jag svarar på frågan i topic. Vad är det för fel på svaret i förhållande till frågan i topic?
Citera
2018-06-09, 15:23
  #9
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Jag har gått några gånger för spänningshuvudvärk. Märker inte direkt av att musklerna har slappnat av. Hur många gånger behöver man gå och efter hur många gånger utan effekt ska man gå innan man kan konstatera att det inte fungerar på en?

Enligt akupunktören jag känner så är en behandling 10 tillfället. Men under behandlingen så brukar man känna en generell avslappning. Musklerna har ju varit spända under en väldigt lång tid, och har lärt sig att vara spända. Det tar därför lite tid för musklerna att slappna av och lära sig att vara avslappnade. Akupunktören tycker inte att du ska sluta, utan att du skall testa 10 gånger.
Citera
2018-06-09, 23:25
  #10
Medlem
Effekten av akupunktur beror som påpekats tidigare i tråden inte på själva nålstickandet utan på det att någon ger en behandling, effekten är lika god av akupunktur som av placebo (s.k. sham-nålar, som inte penetrerar huden) vilket bevisats gång på gång i kontrollerade studier.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback