Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-07, 22:51
  #1
Medlem
Neptun0s avatar
Hej!

En nyexaminerad från YH utbildning här.

Har varit på min första intervju som gick rätt dåligt, däremot så vart företaget dåligt rankad online & beskrivningen av arbetssysslor vart mer eller mindre att arbeta med "legacy" kod.
Lösa problem snabbt, skita i struktur och hoppa in till nästa problem.

Detta fick mig att undra om vad som förväntas utav mig på arbetsplatsen samt vad jag bör förvänta mig av företag?

Jag har skickat iväg ett par CVn nu samt avvaktat med vissa då jag inte känner att jag har all den kompetens som kanske bör behövas.

När är det acceptabelt att säga "Nej, det här kan jag inte" och även ställa frågor?

En bonusfråga:
Vad är en "röd flagga" när det kommer till att arbeta som en programmerare?

Jag tog lite av det som ja nämnt tidigare som en röd flagga, dvs snabb fulkodad lösning på 8-10år gammal kod. Kändes som att ta ett steg tillbaks samt att det inte är så värst gynnande för någon som är så ny som mig.
Citera
2018-06-07, 23:01
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag hade aktat mig för det företaget. Låter som att det kommer att fördunkla magin, konsten och det vackra bakom logiken. Vilket i sin tur innebär att man kommer att vara en något inkompetent och livstrött programmerare efter några år.

Men sen så har jag lång erfarenhet av programmering så jag antar att jag kan ställa högre krav.

"Nej, det här kan jag inte"
Vet inte. Men jag har aldrig sagt det och det skulle aldrig falla mig in. När jag inte kan så lär jag mig, jag vill lära mig. Hur kan man tacka nej till att bättre förstå och hantera universums språk, logiken? Jag har som vana att ta mig vatten över huvudet. Det är därför jag tillhör bland de bästa utvecklarna på mitt företag vars kunder är stora företag vi alla hört talats om. Får man en uppgift så gör man den och kan man inte så lär man sig. Och i det läget är det viktigt att man tycker att det är intressant.

Sen så är det väl en annan sak om du får jobbet antar jag. Oftast behöver man göra ett eller flera tester.
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-06-07 kl. 23:09.
Citera
2018-06-07, 23:13
  #3
Medlem
Neptun0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover

"Nej, det här kan jag inte"
Vet inte. Men jag har aldrig sagt det och det skulle aldrig falla mig in. När jag inte kan så lär jag mig, jag vill lära mig. Hur kan man tacka nej till att bättre förstå och hantera universums språk, logiken? Jag har som vana att ta mig vatten över huvudet. Det är därför jag tillhör bland de bästa utvecklarna på mitt företag vars kunder är stora företag ni alla hört talats om

Jaha oj, Ursäkta, det är en miss från min sida.
När jag syftade på "Nej, det här kan jag inte" så borde jag ha lagt till att jag är villig att lära mig.

Det jag ville få fram med den meningen var t.ex att ett företag inte skulle acceptera att jag inte har en viss typ av kompetens. Som ett exempel.. Java streams kom väl ut med Java 9, funktionella uttryck och simplare sätt att loopa igenom listor med 1-2 kodrader.
Dessvärre lite mer svårläst och svåruppfattad (enligt mig), Så jag har hållt mig till äldre metodik.

Men vad kan jag kräva av företag?
Jag är rätt simpel av mig, roliga arbetskollegor och lugn/rolig miljö att arbeta i är i princip allt jag behöver, samt lön såklart
Citera
2018-06-07, 23:29
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Jaha oj, Ursäkta, det är en miss från min sida.
När jag syftade på "Nej, det här kan jag inte" så borde jag ha lagt till att jag är villig att lära mig.

Det jag ville få fram med den meningen var t.ex att ett företag inte skulle acceptera att jag inte har en viss typ av kompetens. Som ett exempel.. Java streams kom väl ut med Java 9, funktionella uttryck och simplare sätt att loopa igenom listor med 1-2 kodrader.
Dessvärre lite mer svårläst och svåruppfattad (enligt mig), Så jag har hållt mig till äldre metodik.

Men vad kan jag kräva av företag?
Jag är rätt simpel av mig, roliga arbetskollegor och lugn/rolig miljö att arbeta i är i princip allt jag behöver, samt lön såklart
Kollektivavtalsenliga löner och ersättningar - pension mm.
Citera
2018-06-07, 23:33
  #5
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Jaha oj, Ursäkta, det är en miss från min sida.
När jag syftade på "Nej, det här kan jag inte" så borde jag ha lagt till att jag är villig att lära mig.

Det jag ville få fram med den meningen var t.ex att ett företag inte skulle acceptera att jag inte har en viss typ av kompetens. Som ett exempel.. Java streams kom väl ut med Java 9, funktionella uttryck och simplare sätt att loopa igenom listor med 1-2 kodrader.
Dessvärre lite mer svårläst och svåruppfattad (enligt mig), Så jag har hållt mig till äldre metodik.

Men vad kan jag kräva av företag?
Jag är rätt simpel av mig, roliga arbetskollegor och lugn/rolig miljö att arbeta i är i princip allt jag behöver, samt lön såklart
Omg, funktionell programmering är ju det vackraste av allt! Men det kan kräva andra tankesätt. Guiden/boken "Learn You a Haskell for Great Good" blew my mind. Då förstår man varför vissa tycker att matematik är så vackert. Alla som lärt sig Haskell har vad jag hört blivit bättre programmerare även i andra språk (för den funktionella approachen).

Vad du kan kräva är jättesvårt för mig att veta. Gå med i facket och rådfråga tycker jag. Du kan också beställa hem en katalog över folks årsinkomster och jämföra med folk du tror kan ligga på liknande nivå

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Kollektivavtalsenliga löner och ersättningar - pension mm.
Jag får 5% pension, regelbundet nya (valfria) mobiler, dator, massage, gym, glasögon vid behov, 1 weekendresa med jobbet per år, restaurang 1/gång/mån, får gå och komma när jag vill, jobba hemifrån när jag vill, psykolog vid behov, bonusar (fick t.ex. 10000 när jag jobbade en dag jag inte egentligen skulle, har i år fått 30000 bonus hittills). Jag får 36000/mån i grund (värt att nämna att detta inte är de större städerna där det nog skulle blivit högre för min ålder, är 25-30 år). Har ej gått högskolan eller motsvarande, självbildad.

Min vän med lägre kunskap får bättre än detta, men han jobbar i en av storstäderna. Drygt ~40000/mån, plus 60000 garanterad bonus/år och längre bjudna resor
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-06-07 kl. 23:52.
Citera
2018-06-08, 00:11
  #6
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Jaha oj, Ursäkta, det är en miss från min sida.
När jag syftade på "Nej, det här kan jag inte" så borde jag ha lagt till att jag är villig att lära mig.

Det jag ville få fram med den meningen var t.ex att ett företag inte skulle acceptera att jag inte har en viss typ av kompetens. Som ett exempel.. Java streams kom väl ut med Java 9, funktionella uttryck och simplare sätt att loopa igenom listor med 1-2 kodrader.
Dessvärre lite mer svårläst och svåruppfattad (enligt mig), Så jag har hållt mig till äldre metodik.

Men vad kan jag kräva av företag?
Jag är rätt simpel av mig, roliga arbetskollegor och lugn/rolig miljö att arbeta i är i princip allt jag behöver, samt lön såklart
Jag är inte kodare, men har jobbat med ett gäng grejer som jag inte kunnat från början. Jag brukar citera Pippi Långstrump: "det har jag aldrig gjort förut, så det klarar jag helt säkert". Det som kan vara bra att komma ihåg är att gemene mans förståelse för, och kunskap om, programmering och andra "svåra" saker är starkt begränsad. Jag tycker jag underpresterar jämt och ständigt, men i mina chefers ögon är jag en trollerikunnig gudom. Det enda jag gör är googlar, applicerar det jag hittar på min behovsanalys och presenterar det. Alla ba': "men wow!", å jaba': "eeeh, Google".
__________________
Senast redigerad av Couplet 2018-06-08 kl. 00:12. Anledning: stava
Citera
2018-06-08, 07:03
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Hej!

En nyexaminerad från YH utbildning här.

Har varit på min första intervju som gick rätt dåligt, däremot så vart företaget dåligt rankad online & beskrivningen av arbetssysslor vart mer eller mindre att arbeta med "legacy" kod.
Lösa problem snabbt, skita i struktur och hoppa in till nästa problem.

Detta fick mig att undra om vad som förväntas utav mig på arbetsplatsen samt vad jag bör förvänta mig av företag?

Jag har skickat iväg ett par CVn nu samt avvaktat med vissa då jag inte känner att jag har all den kompetens som kanske bör behövas.

När är det acceptabelt att säga "Nej, det här kan jag inte" och även ställa frågor?

En bonusfråga:
Vad är en "röd flagga" när det kommer till att arbeta som en programmerare?

Jag tog lite av det som ja nämnt tidigare som en röd flagga, dvs snabb fulkodad lösning på 8-10år gammal kod. Kändes som att ta ett steg tillbaks samt att det inte är så värst gynnande för någon som är så ny som mig.
Här är några saker att se upp med om du frågar mig:

Ingen eller undermålig källkodshantering och bygghantering (kodrepon, byggpipelines). Bristen på detta är ett tecken på att koden man förväntas underhålla inte går att underhålla. Se https://thedailywtf.com/articles/you...unmaintainable för mer info.

Klädkrav. Jobbar man som konsult är det väl fine att man förväntas ha på sig finare saker när man är på kundbesök, men som vanlig kodare är det bara trams. Är det dig eller dina kläder man anställer? Känns som om företag med sådana påhitt fokar mer på yta än innehåll så att säga.

Suspekta jouravtal. Se till att få betalt för de tid du har jour. I min mening är det inte ok att förväntas ha jour och sen eventuellt få ta ut ledighet eller betalt om det skulle hända något, har man jour får man givetvis betalt oavsett om det händer nåt eller ej.

Nån form av pensionsavtal, kollektivavtal eller likvärdigt måste finnas på plats.

Som junior utvecklare kan man ju förvänta sig att man åtminstånde har en så pass bra grund att stå på att man har en hum om språket man ska använda, samt att man förstår att googla sig till det man inte kan. Här gäller det såklart även att veta vad det är man googlar på.

Att begära att du som junior kodare ska kunna fatta beslut om implementationer och design av lösningar etc är kanske att ta i däremot, men du ska nog försöka vara med och komma med synpunkter och frågor iaf. Alltid lär man sig ju något av det.

Är väl det jag kommer på just nu.
Citera
2018-06-08, 11:59
  #8
Medlem
Neptun0s avatar
Citat:
Det enda jag gör är googlar, applicerar det jag hittar på min behovsanalys och presenterar det. Alla ba': "men wow!", å jaba': "eeeh, Google".

Jag har fått höra det här rätt ofta, så det känns ändå rätt tryggt att man inte SKA kunna allt utantill, känns lite omöjligt.

Citat:
Här är några saker att se upp med om du frågar mig:

Ingen eller undermålig källkodshantering och bygghantering (kodrepon, byggpipelines). Bristen på detta är ett tecken på att koden man förväntas underhålla inte går att underhålla. Se https://thedailywtf.com/articles/you...unmaintainable för mer info.

Klädkrav. Jobbar man som konsult är det väl fine att man förväntas ha på sig finare saker när man är på kundbesök, men som vanlig kodare är det bara trams. Är det dig eller dina kläder man anställer? Känns som om företag med sådana påhitt fokar mer på yta än innehåll så att säga.

Suspekta jouravtal. Se till att få betalt för de tid du har jour. I min mening är det inte ok att förväntas ha jour och sen eventuellt få ta ut ledighet eller betalt om det skulle hända något, har man jour får man givetvis betalt oavsett om det händer nåt eller ej.

Nån form av pensionsavtal, kollektivavtal eller likvärdigt måste finnas på plats.

Som junior utvecklare kan man ju förvänta sig att man åtminstånde har en så pass bra grund att stå på att man har en hum om språket man ska använda, samt att man förstår att googla sig till det man inte kan. Här gäller det såklart även att veta vad det är man googlar på.

Att begära att du som junior kodare ska kunna fatta beslut om implementationer och design av lösningar etc är kanske att ta i däremot, men du ska nog försöka vara med och komma med synpunkter och frågor iaf. Alltid lär man sig ju något av det.

Är väl det jag kommer på just nu.

UTMÄRKT, det är sånt här som jag velat veta!

Min senaste praktik ville att jag skulle ta upp en jour liknande tjänst och det är exakt som du beskrivit det! Jag skulle få betalt då ett problem dyker upp, inte om inget hänt.

Tack för länken, ska ta mig en titt på det nu. Jag känner att ja kan behöva stärka upp min kompetens på den fronten.
Citera
2018-06-23, 22:02
  #9
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Har varit på min första intervju som gick rätt dåligt, däremot så vart företaget dåligt rankad online & beskrivningen av arbetssysslor vart mer eller mindre att arbeta med "legacy" kod.
Lösa problem snabbt, skita i struktur och hoppa in till nästa problem.

Så är ganska många jobb som utvecklare. Produkter kräver underhåll och alla kan såklart inte jobba med nyutveckling. Det kan vara klart nice som nyutbildad för att snabbt bygga erfarenhet och bredd.

Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Detta fick mig att undra om vad som förväntas utav mig på arbetsplatsen samt vad jag bör förvänta mig av företag?
- Att du inte kan någonting överhuvudtaget alternativt extremt lite men antagligen tror att du är grym.
- Att du är nyfiken, delaktig, intresserad och lyssnar aktivt när andra diskuterar antingen med dig eller med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
När är det acceptabelt att säga "Nej, det här kan jag inte" och även ställa frågor?
Alltid. Däremot måste du vara beredd att lära dig, ta anteckningar och läsa på. Frågar du samma fråga mer än två gånger kommer dina kollegor ledsna kvickt.

Citat:
Ursprungligen postat av Neptun0
Vad är en "röd flagga" när det kommer till att arbeta som en programmerare?

Följande skulle få mig att börja fundera på att titta vidare:
- Arbetsgivare som säger att det är högt till tak (behöver det sägas så är det aldrig det)
- Arbetsgivare som ger dig alldeles för intressanta/fria uppgifter - du kommer inte vara kapabel att utföra dem.
- Fri semester/fria arbetstider. Betyder i 99% av fallen att du jobbar mer än på en vanlig arbetsplats utan att få extra betalt samt att det kommer guilt trippas om du inte ställer upp på det.
- Arbetsgivare som inte begär kodtest, arbetsprov, portfolio eller ens en teknisk intervju.
- Du får inte träffa någon av dina potentiella kollegor när du är på intervju
Citera
2018-07-11, 17:10
  #10
Medlem
Fått något jobb än?

Något enkelt jobb tror jag inte du hittar, de förmedlas till kontakter.

Söker du på annonser tror jag blir tufft för dig tyvärr. Och ju längre tid som går från din examen desto värre. Till slut har det gått ett år och du stor utan jobb....jaa då sitter du i skiten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback