Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 12:02
  #13
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Är lite sent och orkade inte riktigt läsa all test i trådstarten men anar lite vad det handlar om och ville här länka en video som berättar vad det EGENTLIGEN handlar om. För de flesta har ju märkt att världen inte riktigt fungerar som det brukar

Kapitalismen har blivit fått en övermäktig motståndare, nämligen sig själv. Vad händer när kapitalister vi konsumenter inte efterfrågar lika mycket, när varor knappt förbättras eller inte tillräckligt mycket i alla fall för att det skall locka oss till att köpa?

Lyssna mellan 15:00 - 20:00 i den här intervjun.
Jeremy Rifkin on Zero Marginal Cost and the Decline of Capitalism

Han ger där svaret till varför de största makthavarna förstör i väntan på att man vet hur man skall driva sitt maktinnehav vidare, man tillåter bl.a. monopol till de utarbetat något plan.
Amazon har över 50% av ALL internethandel i USA. Google och Apple dominerar helt mobila operativsystemmarknaden, några få företag äger nästan all tillverkning av mat, Olja är en kartell och så vidare. Ägandet har aldrig varit så koncentrerat som idag

Det beror alltså på att de största bolagen tillåter sig själva att få monopol. Man gör det genom att kontrollera politiskt valda

Tack för värdefull info. Jag inväntar en regnig dag och kommer då att se klippet. Kapitalismen som konspiration borde inte vara en särskilt kontroversiell idé egentligen. Men värt att notera hur provocerande den är för vissa.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-06-08 kl. 12:42.
Citera
2018-06-08, 20:15
  #14
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker det känns lite oroväckande hur du analyserar dig fram på ett ganska fördummande sätt till slutsatser med bakgrund av den utbildning du säger dig ha.

Givetvis så är det ingen konspiration. Men det är givetvis så att det är ett system som har formats av att rika människor som också ofta är mer aktiva och socialt starkare än andra grupper har lärt sig hur dom får mer pengar. Sen fungerar människan så att man vill ha mer. Då utmejslas systemet mer åt finslipning. Dom rika blir rikare, få blir extremt rika.

Sen blir många fattiga arga och samlar sig, protesterar och lyckas driva igenom att även dom skall få lite. Då blir dom rika oroliga och känner att systemet för dom är i fara. Det identifierar dom med att hela systemet är i fara och därför larmar dom.

Vad beror detta på? Människor framstår ju som lite dumma som inte kan se en helhetsbild. Jo i förhållande till vad vi människor kan komma fram till (matematiska komplicerade beräkningar, rymdteknik osv) så har vi en begränsning där vi har svårt att lägga nätverk av händelsers samverkan och förstå vad som händer fullt ut. Dom som ändå forskar i detta och kommer ganska långt i tankarna har svårt att nå ut med sin kunskap och övertyga människor om sin insikt.

Jag tror att en förändring kommer komma med utvecklingen av AI och Machine Learning.

Jag förstår att min argumentation kan te sig fördummande eftersom jag pratar i termer av självklarheter om ett ämne som långt ifrån alla är överens med mig om. Ber om ursäkt för den överlägsna tonen, om det är så du menar.

Jag tror dock inte att man behöver vara nationalekonom eller statsvetare för att inse att kapitalismen är (eller skulle kunna vara) resultatet av en stor konspiration. Det räcker nog med att vara lite alert skulle jag vilja säga.

Du uttrycker dig ju i liknande termer, lite fördummande, när du säger "givetvis är det ingen konspiration". Får jag fråga vad du har för utbildning? Inte för att jag personligen tycker det är relevant över huvud taget, för mig får du gärna vara städare eller lastbilschaufför utan gymnasiebetyg om du kommer med intressanta reflektioner och observationer om det samhälle vi lever i (jag anser för övrigt att det är arbetare är väldigt betydelsefulla personer, de gör ett viktigare jobb än exempelvis statsministern som bara sitter på sin röv och vänder kappan efter vinden), men bara för att följa din egen argumentation: vad har du för kompetens att uttala dig i den här frågan?
Citera
2018-06-11, 15:22
  #15
Medlem
Sqeptisks avatar
Rätt självklart egentligen Den översötade B&J-glassens varumärke ägs av Unilever, som är starkt förknippade med globalisterna (monopolkapitalismen) som i sin tur "sponsrade" folkströmmarna från MENA-områdena i hopp om att få upp billig arbetskraft till europa, för att ytterligare i sin tur sätta käppar i hjulet för de europeiska fackföreningarna.

Nu gick emellertid det exprimentet inte så bra eftersom korkade politiker/vänsterfjantar nödvändigtvis var tvungna att bjussa nykomlingarna på en livslång "all inclusive"-semester när de kom. Självklart står B&J inte själva för notan för exprimentet, utan låter naturligtvis skattebetalarna i respektive land stå för fiolerna

P.S. Om nu någon skulle få för sig att bojkotta varumärket B&J, så var medveten om att GB inte är något bra alternativ. De ägs nämligen också av Unilever!
Citera
2018-06-11, 16:38
  #16
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Rätt självklart egentligen Den översötade B&J-glassens varumärke ägs av Unilever, som är starkt förknippade med globalisterna (monopolkapitalismen) som i sin tur "sponsrade" folkströmmarna från MENA-områdena i hopp om att få upp billig arbetskraft till europa, för att ytterligare i sin tur sätta käppar i hjulet för de europeiska fackföreningarna.

Nu gick emellertid det exprimentet inte så bra eftersom korkade politiker/vänsterfjantar nödvändigtvis var tvungna att bjussa nykomlingarna på en livslång "all inclusive"-semester när de kom. Självklart står B&J inte själva för notan för exprimentet, utan låter naturligtvis skattebetalarna i respektive land stå för fiolerna

P.S. Om nu någon skulle få för sig att bojkotta varumärket B&J, så var medveten om att GB inte är något bra alternativ. De ägs nämligen också av Unilever!

Eller hur.. Bojkott hjälper knappast, men däremot - kanske - att sprida sanningen. Vem vet. Det är alltid värt ett försök.
Citera
2018-06-11, 19:57
  #17
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
...

Kapitalismen är en konspiration därför att idén om kapitalism har lurat oss alla – nästan hela världsbefolkningen, åtminstone i väst, och i princip alla världens politiker – att tro att pengar och materiella värden är det enda som spelar någon roll....

Så hur gick det till när någon eller några bestämde sig för att världen skulle bli ultrakapitalistisk? Det kanske vi aldrig får veta. Sannolikheten är stor att detta skedde i slutna rum, kapitalister emellan, och sannolikheten att processen finns dokumenterad och tillgänglig för forskare och journalister är liten. Här vill jag återigen sticka ut hakan lite och påstå att vi inte behöver bevisa själva konspirationsteorin. Jag tror säkert att vi KAN bevisa det, men det borde inte behövas. Beviset är nämligen kapitalismen i sig själv.

Att vi leder i en kapitalistisk värld innebär automatiskt att det har förekommit en stor kapitalistisk konspiration, för annars hade vi aldrig hamnat där vi är idag. Det säger sig självt. Men i vetenskapens namn är det självklart viktigt att bevisa detta så långt det går, med fakta och teorier som påvisar ett större mönster. Och jag vill påstå att detta är enkelt.

Vidare leder kapitalismen oundvikligen till nya konspirationer – ekonomiskt motiverade sådana – och dessa behöver vi inte heller bevisa så länge vi kan bevisa det på ett teoretiskt plan. Återigen: kapitalismen i sig själv är beviset. Hur kan jag påstå det? Som följer: givet att vi lever i en kapitalistisk värld är det fullständigt otänkbart och oundvikligt att det INTE uppstår en mängd ekonomiskt motiverade konspirationer. Det är en fullständigt självklar konsekvens av kapitalismen!

Om vi vet det minsta lilla om hur människor fungerar – låt mig påminna: makt ger pengar, pengar ger makt, makt korrumperar, pengar korrumperar, lägg till: sadister, sociopater och psykopater dras till maktyrken och sådana människor tar ingen som helst hänsyn till andras känslor eller innersta behov utan de tänker bara på sina egna intressen – då kan vi räkna ut att en kapitalistisk värld med nödvändighet leder till att människor skapar konspirationer för att tjäna ännu mer pengar, påverka andra att tycka som de själva eller bibehålla/utöka sina rikedomar och sin makt. Detta är lika enkelt som 1+1 är lika med 2.

Vi behöver alltså inte bevisa att en enda konspiration existerar! Kapitalismen i sig utgör det fullständiga beviset för detta.


Man kan inte:

1: prata om hur människor i allmänhet fungerar,
och sedan använda det som bevis för att
2: det finns en konspiration som skall få oss att fungera på det viset.

Men självfallet existerar kapitalistiska konspirationer, exempelvis kan man se karteller som sådana.

Det är också mycket rimligt att tro att vi blir mer materialistiska som ett resultat av kapitalisters kamp om kunder. Och visst kan det finnas konspirationer som har sådana effekter, och i extremfall kanske ett sådant syfte.

Men jag vet inte om det finns särskilt mycket evidens som tyder på sådant. Åtminstone är det svårt att se hur B&Js afghanälskande skall gynna kapitalismen. Effekten skulle ju kunna vara den motsatta.

Om människor fungerar på ett visst sätt kanske det också förklarar varför vi har haft teknisk och ekonomisk utveckling redan långt före kapitalismens intåg, och utan några konspirationer.

På en viss nivå behövs ju inga konspirationer. Man blir liksom inte lurad till att tycka att en lie är snabbare än en skära för att meja hö.
Citera
2018-06-13, 21:04
  #18
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Man kan inte:

1: prata om hur människor i allmänhet fungerar,
och sedan använda det som bevis för att
2: det finns en konspiration som skall få oss att fungera på det viset.

Men självfallet existerar kapitalistiska konspirationer, exempelvis kan man se karteller som sådana.

Det är också mycket rimligt att tro att vi blir mer materialistiska som ett resultat av kapitalisters kamp om kunder. Och visst kan det finnas konspirationer som har sådana effekter, och i extremfall kanske ett sådant syfte.

Men jag vet inte om det finns särskilt mycket evidens som tyder på sådant. Åtminstone är det svårt att se hur B&Js afghanälskande skall gynna kapitalismen. Effekten skulle ju kunna vara den motsatta.

Om människor fungerar på ett visst sätt kanske det också förklarar varför vi har haft teknisk och ekonomisk utveckling redan långt före kapitalismens intåg, och utan några konspirationer.

På en viss nivå behövs ju inga konspirationer. Man blir liksom inte lurad till att tycka att en lie är snabbare än en skära för att meja hö.


Du talar emot dig själv.

För det första: du berättar inte för mig vad jag kan eller inte kan göra. Jag gör precis vad jag vill. Detta är ett diskussionsforum på nätet, inte Kungliga Vetenskapsakademien (jag har för övrigt ganska goda indikationer på att Kungliga Vetenskapsakademien är korrupt så det bara skvätter om det - med andra ord, inte ens där håller man sig till fakta - tyvärr kan jag inte gå in på detaljer men jag har viss info som sagt).

För det andra: Jag har aldrig påstått att människan är kapitalistisk till sin natur, men det väl ganska självklart att många vill ha pengar, samt att man som konsument vill köpa varor så billigt som möjligt för att spara pengar. Jag påstår - i tråden (FB) Det nya ämnet: Konspirationsvetenskap - att människor är av naturen makthungriga, giriga och korrumperbara (ursäkta slarvig svenska). Jag påstår också att mäktiga människor MÅSTE konspirera för att behålla sin makt. Och jag gör några andra antaganden, bland annat om elitism och korruption i samhället.

Däremot påstår jag inte att den kapitalistiska konspirationen har till syfte att göra gemene man mer kapitalistiska, för det hade nog inte funkat. Visst kan vi vara kapitalistiska på "rått-nivå", dvs vi kan vara rädda om våra egna små slantar som vi har tjänat in genom att springa runt i hamsterhjulet. Men om alla små råttor, dvs vanligt folk, vanliga medborgare, blir ultrakapitalistiska och vill ta över världen, eller tillhöra eliten, då blir det kaos. Vi ska alla veta vår plats. Vi ska konsumera vilket inte är särskilt produktivt eller kapitalistiskt i sig - men det gynnar en kapitalistisk elit.

Och när eliten försöker tala om för oss vad vi ska tycka eller tänka - som i fallet med Ben & Jerrys - handlar det inte nödvändigtvis om att vi ska springa iväg till Ica och köpa en vara. Våra åsikter är handelsvaran, vi är produkten och eliten är de som hanterar dessa varor dvs dig och mig och alla vi känner; alla vanliga dödliga, som inte är en del av konspirationen Självklart kan man dra paralleller till Matrix och säkert andra filmer.

Facebook-skandalen och Googles insamling av personlig information är lysande exempel på ovanstående. Du betalar inget för Google och Facebook, alltså är du inte kunden. Och om du inte är kunden, då är du varan - detta är en bra tumregel för oss "konsumenter" (som TROR att vi browsar runt mellan olika varor som är skräddarsydda för just oss) i det nya informationssamhället, ledsen att jag inte kan ange korrekt källa. Hörde det i samband med den varsamma rostningen av Mark Sucker-berg i kongressen nyligen. Med andra ord, dina åsikter är guld värda, och helst ska de väl styras mot PK-hållet (detta är bara lösa antaganden, ingen vetenskap och definitivt ingen rocket science ).

Vad B&J har för intresse att sprida "afghankärlek" kan jag bara spekulera i. Tippar väl på något tramsigt End of the world-scenario där västvärlden ska sättas i brand genom att vi bombarderas med flyktingar från fejkade krig som USA iscensätter. Rena spekulationer, som sagt.

Men, märk väl: jag har aldrig sagt att B&J försöker göra oss mer kapitalistiska genom att sprida afghankärlek. Jag kan bara ana en PK-agenda bakom det budskapet, och vi märkte ju alla iom Trumps valseger att politiskt korrekthet kan vara totalt förödande, för hela nationer av människor. Det kan var ett sätt för eliten att skapa social instabilitet i samhället genom att underminera friskt och rationellt tänkande i allmänhet. Och varför skulle då kapitalisterna vilja göra det? Det enkla svaret: för att vi (vanligt folk, mindre vetande) är fienden, samtidigt som vi är produkten, och ett bra sätt att oskadliggöra en fiendenation är genom att destabilisera dess befolkning. Se projekt som CIA:s project Camelot, se Yuri Bezmenov f.d. KBG-agent berätta mer om detta: https://www.youtube.com/watch?v=5gnpCqsXE8g&t=3083s

Kort och gott: jag har inga svar på frågan om exakt vad den kapitalistiska konspirationen syftar till. Du är ju själv uppenbarligen medveten om att sådana konspirationer finns, i form av karteller, och vi ser vad kapitalismen som helhet har gjort med planeten: den håller på att gå under på grund av klimatförändringar. Jag kan inte tänka mig annat än att kapitalismen är en ren galenskap och att syftet är ondskefullt. Jag ser inga tecken på att det är några goda, rationella människor med allas väl & ve i åtanke som styr världen men självklart kan jag ha fel. Det återstår att se.

Jag påstår bara att jorden styrs av en kapitalistisk elit, genom en världsomfattande konspiration, och detta tror jag många är överens med mig om. Det kan bara vara svårt att erkänna, eftersom det leder till att man känner sig sårbar och maktlös - kanske rentav paranoid

Och sist men inte minst: jag håller absolut med dig om att det finns en slags "naturlig kapitalism" som inte alls kräver några konspirationer. Vi människor strävar automatiskt mot det bättre, vi vill ha framsteg, och utvecklingen går oftast framåt litegrann av sig själv; dvs den är inte beroende av att enskilda eller grupper ska styra den, utan i takt med att vi upptäcker bättre teknik så väljer vi automatiskt att använda den. Det är inte det jag syftar på här. Jag syftar på en onaturlig utveckling, där vi har blivit mer eller mindre hjärntvättade (eller om du inte gillar ordet hjärntvätt i detta sammanhang: påverkade) att konsumera mera mera och mera istället för att ägna oss åt mer vettiga saker som att umgås med varandra eller förändra vårt samhälle i grunden. Istället för sådant väljer vi bland en uppsättning låtsasaktiviteter, som tillhandahålls av kapitalisterna. Fast vi förstår det inte: vi tror att vi springer på barrikaderna och "slåss" för att några afghanflyktingar ska få stanna, vi tror vi är rebeller och revolutionärer, när sanningen är att vi bara har köpt ett "politiskt" budskap från Unilever, som alltså inte bara tillverkar glass utan även feminister och antirasister. Vi är alla produkter i det här spelet - små råttor. Det är det jag försöker få fram.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-06-13 kl. 21:13.
Citera
2018-06-13, 21:21
  #19
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Du talar emot dig själv.

För det första: du berättar inte för mig vad jag kan eller inte kan göra. Jag gör precis vad jag vill. Detta är ett diskussionsforum på nätet, inte Kungliga Vetenskapsakademien (jag har för övrigt ganska goda indikationer på att Kungliga Vetenskapsakademien är korrupt så det bara skvätter om det - med andra ord, inte ens där håller man sig till fakta - tyvärr kan jag inte gå in på detaljer men jag har viss info som sagt).

För det andra: Jag har aldrig påstått att människan är kapitalistisk till sin natur, men det väl ganska självklart att många vill ha pengar, samt att man som konsument vill köpa varor så billigt som möjligt för att spara pengar. Jag påstår - i tråden (FB) Det nya ämnet: Konspirationsvetenskap - att människor är av naturen makthungriga, giriga och korrumperbara (ursäkta slarvig svenska). Jag påstår också att mäktiga människor MÅSTE konspirera för att behålla sin makt. Och jag gör några andra antaganden, bland annat om elitism och korruption i samhället.

Däremot påstår jag inte att den kapitalistiska konspirationen har till syfte att göra gemene man mer kapitalistiska, för det hade nog inte funkat. Visst kan vi vara kapitalistiska på "rått-nivå", dvs vi kan vara rädda om våra egna små slantar som vi har tjänat in genom att springa runt i hamsterhjulet. Men om alla små råttor, dvs vanligt folk, vanliga medborgare, blir ultrakapitalistiska och vill ta över världen, eller tillhöra eliten, då blir det kaos. Vi ska alla veta vår plats. Vi ska konsumera vilket inte är särskilt produktivt eller kapitalistiskt i sig - men det gynnar en kapitalistisk elit.

Och när eliten försöker tala om för oss vad vi ska tycka eller tänka - som i fallet med Ben & Jerrys - handlar det inte nödvändigtvis om att vi ska springa iväg till Ica och köpa en vara. Våra åsikter är handelsvaran, vi är produkten och eliten är de som hanterar dessa varor dvs dig och mig och alla vi känner; alla vanliga dödliga, som inte är en del av konspirationen Självklart kan man dra paralleller till Matrix och säkert andra filmer.

Facebook-skandalen och Googles insamling av personlig information är lysande exempel på ovanstående. Du betalar inget för Google och Facebook, alltså är du inte kunden. Och om du inte är kunden, då är du varan - detta är en bra tumregel för oss "konsumenter" (som TROR att vi browsar runt mellan olika varor som är skräddarsydda för just oss) i det nya informationssamhället, ledsen att jag inte kan ange korrekt källa. Hörde det i samband med den varsamma rostningen av Mark Sucker-berg i kongressen nyligen. Med andra ord, dina åsikter är guld värda, och helst ska de väl styras mot PK-hållet (detta är bara lösa antaganden, ingen vetenskap och definitivt ingen rocket science ).

Vad B&J har för intresse att sprida "afghankärlek" kan jag bara spekulera i. Tippar väl på något tramsigt End of the world-scenario där västvärlden ska sättas i brand genom att vi bombarderas med flyktingar från fejkade krig som USA iscensätter. Rena spekulationer, som sagt.

Men, märk väl: jag har aldrig sagt att B&J försöker göra oss mer kapitalistiska genom att sprida afghankärlek. Jag kan bara ana en PK-agenda bakom det budskapet, och vi märkte ju alla iom Trumps valseger att politiskt korrekthet kan vara totalt förödande, för hela nationer av människor. Det kan var ett sätt för eliten att skapa social instabilitet i samhället genom att underminera friskt och rationellt tänkande i allmänhet. Och varför skulle då kapitalisterna vilja göra det? Det enkla svaret: för att vi (vanligt folk, mindre vetande) är fienden, samtidigt som vi är produkten, och ett bra sätt att oskadliggöra en fiendenation är genom att destabilisera dess befolkning. Se projekt som CIA:s project Camelot, se Yuri Bezmenov f.d. KBG-agent berätta mer om detta: https://www.youtube.com/watch?v=5gnpCqsXE8g&t=3083s

Kort och gott: jag har inga svar på frågan om exakt vad den kapitalistiska konspirationen syftar till. Du är ju själv uppenbarligen medveten om att sådana konspirationer finns, i form av karteller, och vi ser vad kapitalismen som helhet har gjort med planeten: den håller på att gå under på grund av klimatförändringar. Jag kan inte tänka mig annat än att kapitalismen är en ren galenskap och att syftet är ondskefullt. Jag ser inga tecken på att det är några goda, rationella människor med allas väl & ve i åtanke som styr världen men självklart kan jag ha fel. Det återstår att se.

Jag påstår bara att jorden styrs av en kapitalistisk elit, genom en världsomfattande konspiration, och detta tror jag många är överens med mig om. Det kan bara vara svårt att erkänna, eftersom det leder till att man känner sig sårbar och maktlös - kanske rentav paranoid

Och sist men inte minst: jag håller absolut med dig om att det finns en slags "naturlig kapitalism" som inte alls kräver några konspirationer. Vi människor strävar automatiskt mot det bättre, vi vill ha framsteg, och utvecklingen går oftast framåt litegrann av sig själv; dvs den är inte beroende av att enskilda eller grupper ska styra den, utan i takt med att vi upptäcker bättre teknik så väljer vi automatiskt att använda den. Det är inte det jag syftar på här. Jag syftar på en onaturlig utveckling, där vi har blivit mer eller mindre hjärntvättade (eller om du inte gillar ordet hjärntvätt i detta sammanhang: påverkade) att konsumera mera mera och mera istället för att ägna oss åt mer vettiga saker som att umgås med varandra eller förändra vårt samhälle i grunden. Istället för sådant väljer vi bland en uppsättning låtsasaktiviteter, som tillhandahålls av kapitalisterna. Fast vi förstår det inte: vi tror att vi springer på barrikaderna och "slåss" för att några afghanflyktingar ska få stanna, vi tror vi är rebeller och revolutionärer, när sanningen är att vi bara har köpt ett "politiskt" budskap från Unilever, som alltså inte bara tillverkar glass utan även feminister och antirasister. Vi är alla produkter i det här spelet - små råttor. Det är det jag försöker få fram.

^^ jag ville bara hjälpa med logiken. Jag ska önska dig lycka till med att bevisa den onaturliga utvecklingen genom B&Js reklam.
Citera
2018-06-14, 17:01
  #20
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
^^ jag ville bara hjälpa med logiken. Jag ska önska dig lycka till med att bevisa den onaturliga utvecklingen genom B&Js reklam.

Jag har aldrig sagt att jag ska bevisa den "onaturliga" utvecklingen (eller iofs fullt naturliga - om man tar hänsyn till människans natur och kapitalismens natur. Huruvida konspirationer är naturliga eller ej speler mindre roll, jag talar om att det finns konspirationer) med hjälp av just B & Js reklam.

Jag talar om den kapitallistiska konspirationen som helhet, och åsiktspåverkan är en mycket intressant del av den eftersom eliten inte verkar nöja sig med att pracka på oss produkter utan även åsikter. Det är ett allvarligt hot mot "demokratin". Demokrati inom citationstecken eftersom sann demokrati inte kan existera i ett ultrakapitalistiskt samhälle - där kan ju åsikter köpas och säljas, med lätthet också eftersom människor över lag är lättpåverkade. Det är lite det som är min poäng här.

Fler exempel på kapitalistisk åsiktspåverkan kommer i denna tråd. Det finns nog gott om dem om man har ögonen öppna.
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-06-14 kl. 17:04.
Citera
2018-06-14, 17:13
  #21
Medlem
noll.con.trolls avatar
Ett utmärkt exempel på kapitalistisk åsiktspåverkan är den senaste "trenden" att utbilda barn till programmerare, eller påverka barn till att tycka att programmering är en kul fritidssyssla.

Jag tror stenhårt på en konspiration här. Syftet är att utbilda framtida arbetskraft, och detta ska börjas redan i 5-årsåldern. Storföretagen är garanterat inblandade. SVTs UR och barnkanalen är inblandade. T om svenska skolan är inblandad, med direkt uppdrag från regeringen, och säkert inte bara den svenska skolan heller... Mer info kommer!

Öppen fråga till moderatorerna: bör ämnet ändras till "Kapitalistiska korruptioner" eller "kapitalistisk åsiktspåverkan"? Jag avser att hålla ögonen öppna efter sådan allmän åsiktspåverkan - och nöjer mig med den kapitalistiska for now, det finns ju fler former som kan vara farligare att ge sig in på. Behöver en lämplig tråd som jag kan uppdatera med iakttagelser och efterforskningar för att diskutera och sprida medvetenhet kring detta. Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av noll.con.troll 2018-06-14 kl. 17:15.
Citera
2018-06-14, 19:33
  #22
Medlem
noll.con.trolls avatar
Förlåt "kapitalistiska konspirationer" skulle det ju vara så klart
Citera
2018-06-14, 20:49
  #23
Medlem
Ingen annan här som ser det ironiska i att två girigbukar som säljer skitdyr glass ska ha inspirerat ts till att tänka "anti-kapitalistiskt"?
Citera
2018-06-23, 22:17
  #24
Medlem
noll.con.trolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenomorph-ball
Ingen annan här som ser det ironiska i att två girigbukar som säljer skitdyr glass ska ha inspirerat ts till att tänka "anti-kapitalistiskt"?

Inte mer ironiskt än att ett (eller flera) nazistsvin agerar på ett sätt som får någon att tänka antirasistiskt, eller att kapitalistsvin som förstör jorden inspirerar folk till att bli mer miljömedvetna. Det är väl helt naturligt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback