Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-12, 09:34
  #13
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Att utveckla sin personlighet, bli "bättre" som människa, bättre på att nätverka, mer socialt kompetent osv är ju livslånga processer som absolut är viktiga och som även jag blivit bättre på både när jag höll på med kinesiska samt på senare år i yrkeslivet och privatlivet. Det är dock inte vad tråden handlar om.


Kan inte kinesiska alls?

Sant att 中国东北 säkerligen är bäst när det kommer till att bli utsatt för så standardized mandarin som möjligt, men om jag ska vara i Kina i upp till 3 månader så är jag rädd att jag kommer behöva en visa-run. Nåja, jag kanske bör överväga 中国东北 ändå och kosta på mig en extra t.o.r flygbiljett ut ur landet.

Vad jag gillar? Mest öl och sånt. Samt att prova nya saker(menar inte bara ölsorter nu).

Alltså, standardiserad Mandarin pratar man väl just där uppe, men å andra sidan finns det väl inte direkt speciellt mycket "nya" saker att testa på där. Kina är ju skitstort så som du säkert vet skiljer sig regionerna markant.

Var i Kina har du varit tidigare? Skulle rekommendera 華東, dvs någon av städerna kring kustremsan. Varför? Därför att du til skillnad från 中国东北 har ett större nöjesutbud, plus att du behöver inte riskera att hamna i slagsmål om du råkar få i dig lite för mycket att dricka. Är nära till HK för en visa-run och du kan utan problem snacka Mandarin där även om det kanske inte är speciellt standardiserat. Du kan ju redan grunderna osv så finns väl ingen anledning att hålla på och försöka lära dig att prata "rent" då du bara har tre månader, utan huvudsaken är väl att kunna kommunicera? Samt Så jävla dålig Mandarin snackar de inte. Tror jag. Kan inte kinesiska som sagt.

Jag kommer från Japan och har varit i Kina/TW/HK så kan väl antagligen bättre mandarin än en svensk (även om HK snackar Kantonesiska) men det är väl å andra sidan ingen bedrift. Aldrig studerat kinesiska men däremot koreanska och kan säga att koreanska är otroligt mycket lättare för någon som har japanska som modersmål än kinesiska, men visst. Kan väl lite fraser för att ta mig runt, som bäst.


Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Förstår inte varför det är så svårt att skriva på svenska. Tänk på att andra kanske är intresserade av samma sak, men inte kan mandarin.

Det är inte svårt. Svårare för en svensk att faktiskt lära sig de rätta namnen på lokalt språk och är man intresserad av att lära sig så ja: Se det som en gratislektion.

Tänker aldrig använda Pinyin eller vad det heter. Varför skulle jag? Folk skriver ändå lokala priser överallt och då måste folk ändå Googla för att kolla växelkuser och skit så ser noll anledning att skriva ut Pinyin bara för att göra det bekvämt för lata svennar.
Citera
2018-06-12, 11:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Alltså, standardiserad Mandarin pratar man väl just där uppe, men å andra sidan finns det väl inte direkt speciellt mycket "nya" saker att testa på där. Kina är ju skitstort så som du säkert vet skiljer sig regionerna markant.

Var i Kina har du varit tidigare? Skulle rekommendera 華東, dvs någon av städerna kring kustremsan. Varför? Därför att du til skillnad från 中国东北 har ett större nöjesutbud, plus att du behöver inte riskera att hamna i slagsmål om du råkar få i dig lite för mycket att dricka. Är nära till HK för en visa-run och du kan utan problem snacka Mandarin där även om det kanske inte är speciellt standardiserat. Du kan ju redan grunderna osv så finns väl ingen anledning att hålla på och försöka lära dig att prata "rent" då du bara har tre månader, utan huvudsaken är väl att kunna kommunicera? Samt Så jävla dålig Mandarin snackar de inte. Tror jag. Kan inte kinesiska som sagt.

Jag kommer från Japan och har varit i Kina/TW/HK så kan väl antagligen bättre mandarin än en svensk (även om HK snackar Kantonesiska) men det är väl å andra sidan ingen bedrift. Aldrig studerat kinesiska men däremot koreanska och kan säga att koreanska är otroligt mycket lättare för någon som har japanska som modersmål än kinesiska, men visst. Kan väl lite fraser för att ta mig runt, som bäst.




Det är inte svårt. Svårare för en svensk att faktiskt lära sig de rätta namnen på lokalt språk och är man intresserad av att lära sig så ja: Se det som en gratislektion.

Tänker aldrig använda Pinyin eller vad det heter. Varför skulle jag? Folk skriver ändå lokala priser överallt och då måste folk ändå Googla för att kolla växelkuser och skit så ser noll anledning att skriva ut Pinyin bara för att göra det bekvämt för lata svennar.

Om du har varit i Kina borde du ha sett att man skriver priser på samma sätt som i Sverige. Varför skulle du? Alla kan inte läsa kinesiska tecken och har inte intresse att lära sig. Dessutom är det ett svenskt forum. Vill du försöka imponera på folk finns det trådar för språk. Alla har kanske inte intresse för språket även om man gillar Kina.
Citera
2018-06-12, 12:57
  #15
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Om du har varit i Kina borde du ha sett att man skriver priser på samma sätt som i Sverige. Varför skulle du? Alla kan inte läsa kinesiska tecken och har inte intresse att lära sig. Dessutom är det ett svenskt forum. Vill du försöka imponera på folk finns det trådar för språk. Alla har kanske inte intresse för språket även om man gillar Kina.

Imponera? Ringer du upp till Tele2 och klagar för att de har reklam i tunnelbanan på Arabiska? Åker du ner till Växjö och klagar på att de har böneutrop i lokala Moskén på ett språk du inte fattar? Ringer du Aftonbladet bara för att de har börjat med artiklar på engelska?

Använder Kanji dagligen och tänker inte sluta med det för att jag skriver på svenska. För mig är det lokala namn som gäller. Varför? Därför att det delvis är bekvämligare för mig själv att skriva dessa då jag annars måste ägna en tanke på hur de ser ut på Romaji/Pinyin, och dessutom vet jag att det stör något otroligt för alla jante-muppar som tror att det är för att imponera.

Jag har 0-intresse för det kinesiska språket. Med priser menar jag att folk generellt tenderar att skriva 100rmb, jpy, bht, istället för just sek. Varför? Därför att det är mer bekvämligt. Folk är bekväma av sig. Samma argument går att applicera, dvs "folk måste sluta skriva Baht istället för det riktiga priset i SEK, annars kan ju inte vanliga svenskar förstå priset"...Liksom, ja...men nej. Tyvärr. Kommer inte att sluta använda Kanji/Hanzi, och bara det faktum att du verkar störa dig på det gör bidrar enbart till att det blir roligare att fortsätta.

Slappna av för fan.
Citera
2018-06-12, 13:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Imponera?

Framgår tydligt av dina argument att du gör det för att "impa".

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Ringer du upp till Tele2 och klagar för att de har reklam i tunnelbanan på Arabiska? Åker du ner till Växjö och klagar på att de har böneutrop i lokala Moskén på ett språk du inte fattar? Ringer du Aftonbladet bara för att de har börjat med artiklar på engelska?

Nu bor jag i Kina, men jag hade definitivt ringt och klagat. Dock ej till Aftonbladet då turister från hela världen kan få reda på viktiga nyheter som terrorattentat t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Använder Kanji dagligen och tänker inte sluta med det för att jag skriver på svenska. För mig är det lokala namn som gäller. Varför? Därför att det delvis är bekvämligare för mig själv att skriva dessa då jag annars måste ägna en tanke på hur de ser ut på Romaji/Pinyin, och dessutom vet jag att det stör något otroligt för alla jante-muppar som tror att det är för att imponera.

Så väl i Sverige kommer du skita i svenskan, även när du får ett jobb? Varför skriver du inte hela ditt inlägg i Kanji? Du vill ju använda det, då borde du ju vara konsekvent, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Jag har 0-intresse för det kinesiska språket. Med priser menar jag att folk generellt tenderar att skriva 100rmb, jpy, bht, istället för just sek. Varför? Därför att det är mer bekvämligt. Folk är bekväma av sig. Samma argument går att applicera, dvs "folk måste sluta skriva Baht istället för det riktiga priset i SEK, annars kan ju inte vanliga svenskar förstå priset"...Liksom, ja...men nej. Tyvärr. Kommer inte att sluta använda Kanji/Hanzi, och bara det faktum att du verkar störa dig på det gör bidrar enbart till att det blir roligare att fortsätta.

Eftersom du använder kanji har du definitivt intresse av det kinesiska språket då kanji är kinesiska som japaner inte utvecklat vidare, till skillnad från hiragana eller katakana.

Vidare antar jag att du har läst flashbacks regler när du skapade kontot. "Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning." Detta då andra språk är främmande för en majoritet av läsarna och inte kommer dessa till del.

Att man skriver valutans enhet efteråt är ju för att svenska kronan är flytande. Om jag rekommenderar en produkt från valfritt land så lägger jag till valutaprefixet. Om jag omvandlar priset till svensk valuta så kommer informationen vara fel redan nästa dag då Sverige har en flytande valutakurs.

Nej, dina brist på logiska argument och patetiska försök till påhopp påvisar mitt påstående, du användet det för att hävda dig. Så jag vet faktiskt inte vad som är mest patetiskt, din osäkerhet på dig själv eller dina felaktiga argument.
Citera
2018-06-12, 13:24
  #17
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Framgår tydligt av dina argument att du gör det för att "impa".



Nu bor jag i Kina, men jag hade definitivt ringt och klagat. Dock ej till Aftonbladet då turister från hela världen kan få reda på viktiga nyheter som terrorattentat t.ex.



Så väl i Sverige kommer du skita i svenskan, även när du får ett jobb? Varför skriver du inte hela ditt inlägg i Kanji? Du vill ju använda det, då borde du ju vara konsekvent, eller?



Eftersom du använder kanji har du definitivt intresse av det kinesiska språket då kanji är kinesiska som japaner inte utvecklat vidare, till skillnad från hiragana eller katakana.

Vidare antar jag att du har läst flashbacks regler när du skapade kontot. "Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning." Detta då andra språk är främmande för en majoritet av läsarna och inte kommer dessa till del.

Att man skriver valutans enhet efteråt är ju för att svenska kronan är flytande. Om jag rekommenderar en produkt från valfritt land så lägger jag till valutaprefixet. Om jag omvandlar priset till svensk valuta så kommer informationen vara fel redan nästa dag då Sverige har en flytande valutakurs.

Nej, dina brist på logiska argument och patetiska försök till påhopp påvisar mitt påstående, du användet det för att hävda dig. Så jag vet faktiskt inte vad som är mest patetiskt, din osäkerhet på dig själv eller dina felaktiga argument.

Jobb? Är född i Japan, bor i Japan sedan många årtionden och var som bäst i Sverige under min barn och ungdom, men skulle aldrig under några omständigheter få för mig att flytta tillbaka. Aldrig i livet.

Hahaha du får väl tro vad fan du vill. Regler? Rapportera inlägget då om det stör dig så mycket. Kan ju passa på att rapportera samlingstråden i Japan och Expattråden då vi använder Kanji där också. Samt hela jävla språkforumet Nädu, paragrafryttande skitnödiga jante-svennar håller sig bäst på mattan IRL och kan lika gärna göra det på nätet också för den delen. Är absolut inte emot att diskutera saker men när det kommer till folk som inte tål att någon annan skriver på ett annorlunda sätt som känns "rättvist, tryggt och bra" för allmänheten så kan jag fan inte göra annat än att garva.

Som sagt, slappna av. Är ju inte direkt så att jorden går under för att jag använder lite främmande tecken eller?
Citera
2018-06-12, 13:41
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Är absolut inte emot att diskutera saker men när det kommer till folk som inte tål att någon annan skriver på ett annorlunda sätt som känns "rättvist, tryggt och bra" för allmänheten så kan jag fan inte göra annat än att garva.

Du har fortfarande inte kommit med en logisk förklaring till varför Asta 72 som nyligen börjat intressera sig för Kina (eller Japan) känner sig "rättvist, tryggt och bra" bara för att du insisterar på att skriva annorlunda istället för att använda latinska bokstäver? Detta är trots allt ett reseforum där man söker information. Om jag börjar skriva på kinesiska så kommer ju ingen förstå förutom de som varit i Kina så pass länge att de redan vet om informationen. Då skulle det ju bara vara för att hävda mig själv.

Du skriver att ju är från Japan. Då borde du om någon veta vad ett logiskt resonemang är.
Citera
2018-06-12, 13:57
  #19
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Du har fortfarande inte kommit med en logisk förklaring till varför Asta 72 som nyligen börjat intressera sig för Kina (eller Japan) känner sig "rättvist, tryggt och bra" bara för att du insisterar på att skriva annorlunda istället för att använda latinska bokstäver? Detta är trots allt ett reseforum där man söker information. Om jag börjar skriva på kinesiska så kommer ju ingen förstå förutom de som varit i Kina så pass länge att de redan vet om informationen. Då skulle det ju bara vara för att hävda mig själv.

Du skriver att ju är från Japan. Då borde du om någon veta vad ett logiskt resonemang är.

Hahaha och nu börjar fördomarna komma haglande. Ja, jag är från Japan men det innebär per se inte att jag för den sakens skull måste passa in i någon jävla mall över hur Du fått för dig att japaner är eller inte är. Saken är den att det inte är första gången frågeställningen tas upp, och då jag blir bemött med exakt samma svammel gång på gång dvs "Jaha, jag trodde Japaner var trevliga" eller "Då borde du om någon veta"...

Brukar skämta med kinesiska/koreanska polare att de mest rasistiska och fördomsfulla idioterna i respektive land ofta inte ens är Asiater utan västerlänningar som kommer hit, alternativt fått sig en snabb förälskelse och i ett hopp om att tro att de skulle bli integrerade börjar anamma de mest fjantiga ideal och blir som en spegelbild av den stereotypa bondtölpen när de (du i detta fall) med höggaffeln i högsta hugg kommer och svamlar om något totalt irrelevant som "Jo du har intresse i att lära dig kinesiska"

Jag insisterar på att skriva Kanji/Hanzi för att jag är för lat att romanjisera orden till det latinska alfabetet och ingenting annat. Tar du det som något annat så är det helt upp till dig. Gör det för att jag känner mig mest bekväm i att göra det och glöm för all del inte att den här diskussionen är totalt off topic och att det var du som startade den.

Fan, har du inget bättre för dig? Om du tror att jag är skyldig dig några "logiska förklaringar" så tror du fel. Kommer inte att hända och det är bara att vandra vidare, rapportera inlägget och lev vidare i Kina, Sverige eller var du än finner frid.

Måste vara jobbigt att vara så jävla jante haha. Men men, är väl snarare ditt problem än mitt.
Citera
2018-06-22, 04:15
  #20
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm

Om detta är sant så skulle jag kunna överväga att gå en masters-utbildning, men varför skulle folk vilja anställa en när man har kinesiska språkkunskaper + ett papper där det står att man har masters degree i business, jämfört med att man bara har kinesiska språkkunskaper?

Jag hoppas du förstår att du lär dig faktiska saker när du pluggar en civil ekonom examen så som finans, redovisning och revision o.s.v. alltså färdigheter som man faktiskt har nytta av... Vad har du för kunskap med att bara kunna språk? Finns ju miljontals med kineser som kan bra engelska och kinesiska... Bara att kunna språk tar dig inte långt förutom om du inte vill arbeta med översättning.
Citera
2018-06-22, 09:43
  #21
Medlem
takeitchills avatar
Det verkar vara utbrett bland många speciellt de från arbetarklassen (dvs. folk som inte läst på universitetet och jobbar inom företagsvärlden) att om man kan något språk, speciellt då något "ovanligt" språk, så blir man eftertraktad på arbetsmarknaden. Att jobb skulle regna ned över en för man kan kinesiska. Kan rekommendera er att söka på jobb annonser som inkluderar ett språk t.ex. kinesiska. Det kommer i princip bara upp jobb för kockar på kinakrog. Rekrytering av personal på företag eller inom myndigheter går inte först och främst efter språkkunskaper, det är bara ett plus i kanten. Finns så mycket bönder i Sverige som tror att bara för att man kan kinesiska så radar arbetsgivare upp framför en. Har även hört liknande resonemang från lallare att om man kan ryska så får man jobb direkt... Hmm, nja så fungerar det inte riktigt på arbetsmarknaden.

Har träffat på många utlänningar i Kina som kommit för att studera kinesiska med denna tro om att de ska få ett bra jobb bara för att de kan kinesiska... Har ännu inte hört talas om någon som enbart pluggat språket som tagit sig någonstans. Du MÅSTE även plugga något annat. Men att slänga 2-3 år på att plugga kinesiska för att få det som ett plus i CV är ganska så bort kastad tid. För lika lång tid det tar att lära dig kinesiska så att du blir flytande och kan läsa och skriva på ett företagsmässigtsätt obehindrat tar lika lång tid som att plocka ut en ekonom kandidat eller en juridik kandidatexamen... Och dessa är examina som är betydligt mer värda att ha än språkkunskaper.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2018-06-22 kl. 09:46.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2948273

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback