Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-07, 19:31
  #1
Medlem
hej
vart en stor diskussion på jobbet idag då jag frågade några mekaniker.
jag har hört att genom att fetta en gänga ska kraften en skruv skapar ner mot ämnet ökas med ca 60% vid samma draget moment med momentnyckel(hädan efter MN).
mot en ofettad gänga.
var många åsikter om detta,
1. vissa ansåg att kraften blev samma då man drog med MN(detta kan ej stämma då friktionen påverkar)
2. Marginell skillnad/ vissa kombinationer av olika metaller på skruv och ämne ingen skillnad
3. 50-70% skillnad

jag tror att sanningen ligger mellan 2 och 3.

så finns det någon skillnad i moment?
hur stor blir den?
finns trovärdiga källor på ämnet?
någon som vet vart man kan köpa billiga ringlastceller?
Citera
2018-06-07, 20:15
  #2
Medlem
banan74s avatar
Man behöver mycket riktigt mindre nm för att få önskat moment på en smörjd bult.

Det minskar dock något ju grövre bult det rör sig om, från 30-20% ca.

Googla på standard torque for metric bolts så får du fina tabeller att gå efter. Det är ju som sagt standard, så man undrar ju lite hur nivån på era mekaniker är? En mekaniker som inte begriper moment är ju lite som en svenskalärare som inte kan läsa.
Citera
2018-06-07, 20:40
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banan74
Man behöver mycket riktigt mindre nm för att få önskat moment på en smörjd bult.

Det minskar dock något ju grövre bult det rör sig om, från 30-20% ca.

Googla på standard torque for metric bolts så får du fina tabeller att gå efter. Det är ju som sagt standard, så man undrar ju lite hur nivån på era mekaniker är? En mekaniker som inte begriper moment är ju lite som en svenskalärare som inte kan läsa.
Nja, Nm anger ju momentet och det är alltid detsamma oavsett om skruven är smord med MoS2-fett eller fastrostad i muttern. Det är dragkraften som skiljer och där stämmer det att man får större dragkraft vid givet moment ju lägre friktion det är i gängorna. Eller omvänt förstås att det krävs mindre moment för att få en viss önskad dragkraft.

Det där kan man ju kompensera för men då friktionen vid osmorda gängor kan variera mycket så blir dragkraften osäker.

Figur 3 här visar jämförelser mellan vilka moment man ska ha för en viss dragkraft vid olika smörjning: http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=265
Citera
2018-06-08, 07:43
  #4
Medlem
Komplettering till Skunkjobbs (korrekta) inlägg

Det kanske är på sin plats att betona att det är dragkraften i skruven som är det viktiga i montagets styrka. Åtdragningsmomentet är 'bara' ett praktiskt sätt att specificera/kontrollera detta under praktiska tillämpningar.

Tillräckligt smorda gängor är jättepraktiskt i alla skruvade lösningar som behöver kunna demonteras regelbunet (= mer än en gång under dess livstid),, men det har ju ingen annan inverkan på styrkan än livslängden map. korrosion.

"Små" skruvar behöver bara vara tillräckligt åtdragna. (Tillräckligt = det som behövs för att hålla delarna stilla mot varandra och skruvarna från att lossna pga t.ex vibrationer.)

Större skruvar (typ i vindkraftverk eller andra rörliga maskiner) vill man dra åt ungefär så mycket som skruven håller för och anger då ett åtdragningsmoment som förutsätter "den normala" (eller angivna) smörjningen.
Så när åtdragningsmoment är angivet så smörj INTE - Citat från Skunkjobbs länk:
Förband som är konstruerade för att användas utan extra friktionsreglerande medel får absolut inte smörjas in.
Men vid hög dragkraft/åtdragningsmoment kan man i stort sett bortse från typ motorolja (< SAE 50) och sprayoljor - Det är Fett, MoS och växellådsolja man ska undvika.

Även när man vill få tätt med en tätning/packning (typ topplock och rörflänsar) så kan momentet vara angivet utan att det motsvarar skruvens max.styrka - Då bör man vara extra försiktig med att (hur) smörja på eget bevåg. (Gängorna till topplocksskruvar antas vara dränkta i motorolja.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-06-08 kl. 08:11.
Citera
2018-06-08, 08:16
  #5
Medlem
Så svar till TS:
Med fettsmörjning kan åtdragningsmomentet behöva justeras med nära 100% vid vissa materialval!
Citera
2018-06-08, 08:36
  #6
Medlem
-taki-s avatar
Det är väl för att undvika problemen som nämnts ovan som man vid grova skruvar oftast försträcker dem med någon hydraulisk apparat och sedan bara behöver dra åt muttern med handkraft innan man släpper på dragkraften.

Då kan man med stor noggrannhet få den önskade dragkraften i skruven.
Citera
2018-06-08, 11:40
  #7
Medlem
MataRengis avatar
Förklara för en amatör...

Om man fettar gängorna för att kunna dra åt lättare, blir det då inte lättare för mutterna att släppa och snurra av sej igen senare?

Är det så att: Om man behöver skruva av nåt i framtiden (typ hjulmuttrar) så fettar man, annars fettar man inte. Och då måste man också efterdra tid efter annan. För om gängorna rostar ihop såsmåningom så sitter dom ju som berget och man får aldrig av dom. Är det just det man vill ha så fettar man aldrig.

Så tänker jag som amatör...
Citera
2018-06-10, 15:55
  #8
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Förklara för en amatör...

Om man fettar gängorna för att kunna dra åt lättare, blir det då inte lättare för mutterna att släppa och snurra av sej igen senare?

Är det så att: Om man behöver skruva av nåt i framtiden (typ hjulmuttrar) så fettar man, annars fettar man inte. Och då måste man också efterdra tid efter annan. För om gängorna rostar ihop såsmåningom så sitter dom ju som berget och man får aldrig av dom. Är det just det man vill ha så fettar man aldrig.

Så tänker jag som amatör...

Jag tänker att du har helt rätt. Dock så tror jag inte fettningen påverkar speciellt mycket när man dragit åt. Det är enormt hög statisk friktion mellan gängorna då. Jag skulle bli förvånad om det ens låg ett lager fett mellan kontaktytorna alls då detta fett bör pressas åt sidorna av det höga trycket som blir mellan kontaktytorna.
Jag är dock inte säker på att det är så, så att efterdra och känna på bultar eller muttrar en tid efteråt kan nog vara smart. Speciellt om vi snackar hjulmuttrar där det kan vara farligt om det inte håller. Men jag skulle bli förvånad om dessa skulle släppa av sig självt.

Däremot blir ju vinsten att det ligger fett på de kontaktytorna som inte har så mycket, eller något tryck på sig. Då kan inte dessa delar rosta ihop. Samt att om du kan rucka lite på en fettat bult så kommer fettet leta sig in på de ytor där trycket på kontaktytorna är som störst, så det släpper lättare.

Men när man väl skruvat fast en bult, fettat eller ej så tror jag inte att den släpper lättare. Däremot släpper den lättare om man redan lossat lite på den.

Lite mer OnT så tror jag som Skunkjobb och Iconicatab. Förlorar vi den dynamiska friktionen gängorna emellan så är det en vinst för dragkraften.

Sen när det väl sitter så kan det nog till och med sitta hårdare med fettad bult eftersom vi kunnat dra åt den med mer kraft. Jag tror inte den statiska friktionen för att få den att lossa blir, i alla fall inte så mycket lägre, däremot när den har lossat så blir den dynamiska friktionen avsevärt mycket lägre, och vi slipper rost och sådant.
Citera
2018-06-11, 10:55
  #9
Medlem
MataRengis avatar
Om vi pratar om bultar till hjul till bilen så var det nån som rekommenderade kopparpasta. Men i princip skulle det då räcka med olivolja? Billigare.
Rätt eller fel?
Citera
2018-06-11, 11:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Om vi pratar om bultar till hjul till bilen så var det nån som rekommenderade kopparpasta. Men i princip skulle det då räcka med olivolja? Billigare.
Rätt eller fel?
Rapsolja brukar vara ännu billigare.

Men vegooljor är inte lika härdiga mot fukt, så de skyddar inte så bra mot korrosion vid typ 6 månader utomhus.
Spill inte olja av någon sort alls på bromsen bara.
Citera
2018-06-11, 12:23
  #11
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Rapsolja brukar vara ännu billigare.

Men vegooljor är inte lika härdiga mot fukt, så de skyddar inte så bra mot korrosion vid typ 6 månader utomhus.
Spill inte olja av någon sort alls på bromsen bara.

Så kopparpasta har överdrivet rykte då?
Citera
2018-06-11, 15:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Så kopparpasta har överdrivet rykte då?
Smörjning av hjulbultar med kopparpasta
  • Varar längre än raps-/olivolja
  • Tål fukt/vatten bättre
  • Tål överhettning bättre
  • "Hotar" inte bromsverkan på samma sätt
  • Kanske kostar mer, för små mängder till privatpersoner
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback