Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 00:17
  #73
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det var ingen som kom på tanken att hata vita människor innan mångkulturens insteg. Den typen av självförakt är en produkt av sentida mångkulturpropaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av psak
Detta.
På 80-90-talet minns jag öht inget av det här löjliga nutida klimatet där man knappt kan byta förhållande eller käka köttbullar utan att vara "white trash". En av baksidorna med flashback kanske rentav?

Ang ord så låter socialgrupp 3 som tänkbart för den tiden, eller luffare/lodis, även om det är snävare.

Jodå, svenskar har "alltid" hatat varandra. Love Almqvists essä Svenska fattigdomens betydelse från 1838 är ett försök att övertyga den svenska herrskapsklassen att sluta förakta det vanliga folket och i stället se deras fattigdom som en dygd.

Den stora och första frågan är således: huru kommer det till, att herrskapskretsen med vad därtill hör skall stå i ett så fientligt förhållande till folkets, att dess tonart är en vidrighet för herrskapet, likasom herrskapets smak ett oting för folket?

Orsaken härtill är kortast, att det svenska herrskapet (i allmänhet talat, ty enskilda och personliga undantag nämna vi icke nu) blivit onationellt. Hela dess bildning är föga svensk. Den har, i synnerhet vad skön konst beträffar, skilt sig redan för längesedan ifrån nationen. /.../

Med en tunn fernissa av behaglighet och skick sakna våra herrskaper alltför ofta sann människoaktning och äro obilliga emot just det fosterländska, så hos varann, som hos folket: /.../ Deras nerver hoppa av dold glädje, när förtretligheter hända en landsman: att utsträcka ett finger till biträde för någonting inhemskt av värde, vore för dem som att gå genom elden.


Påminner förstås inte så lite om dagens herrskapsklass inom media- och kultursfärerna och deras dödsångest för att buntas ihop med det folk de föraktar mest av allt.
__________________
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2018-06-10 kl. 00:19.
Citera
2018-06-10, 12:46
  #74
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jodå, svenskar har "alltid" hatat varandra. Love Almqvists essä Svenska fattigdomens betydelse från 1838 är ett försök att övertyga den svenska herrskapsklassen att sluta förakta det vanliga folket och i stället se deras fattigdom som en dygd.

Den stora och första frågan är således: huru kommer det till, att herrskapskretsen med vad därtill hör skall stå i ett så fientligt förhållande till folkets, att dess tonart är en vidrighet för herrskapet, likasom herrskapets smak ett oting för folket?

Orsaken härtill är kortast, att det svenska herrskapet (i allmänhet talat, ty enskilda och personliga undantag nämna vi icke nu) blivit onationellt. Hela dess bildning är föga svensk. Den har, i synnerhet vad skön konst beträffar, skilt sig redan för längesedan ifrån nationen. /.../

Med en tunn fernissa av behaglighet och skick sakna våra herrskaper alltför ofta sann människoaktning och äro obilliga emot just det fosterländska, så hos varann, som hos folket: /.../ Deras nerver hoppa av dold glädje, när förtretligheter hända en landsman: att utsträcka ett finger till biträde för någonting inhemskt av värde, vore för dem som att gå genom elden.


Påminner förstås inte så lite om dagens herrskapsklass inom media- och kultursfärerna och deras dödsångest för att buntas ihop med det folk de föraktar mest av allt.
Man kallade varann åtminstone inte för white trash. Det var den bisarra definitionen, som kan göras hur bred som helst, jag syftade på.
Citera
2018-06-16, 01:02
  #75
Medlem
ConsafesDeBars avatar
White trash (WT) känner jag till, men vad fan står "WP" för?
Citera
2018-06-16, 10:29
  #76
Moderator
sosweets avatar
Drägg och slödder är det första jag kommer att tänka på. Och så sas det "skilsmässobarn" lite föraktfullt så där.
Citera
2018-06-30, 00:25
  #77
Medlem
Timoteuss avatar
"Lite enklare människor" användes i mitt barndomshem.

Att kalla andra för skräp skulle uppfattas som ett tecken på att den talande saknade verklig uppfostran.
Citera
2018-06-30, 00:55
  #78
Medlem
everythingiss avatar
Drägg, pack, härke, tattare, men pack använder jag nog mestadels.
Citera
2018-06-30, 01:06
  #79
Medlem
Svensk white trash är inte riktigt jämförbar med den ursprungliga utländska diton som sagt eftersom kulturerna skiljer sej åt litegrann. Det var bara ett mycket litet antal människor i Sverige som levde på det sätt som den amerikanska white trashen gjorde förr.

Citat:
Ursprungligen postat av Pressbyragubben
Pack, pöbel, byke, avskum, avskräde, drägg, patrask, populas, mobb, fyle, slödder...

Tattare är väl mer nån som kringresande sort med mycket lågt socialt anseende. Zigenare kunde vara tattare, men även andra landsstrykare. Jag förstod frågan som att TS ville diskutera vad man sa omedelbart innan white trash kom in i språket. Första gången jag hörde det var i ett avsnitt av "Rosanne" på 1990-talet. Fram tills dess sa man inte tattare om lowlifes, den användningen måste ha börjat dala på 40- eller 50-talet.

Som referens tänker jag mig 70-talets raggare eller varför inte hela familjen Cederholm, ett tragiskt konglomerat av allsköns förlorare och onödiga folk.

http://blog.zaramis.se/2010/08/29/ce...pa-skuggsidan/
Jo tattare var i själva verket mer utlänskt resande folk. Och dessa kunde ibland ḱallas för otäcka saker som svartskallar eller motsvarande vilket naturligtvis är otroligt orättvist och rasistiskt men detta indikerar även att det inte är samma sak som de som i folkmun kallas white trash.

Benämningen raggare kunde även under 1980- och 1990-talet motsvara white trash tror jag dessvärre. Ordet raggare hade en mycket negativ klang i folks öron särskilt under 1990-talet. Raggare ansågs vara förlorare och lågutbildade. Åtminstone i delar av landet, där de som blev kvar i bruksorterna ansågs vara bottenskrapet och tillika pilsnerhäckåkande medan de framgångsrika flyttade till storstäderna. Och en annan vanlig fördom var att raggare konsumerade rikliga mängder med alkohol.

Det förekom även att dåtidens white trash kallades för bönder. Dessa påminner inte speciellt mycket om white trash i verkligheten tycker jag dock. Bönder är ofta markägare och framgångsrika företagare medan white trash är husvagnsboende/vräkta m.m.
Citera
2018-08-04, 23:34
  #80
Medlem
Socialgrupp 3, var ett skällsord som på 1970 och 80-talet användes om den sortens människor vi idag kallar WT.
Citera
2018-08-16, 15:23
  #81
Medlem
White Trash är inte detsamma som vårt historiska trasproletariat. Det beror på att White Trash inte karaktäriseras av ekonomiskt eller social nöd, utan av en förfallen ande.

Men det som är mest intressant med begreppet White Trash är att det egentligen är en andlig projektion, som i framtiden kommer få ätas upp av de samhällsklasser som projicerar. Redan Nietzsche insåg på 1800-talet att "Die Wüste wächts" i Europa, och detta jämnt utspritt i alla samhällsskikt och alla väderstreck. Det är dock bara i de lägsta skikten, som denna återgång till ett mer primitivt kulturtillstånd idag blivit synlig för det blotta ögat.

Men skillnaden mellan det som först är helt osynligt, det som nu håller på att bli delvis synligt och det som snart kommer att visa sig i öppen dager, lurar inte ett tränat öga.
Citera
2018-08-16, 15:44
  #82
Medlem
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
"Vitt slödder" är det som jag hörde förr i tiden om WT folk.

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Nej det gjorde du inte. För att någon ska vara "vitt slödder" så krävs det en jämförelse. Sverige hade ingen märkvärdig andel invandrare på 80-talet. De som kom hit (balkan och greker) integrerades faktiskt ganska bra. Hela konceptet av utanförskap och förorter var fortfarande okänt för de flesta svenskar även om det kanske kunde förekomma (inte ens i närheten av den volym vi har idag).

Det fanns därför ingen anledning för de flesta till att applicera ordet "vitt" ihop med "slödder" under den tiden.

Stämmer bra det ReiseReise!

Slödder eller eventuellt patrask/pack/drägg är de benämningar på detta klientel som var brukligt innan uttrycket white trash importerades.

Bonnläpp och byfåne m.fl. är inte adekvata jämförelsebegrepp.

Skarn är ett ännu äldre svenskt uttryck som användes av bl.a. Nils Ferlin.

https://lyricstranslate.com/en/nils-...di-lyrics.html

En valsmelodi:
Dagen är släckt och mörkret har väckt
stjärnor och kattor och slinkor
fyllda av skarn, slödder och flarn,
sova polishus och finkor.
__________________
Senast redigerad av ElIzzard 2018-08-16 kl. 15:50.
Citera
2018-08-20, 17:16
  #83
Avstängd
Trasproletär var den korrekta benämningen förr i tiden.
Citera
2018-08-20, 17:18
  #84
Medlem
Hardstekts avatar
social grupp 3.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback