Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-11, 21:22
  #13
Medlem
Prova att förminska filerna i programmet Handbrake, brukar funka väldigt fint.
Finns massor av tutorials på youtube hur du går till väga
Citera
2018-06-11, 21:28
  #14
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Vi har köpt ett gäng dvd:er vi vill lägga in på paddorna inför semestern. Ena iPaden har dock endast 16GB. Har försökt googla lite men hittar ingen info. Tänkte mig filer i storleken 700MB per film, är det möjligt? Istället för 1.4GB.

Dom är mini så filmerna behöver inte vara redo att visas på 55”..

mina filmer brukar ligga på 40gb (4k) men under 700mb?

det finns ju men bilden blir så dålig att filmen inte ens är sevärd längre. nån kunnig här kanske vet hur man gör om HD till 140p
Citera
2018-06-11, 22:28
  #15
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Vi har köpt ett gäng dvd:er vi vill lägga in på paddorna inför semestern. Ena iPaden har dock endast 16GB. Har försökt googla lite men hittar ingen info. Tänkte mig filer i storleken 700MB per film, är det möjligt? Istället för 1.4GB.
700 MB/film är inga som helst problem. Vissa kommer vissa komprimeringsartifakter att visa sig, men knappast så filmen inte går att se. Förmodligen kan du gå lägre än 700 MB också, speciellt så om någon av plattorna har stöd för uppspelning av H.265 som är ganska exakt dubbelt så effektivt som H.264 som annars är standard för video på nätet.

Tror många som slår bakut vid tanken på så små filstorlekar minns hur det såg ut 15 år sedan när H.264 precis släppts, men codecs har utvecklats mycket sedan dess och jag blir ofta imponerad över hur effektivt film kan komprimeras numera.

Enklast är ju annars att du med hjälp av Handbrake som redan tipsats om i tråden testar några olika kvalitetsnivåer och ser vad du anser är acceptabelt. För övrigt är det ingen som helst mening med att satsa på just 700 MB, det var en standard bland pirater som uppstod för att det gick att lägga in filmen på en cd-skiva. Det behovet finns inte idag, utan istället är det bättre att välja kvalitetsnivå och sedan blir storleken det den blir.
Citera
2018-06-11, 22:33
  #16
Medlem
Luxuss avatar
Vad är det för dumheter att filmer inte skulle kunna vara under 700 Mb? I princip alla filmer man tankade förut var ju anpassade för att få plats på en cdskiva /640Mb. Handbrake har väl dessutom förinställd rip för ipad. Tror du kan få ner en vanlig tvåtimmarsfilm till 350-400Mb om du anstränger dig
Citera
2018-06-12, 04:25
  #17
Medlem
Tycker alltid filerna blir stora med handbrake så tänkte om någon visste ungefär vart man pillar. Men får prova mig fram. Tycker seriöst inte kvaliteten tar så mycket stryk vid 700mb men har aldrig haft en 55” 4K så har inte vant ögonen vid sånt lyx, haha. Om man kunde få någon ordentlig bostad någon gång så kanske man skulle kunna få ett vardagsrum då man sitter tillräckligt långt ifrån tvn för att det skulle kunna funka med någon schyst tv.
Citera
2018-06-12, 04:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
700 MB/film är inga som helst problem. Vissa kommer vissa komprimeringsartifakter att visa sig, men knappast så filmen inte går att se. Förmodligen kan du gå lägre än 700 MB också, speciellt så om någon av plattorna har stöd för uppspelning av H.265 som är ganska exakt dubbelt så effektivt som H.264 som annars är standard för video på nätet.

Tror många som slår bakut vid tanken på så små filstorlekar minns hur det såg ut 15 år sedan när H.264 precis släppts, men codecs har utvecklats mycket sedan dess och jag blir ofta imponerad över hur effektivt film kan komprimeras numera.

Enklast är ju annars att du med hjälp av Handbrake som redan tipsats om i tråden testar några olika kvalitetsnivåer och ser vad du anser är acceptabelt. För övrigt är det ingen som helst mening med att satsa på just 700 MB, det var en standard bland pirater som uppstod för att det gick att lägga in filmen på en cd-skiva. Det behovet finns inte idag, utan istället är det bättre att välja kvalitetsnivå och sedan blir storleken det den blir.

Känner att en iPad mini är så liten, när bilden inte ska blåsas upp på en jätte tv då behöver det ju inte finnas en massa extra krimskrams, bilden är ju så liten.
Citera
2018-06-12, 04:28
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
mina filmer brukar ligga på 40gb (4k) men under 700mb?

det finns ju men bilden blir så dålig att filmen inte ens är sevärd längre. nån kunnig här kanske vet hur man gör om HD till 140p

Nej nej, blir ingen HD kvalité men upp på 32” kan man se en 700mb film utan att bli alltför irriterad
Citera
2018-06-12, 07:42
  #20
Medlem
Brukar finnas färdiga förval i Handbrake för att anpassa den färdiga filmen för enheter med mindre lagring som t ex iPhone/iPad. Om man inte hittar det så brukar det finnas sådana extensions/tillägg att ladda hem och installera i Handbrake.

Likaså kan man ju själv, om jag minns rätt, välja hur stor den färdiga filen ska bli.
Citera
2018-06-17, 13:24
  #21
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonNemo
Vi har köpt ett gäng dvd:er vi vill lägga in på paddorna inför semestern. Ena iPaden har dock endast 16GB. Har försökt googla lite men hittar ingen info. Tänkte mig filer i storleken 700MB per film, är det möjligt? Istället för 1.4GB.

Dom är mini så filmerna behöver inte vara redo att visas på 55”..

Har du testat ladda ner tweakbox? Det är som en slags jailbreak utan att behöva jailbreaka. Ladda ner den så har du en torrentclient app där, och då kan du ladda ner filmer via torrents direkt till ipaden.

Bara att ladda hem allt du behöver i önskad storlek då du har flera val av storlekar på nätet.
Citera
2018-06-17, 15:07
  #22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
mina filmer brukar ligga på 40gb (4k) men under 700mb?

det finns ju men bilden blir så dålig att filmen inte ens är sevärd längre. nån kunnig här kanske vet hur man gör om HD till 140p

Gjorde Blade Runner till 900 MB for shits and giggles när x265 var nytt, förvisso bara med 160 Kbit ac3 stereo men ändå. Såg jämförbart ut med x264 vid dubbla bitraten. Givet att 4K inte skulle gå ned till 700 MB ens med brute force, men 720p och 1080p går säkert.

Det är dock förutsatt att in-materialet är någonting som komprimeringsalgoritmerna har lätt för.

Hade hela filmen utspelat sig i en snöstorm hade det sett ut som gröt ända tills man är uppe vid rawformat.

Här kan du kolla vilken skillnad bitrate har på bildkvaliteten på ett lite enklare klipp.
http://jell.yfish.us/

HEVC ser cleant ut vid basprofilen på 1080p vid 3 Mbps.

Det TS vill ha är dock snarare 0.9 Mbps.

Det borde gå, men det är inte for the faint of heart.

edit: Även om man inte får länka till piratmaterial så borde man åtminstone få ge titlar så får folk söka upp dem själva ifall de vill.

En snabbtitt

The.Incredibles.2004.1080p.BRRip.5.1.HEVC.x265-GIRAYS 1008 MB
Westworld.SEASON.01.S01.COMPLETE.1080p.WEBRip.6CH. x265.HEVC-PSA 7.9 GB (790 MB per avsnitt)
The Conjuring 2 (2016) 720p BluRay - x265 HEVC - 800MB - ShAaNiG
The Hateful Eight (2015) 720p BluRay - x265 HEVC - 999MB - ShAaNiG

Det finns och det går, men det tar en del tid i anspråk att komprimera i 2-pass x265, om man har ett modernt grafikkort från Nvidia så finns ju HEVC-NVENC. Då tar det inte 8 dygn utan 16-17 timmar att göra 2-pass komprimering med bredaste möjliga sökmarginal.

Lossy video komprimering är inte en serie bildrutor efter varandra utan en stillbild varannan till var tredje sekund och morfningar över vad som hänt därimellan.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2018-06-17 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback