Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-10, 13:48
  #13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Ännu en bror duktig som ska försöka lära mig hur det går till. Lilla gubben, vi utför Inga doktorsavhandlingar här och om du på fullaste allvar tror på att folk lyssnar på allt vad som står på flashback så får du nog lära dig lite bättre. Spekulationer är tillåtna på flashback. Ibland har man rätt och ibland har man fel men oavsett så är det fortfarande ett diskussionsforum och inte en encyklopedi. Jag försvarar inget då jag klart och tydligt skrev att jag tror. Gör om, gör rätt och ödsla inte min tid med ditt patologiska bror duktig beteende.
Jobbigt när du inte klarar av att erkänna att du har fel?
Jag förstår dig, stolthet är ett aber många gånger.
Citera
2018-06-10, 17:56
  #14
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du får gärna tro på vad du vill för min del, men i en tråd som handlar om drunkningar i Maj så kanske det är på sin plats att inte försöka få andra att tro samma sak.
Det handlar inte om religion det här, det finns svart på vitt hur det ligger till och innan du började tro hade du lätt kunnat googla lite på det och kommit till insikt om att din tro var helt uppåt väggarna fel och du hade sluppit skriva ett korkat inlägg som du sen blir tvungen att försvara eftersom det är jobbigt att erkänna fel.
Jag tror fortfarande att utlänningar är något överrepresenterade vid drunkningar och vilken etnicitet det var på alla de som drunknade i maj framgick inte.
Citera
2018-06-10, 18:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Huvuddelen av drunknade personer i Sverige brukar vara alkoholpåverkade medelålders svenska män.
Alkohol är inte det stora problemet utan vårt jävligt kalla vatten i kombination med bristande självinsikt.
Enligt livräddningssällskapet så beror många olyckor på att - framförallt män - överskattar sin simförmåga. De simmar rakt ut, kyls ner i det kalla vattnet, tappar motorik och ork snabbare än de tror och drunknar.
Kvinnor tenderar att simma längs med strandkanterna i större utsträcknig och överlever därför i större utsträckning. Kallt vatten räknas som allt under 28°C...


https://www.svd.se/allt-under-28-grader-ar-kallt
Citera
2018-06-10, 19:06
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Ännu en bror duktig som ska försöka lära mig hur det går till. Lilla gubben, vi utför Inga doktorsavhandlingar här och om du på fullaste allvar tror på att folk lyssnar på allt vad som står på flashback så får du nog lära dig lite bättre. Spekulationer är tillåtna på flashback. Ibland har man rätt och ibland har man fel men oavsett så är det fortfarande ett diskussionsforum och inte en encyklopedi. Jag försvarar inget då jag klart och tydligt skrev att jag tror. Gör om, gör rätt och ödsla inte min tid med ditt patologiska bror duktig beteende.


Enligt David L. Miller som skrivit läroboken Introduction to Collective Behavior and Collective Action beror masshysteri på att människor i en grupp som drabbas av »intensiv kollektiv upphetsning förlorar sin förmåga att skilja fakta från påhitt och blir lättprovocerade, okritiska och irrationella«. Det viktigaste för dem blir att ryktena följer en »paranoid logik«, det vill säga utgår från den egna självbilden oavsett hur orimligt scenariot är som målas upp.
Citera
2018-06-10, 19:19
  #17
Medlem
Witkos avatar
Många 60 taggare som fått sätta livet till redan. Kan bli ett rekordår i antalet drunkningar om värmen håller i sig.
Citera
2018-06-10, 19:46
  #18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag tror fortfarande att utlänningar är något överrepresenterade vid drunkningar och vilken etnicitet det var på alla de som drunknade i maj framgick inte.
Det är just det där med troendebiten jag har lite svårt med, ska man debattera hur saker ligger till ska man inte tro. Man ska veta, man får förstås ha en egen åsikt i frågan, men att presentera saker som met eller mindre vedertagen sanning baserat på ens egen tro på hur det ligger till är aldrig konstruktivt.

Jag påstår inte det ena eller andra, det kan säkerligen vara så att utlänningar eller utlandsfödda svenskar är överrepresenterade, det brukar ju vara ett antal tyskar som stryker med varje år exv. Men jag tänker inte tro, det finns ju statistik att tillgå, på nån nivå finns säkert ursprung med i den, leta upp den och kom med fakta så finns det ju liksom inget att klanka ner på.
Citera
2018-06-10, 20:31
  #19
Medlem
jorgenstorm99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
SVT rapporterar just att 21 individer drunknat under maj i år, påstår också att det beror på den höga värmen.
Själv skulle jag vilja påstå att det beror på att vi invaderats av icke simkunniga på kort tid.
Finns det någon statistik på drunknande babbar?
Och hur står sig den siffran jämfört med samma tidpunkt tidigare år?
Citera
2018-06-14, 06:30
  #20
Medlem
GenesisPs avatar
Är det någon som vet exakt ålder på detta drunkningsoffer?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...unkningsolycka
Citera
2018-06-14, 07:03
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Är det någon som vet exakt ålder på detta drunkningsoffer?
Upsala Nya säger "57-åring" i rubriken till sin betalväggade artikel.
(Men det måste ju inte vara vare sig exakt eller sant för det...)

http://www.unt.se/5000717
Citera
2018-06-30, 16:39
  #22
Avstängd
Lika varmt väder i juni, men vattnet är varmare och inga nya vinterlik tinar fram, alltså har 5 personer hittills drunknat i juni.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...i-sommarvarmen

Förutom de småbarn som drunknat, så handlar det alltså inte om bristande simkunighet
Citera
2018-06-30, 18:24
  #23
Medlem
Takpapps avatar
Jag ifrågasätter inte Maallgans lista, var han nu fått den ifrån (egen hobby?). Men det är inget konstigt att det är mest svenska äldre som drunknat just i maj. Det var varmt i luften, men i vattnet var det fortfarande kallt. Utlänningarna badar inte då, ofta inte heller yngre svenskar, inte i samma utsträckning som de äldre.

Ska man debattera frågan behöver man även skilja på drunkning vid bad (vanligt hos utlänningar) och drunkning vid fiske eller annan aktivitet som inte är badrelaterad (svenska onyktra män överrepresenterade).

Håller vädret i sig, vänta då bara på siffrorna för juli. Då kan det se rätt annorlunda ut.
Citera
2018-07-01, 07:09
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag ifrågasätter inte Maallgans lista, var han nu fått den ifrån (egen hobby?). Men det är inget konstigt att det är mest svenska äldre som drunknat just i maj. Det var varmt i luften, men i vattnet var det fortfarande kallt. Utlänningarna badar inte då, ofta inte heller yngre svenskar, inte i samma utsträckning som de äldre.

Ska man debattera frågan behöver man även skilja på drunkning vid bad (vanligt hos utlänningar) och drunkning vid fiske eller annan aktivitet som inte är badrelaterad (svenska onyktra män överrepresenterade).

Håller vädret i sig, vänta då bara på siffrorna för juli. Då kan det se rätt annorlunda ut.

Det är ju meningslöst att spekulera, det finns ju utmärkt statistik t ex från juli 2017:

4/7 Älv, Övrigt Malung-Sälens kommun, W-län En man omkom på tisdagen i en drunkningsolycka i Västerdalälven i Sälen
7/7 Älv, Fiske Gällivare, BD-län En man hittades avliden i Kaitumälven efter att personer hade larmat om en tom båt på älven
8/7 Hav, Paddling Norrtälje, AB-län En man i 35 årsålder har påträffats avliden tillföljd av drunkning
14/7 Bad, sjö Söderköping, E-län En 75- årig man omkom vid bad
18/7 Bad, hav Fårö, Gotland, I-län En 68-årig man omkom i samband med bad
18/7 Hamn, dykolycka, övrigt Lysekil, O-län En 60-årig man omkom i samband med dykolycka
19/7 Hamn, övrigt Trelleborg, M -län En man i 25-årsåldern hittades drunknad vid Västra Piren i Trelleborg på onsdagskvällen
20/7 Bad, sjö Kristianstad, M -län En 70-årig man omkom i samband med bad
21/7 Bad, kalkbrott, övrigt Örebro, T-län En man, ålder okänd, omkom i en drunkningsolycka i ett kalkbrott i Garphyttan
22/7 Hällbygropen, Bad Eskilstuna, Södermanland, D-län En man i 30-årsåldern avled efter en drunkningsolycka i Hällbygropen
28/7 Sjö, Bad Ronneby, K-län En ung pojke (13-16 år) drunknade i samband med bad
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback