Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 23:34
  #1
Medlem
Vad är den hetaste YH utbildningen inom programmering?
Har du själv eller känner du någon som gått en programmeringsutbildning där o som kan berätta lite om vad som sägs?

Har endast kikat lite på de olika språken men känns som att alla utbildningar ger en kompetens som är "Mycket eftertraktat just nu"

Vart finns jobben, vilket språk? (Viktigast)
Bäst löneutveckling inom 10år? (Inte lika viktigt då det beror på ens egna ambitioner)

MvH B
__________________
Senast redigerad av Mr.Bag 2018-06-07 kl. 00:06.
Citera
2018-06-06, 23:58
  #2
Medlem
vtcs avatar
Spontant skulle jag tro att en KY-utbildning som apputvecklare eller liknande i Stockholm skulle passa dina önskemål bäst.
Citera
2018-06-07, 00:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Spontant skulle jag tro att en KY-utbildning som apputvecklare eller liknande i Stockholm skulle passa dina önskemål bäst.

Varför tror du det skulle passa mig bäst?
Läst lite om det, men berätta gärna om du håller på med det

Vet att det kommer finnas bra med jobb några år framöver
Citera
2018-06-07, 00:10
  #4
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bag
Varför tror du det skulle passa mig bäst?
Läst lite om det, men berätta gärna om du håller på med det

Vet att det kommer finnas bra med jobb några år framöver
Jag kan tänka mig att efterfrågan för den typen av utbildningar håller i sig. I Stockholm är lönerna för sådana jobb i regel högre än i resten av landet.
Citera
2018-06-07, 00:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Jag kan tänka mig att efterfrågan för den typen av utbildningar håller i sig. I Stockholm är lönerna för sådana jobb i regel högre än i resten av landet.

Tack för svar. Tänker även att ifall man lär sig java språket så kanske man kan lära sig utveckla applikationer på egen hand. O inte vara "låst" till applikationer, men även därför jag söker mig hit. För lite nyttig info innan man ger sig in på nåt, sen är det inte världens grej ifall jag byter programmerings språk mitt under utbildningen men vill ju helst välja rätt från början
__________________
Senast redigerad av Mr.Bag 2018-06-07 kl. 00:19.
Citera
2018-06-07, 03:04
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Skit i java. Helt värdelöst och kommer inte vara stort om 10 år. Bara massa backend-server bajs. Backend-backend så att säga, sånt som ingen vill hålla på med. Kan faktiskt vara helt utfasat redan om 10 år.

Det du skall se till att vara bra på är Javascript, Python, c/c++. php är tyvärr också ett måste för några år fram över. Hoppa över C# helt.
Citera
2018-06-07, 06:02
  #7
Medlem
Timmervargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det du skall se till att vara bra på är Javascript, Python, c/c++.

+1 på detta.
Citera
2018-06-07, 06:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Skit i java. Helt värdelöst och kommer inte vara stort om 10 år. Bara massa backend-server bajs. Backend-backend så att säga, sånt som ingen vill hålla på med. Kan faktiskt vara helt utfasat redan om 10 år.

Det du skall se till att vara bra på är Javascript, Python, c/c++. php är tyvärr också ett måste för några år fram över. Hoppa över C# helt.

E du dum i huvudet eller försöker du bara låta så? Att rabbla upp en massa språk som inte ens används tillsammans visar ju bara att du inte förstår något överhuvudtaget. Och C#? Blir ju bara hetare och hetare. Hört talas om Xamarin? .Core? Ah just ja... du har ju ingen aning.
Citera
2018-06-07, 06:47
  #9
Moderator
Protons avatar
Java --> Personlig utveckling, studier och arbetsliv
/Moderator
Citera
2018-06-07, 13:02
  #10
Medlem
Vill du ha garanterat jobb så ska du satsa just på backend-språk. Fast inte Java - hellre något gammalt som Cobol, Fortran eller Pascal. Maskinnära C är också ett tips. Grejen är att frontend-, app- samt webbutvecklare finns överallt, men i de sektorer där de gamla språken används så är man beredd att betala nästan hur mycket som helst då få har kvar den kompetensen.

Ett annat alternativ är att lära sig något horribelt enterprise-system typ SAP och lura i företag och myndigheter att det är det som de behöver.
Citera
2018-06-07, 15:09
  #11
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
E du dum i huvudet eller försöker du bara låta så? Att rabbla upp en massa språk som inte ens används tillsammans visar ju bara att du inte förstår något överhuvudtaget. Och C#? Blir ju bara hetare och hetare. Hört talas om Xamarin? .Core? Ah just ja... du har ju ingen aning.

Exakt alla (även företag) som jag vet som har använt Xamarin har gått över till ett annat ramverk. Jag har även jobbat mycket med .net.
Core är bara en ny version av .net även om dom gjorde om det rätt rejält i vissa avseenden. Men det tappar popularitetsfäste mer och mer för varje dag som går. Finns inget hett med det. Dom håller fortfarande på att försöka lura folk att börja med F#.

Programmeringsspråk som jag rabblade (Javascript, Python och c/c++) är en jämnt avvägd liten portfolio som går ganska snabbt att ta till sig och gör att man kan jobba i nästan alla systemutvecklingsinriktningar. Givetvis så måste man även lära sig hantera databaser och då är ett måste mongo och sql (mysql).
Php kommer man förmodligen att vara tvungen att ta till sig ett antal år till. Det är inget fel med det. Man kan göra mycket saker med den kunskapen. Laravel, Wordpress är två smarta och bra exempel. Wordpress väljer den som vill börja tjäna pengar efter en veckas studier. Den som vill plugga i 9 år innan hen kan tjäna pengar väljer Microsofts produkter.

Sharepoint som är en av få saker som lyfter C# kommer också att falla död ner om ett antal år. Microsoft mjölkar det utav bara helvete nu så länge det går. Jag vet en kille i USA som gick en utbildning för att bli sharepointutvecklare. Microsoft gick in och betalade 40 lök i månaden till alla elever på en 2 års utbildning så länge exakt 100% av alla applikationer utvecklades i .Net. Det säger mycket om hur desperata dom börjar bli.

Java...jo som sagt ...skit, värdelöst 2018. Helt ute 2025.

Ts frågor:

Vart finns jobben, vilket språk?
Javascript, Python, c/c++

Bäst löneutveckling inom 10år?
Javascript, Python, c/c++ (eller det som utvecklas inom behov baserat på vissa inriktningar dessa språk är mest populära inom..). Vill man ta bort något av dessa så tar man bort c/c++.

Vilken inriktning vill du jobba måste man nästan fråga.
Vill du utveckla moduler till stora drakar som du inte vet 90% av all kod som hanterar den ena trista administrativa prylen å än den andra i olika tråkiga administrativa system som kärringar jobbar med att fylla i saker som dom inte vet vad det är på Volvo eller Scania så väljer du med fördel C# och Sharepoint.

Eller vill du jobba med ny teknik som kan vara en ny kvick hemsida med coola funktioner som styr en drönare att utföra något häftigt så har du min lista. Att studera viss elektronik kan även rekommenderas. Det tror jag faktiskt kommer bli mer av ett krav i framtiden för dom roliga jobben.
Du kan kolla med företag som utvecklar självkörande teknik hur många kodrader java dom skriver. Dom kommer spotta på dig så ta skydd.
Citera
2018-06-07, 16:57
  #12
Medlem
Tittar man på utvecklingen så är JavaScript det programmeringsspråket som kommer ligga centralt. Du kan idag skriva JavaScript i en fil, C++ i en annan och Java i en tredje och använda asp.net core - allt i ett. Detta har gjorts möjligt med tekniker såsom WebAssembly och GraalVM. Polygot är alltså framtiden.

Hur häftigt vore det inte om du kunde t.ex skriva i JavaScript och när du ville ha lite bättre prestanda skrev lite kod i C++ och vips så kompileras koden om till WebAssembly och bäddas in med extremt bra prestanda utan att du behöver installera en C++ kompilator? Eller du vill skriva lite Python och vips så fungerar det också automatiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback