Över, under och bortom
-En personlig rapport och privata åskådningar rörande frågor om "Den antropologiska världens terra incognita"
Av:
Johan N Stålfeldt
Fd. Forskare inom rasbiologi och antropologi vid Uppsala universitet och Statens institut för rasbiologi, Konungariket Sverige
Jag skriver denna rapport på inrådan av mina personliga uppdragsgivare som de senare åren efter min resa till centralafrikas innandöme som jag i denna skrift ska redovisa har bidragit till min egen informella forskning bortom universitetsvärldens byråkratiska band. Trots upprepade tillsägelser och råd från desamma om att jag kanske gör rätt i att avsluta min forskning och återgår till universitetens kontrollerande miljöer fortsätter de betala angenäma summor för mina teorier och rapporter om diverse ”artefakter” som jag ombeds benämna exemplaren de med jämna mellanrum under konstant observation låter mig undersöka. Med denna introduktion vill jag ur personlig synvinkel meddela min absoluta ovilja att avbryta min forskning och att det är min övertygelse att ni som skickar dessa artefakter och ekonomiska medel vitala för min forskning säkerligen inte önskar att jag gör detta. Således ber jag både som individ och forskare att era agenter upphör med dessa informella tillsägelser eftersom de är fullkomligt onödiga.
Händelserna som beskrivs följande är på heder och samvete helt sanningsenliga men kan inte bekräftas från oberoende källor eftersom lokala medarbetare avled under expeditionen, min närmaste följeslagare professor John T. Willow avled förra året genom okontrollerbar alkoholism och opiummissbruk till följd av expeditionen, karaktären känd som ”King Nigger” är okontaktbar av okända omständigheter och även hela stammen han administrerade (se medföljande bilagor från brittiska myndigheter rörande infödingsstammar och dess hövdingar i det brittiska protektoratet Norra Rhodesia).
---------------------------------------
Historien jag redogör skedde under 1932 (av praktiska skäl ska jag inte ge exakta datum, dessa kan redogöras genom officiella resedokument, se bifogade kopior) när jag som nyexaminerad forskare ville över allt annat lämna mitt lärosätes böcker och ändlösa föreläsningar bakom mig, praktisera min specialitet i den riktiga världen bortom mitt fäderneslands ordnade tillvaro med en ung mans reseiver.
Under min tid som student stiftade jag bekantskap med professor John T. Willow från London som besökte vårt lärosäte 1930 för att hålla en gästföreläsning på engelska om vad i översatt mening betyder ”Fältobservationer av afrikanska icke-nativa kulturer” där han förmedlade sina teorier och faktamässiga observationer om att avancerade, okända och främmande folk i forntid etablerat en närvaro i Afrika långt innan Alexander den store ledde sin hopliter österut. Vi var få som närvarade då föreläsningen endast fick besökas av oss studenter med ”dokumenterad förståelse för det engelska språket” på inrådan av styrelsen som inte ville att professorn skulle störas med språkmässiga frågor.
Vi lyssnade alla intresserat på professorns föreläsning men jag är övertygad om att de flesta bara var upprymda över att en utlänning från London var på besök hos vad vi ansåg var vår blygsamma lilla institution. Efter föreläsningen fick vi möjlighet att samtala med vår gäst, lovorden från mina medstudenter var många, det stacks även in från dessa och från mig själv uttryck av personlig beundran för det brittiska imperiet och dess forskning och vår tacksamhet var inte liten när professorn förklarade sin egen beundran för Carl von Linné och vårt rikes egna som han själv beskrev ”långt överlägsna forskning inom rasbiologins område”.
Det var nog med dessa ord i ryggen jag tog mod till mig och till mina kamraters uppenbara förvåning vågade ifrågasätta delen av professorns föreläsning där han uppvisade ett ovanligt format kranium som bevis för sina teorier om ”utrikes inblandning i lokala förehavanden”. Jag påpekade för professorn faktumet att primitiva stammar även som vårt germanska broderfolk ofta med rep band ihop skallar under barns utvecklingsstadium för att särskilja olika kaster ifrån varandra och förklarade att vad han visade mycket väl bara kunde vara en lokal härskarkast eller kanske ett slags prästerskap vars kranium manipulerats i unga år. Jag överdriver inte när jag säger att blickarna jag fick från mina kamrater och min lärare liknade de jag säkert skulle ha fått om jag så precis hade kritiserat en vacker målning jag fått från Hans Majestät själv.
-En personlig rapport och privata åskådningar rörande frågor om "Den antropologiska världens terra incognita"
Av:
Johan N Stålfeldt
Fd. Forskare inom rasbiologi och antropologi vid Uppsala universitet och Statens institut för rasbiologi, Konungariket Sverige
Jag skriver denna rapport på inrådan av mina personliga uppdragsgivare som de senare åren efter min resa till centralafrikas innandöme som jag i denna skrift ska redovisa har bidragit till min egen informella forskning bortom universitetsvärldens byråkratiska band. Trots upprepade tillsägelser och råd från desamma om att jag kanske gör rätt i att avsluta min forskning och återgår till universitetens kontrollerande miljöer fortsätter de betala angenäma summor för mina teorier och rapporter om diverse ”artefakter” som jag ombeds benämna exemplaren de med jämna mellanrum under konstant observation låter mig undersöka. Med denna introduktion vill jag ur personlig synvinkel meddela min absoluta ovilja att avbryta min forskning och att det är min övertygelse att ni som skickar dessa artefakter och ekonomiska medel vitala för min forskning säkerligen inte önskar att jag gör detta. Således ber jag både som individ och forskare att era agenter upphör med dessa informella tillsägelser eftersom de är fullkomligt onödiga.
Händelserna som beskrivs följande är på heder och samvete helt sanningsenliga men kan inte bekräftas från oberoende källor eftersom lokala medarbetare avled under expeditionen, min närmaste följeslagare professor John T. Willow avled förra året genom okontrollerbar alkoholism och opiummissbruk till följd av expeditionen, karaktären känd som ”King Nigger” är okontaktbar av okända omständigheter och även hela stammen han administrerade (se medföljande bilagor från brittiska myndigheter rörande infödingsstammar och dess hövdingar i det brittiska protektoratet Norra Rhodesia).
---------------------------------------
Historien jag redogör skedde under 1932 (av praktiska skäl ska jag inte ge exakta datum, dessa kan redogöras genom officiella resedokument, se bifogade kopior) när jag som nyexaminerad forskare ville över allt annat lämna mitt lärosätes böcker och ändlösa föreläsningar bakom mig, praktisera min specialitet i den riktiga världen bortom mitt fäderneslands ordnade tillvaro med en ung mans reseiver.
Under min tid som student stiftade jag bekantskap med professor John T. Willow från London som besökte vårt lärosäte 1930 för att hålla en gästföreläsning på engelska om vad i översatt mening betyder ”Fältobservationer av afrikanska icke-nativa kulturer” där han förmedlade sina teorier och faktamässiga observationer om att avancerade, okända och främmande folk i forntid etablerat en närvaro i Afrika långt innan Alexander den store ledde sin hopliter österut. Vi var få som närvarade då föreläsningen endast fick besökas av oss studenter med ”dokumenterad förståelse för det engelska språket” på inrådan av styrelsen som inte ville att professorn skulle störas med språkmässiga frågor.
Vi lyssnade alla intresserat på professorns föreläsning men jag är övertygad om att de flesta bara var upprymda över att en utlänning från London var på besök hos vad vi ansåg var vår blygsamma lilla institution. Efter föreläsningen fick vi möjlighet att samtala med vår gäst, lovorden från mina medstudenter var många, det stacks även in från dessa och från mig själv uttryck av personlig beundran för det brittiska imperiet och dess forskning och vår tacksamhet var inte liten när professorn förklarade sin egen beundran för Carl von Linné och vårt rikes egna som han själv beskrev ”långt överlägsna forskning inom rasbiologins område”.
Det var nog med dessa ord i ryggen jag tog mod till mig och till mina kamraters uppenbara förvåning vågade ifrågasätta delen av professorns föreläsning där han uppvisade ett ovanligt format kranium som bevis för sina teorier om ”utrikes inblandning i lokala förehavanden”. Jag påpekade för professorn faktumet att primitiva stammar även som vårt germanska broderfolk ofta med rep band ihop skallar under barns utvecklingsstadium för att särskilja olika kaster ifrån varandra och förklarade att vad han visade mycket väl bara kunde vara en lokal härskarkast eller kanske ett slags prästerskap vars kranium manipulerats i unga år. Jag överdriver inte när jag säger att blickarna jag fick från mina kamrater och min lärare liknade de jag säkert skulle ha fått om jag så precis hade kritiserat en vacker målning jag fått från Hans Majestät själv.