Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 22:42
  #1
Medlem
S.Kandals avatar
På självaste nationaldagen släppte Sentio rykande färska opinionssiffror. Enligt dessa är Sverigedemokraterna överlägset största parti i riket.

SD 26,1
S 21,7
M 17,1
V 9,7
C 7,2
L 7,0
MP 4,8
KD 3,3

Och eftersom Sentio har ett bra track record kan man anta att ovan siffror är mer tillförlitliga än vad SCB redovisade häromdagen.

Citat:
Jämför vi SCB:s och Sentios sista mätningar inför valet 2010 finner vi följande när det gäller SD.

SCB 3,9 (SD:s valresultat 5,7)
Sentio 5,9 (SD:s valresultat 5,7)
Tittar vi på 2014 såg det ut så här.

SCB 8,1 (SD:s valresultat 12,86)
Sentio 12,7 (SD:s valresultat 12,86)

https://nyheteridag.se/plus/s-kollap...os-junimatning

https://petterssonsblogg.se/2018/06/06/en-foraning/

Jag är dock fortsatt bekymrad över den stigmatiseringen som råder i samhället. Det är en barnlek att svara på vilket parti man avser att rösta på i en anonym opinionsundersökning på nätet. Frågan är om det är lika enkelt att öppet tala om för vänner och bekanta att man tänker rösta på Sverigedemokraterna.
Personligen kan jag säga att jag inte märkt någon större skillnad senaste tiden. År av närmast hatisk propaganda har gjort att de som stödjer Sd fortsatt håller käften. Min förhoppning är att jag har fel och att människor numera vågar och vill göra sin röst hörd, även offentligt.

Vad är Er personliga åsikt och upplevelse rörande detta? Har ni märkt någon skillnad senaste tiden eller är det fortsatt besvärligt att öppet stödja Sd?

Det vore även spännande att höra några berättelser från verkligheten.


Min undring grundas i att jag fortsatt tror att det är tufft för flertalet att välja sds valsedel i sällskap med oliktänkande. Dvs att stigmatiseringen kan sänka sds resultat den 9 september.

(FB) Regeringens äckliga beslut, valsedlarnas placering förblir oförändrade
__________________
Senast redigerad av S.Kandal 2018-06-06 kl. 23:06.
Citera
2018-06-06, 22:46
  #2
Medlem
Stigmatisering? Vad spelar det för roll, din röst är det ingen som vet vart du lägger
Citera
2018-06-06, 22:48
  #3
Medlem
Berättelser från verkligheten?

Ingen reagerar längre när man öppet säger man ska rösta SD. Inte ens på jobbet.

Det har absolut skett en förändring senaste tiden.
Citera
2018-06-06, 22:52
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Alla omkring kommer liksom rösta SD så inte förvånad alls. Mer förvånad att det inte redan är över 30%. Sedan att undersökningar där man liksom personligen frågar folk om de kommer rösta SD eller inte ger mycket lägre resultat beror helt enkelt på att folk fortsatt inte vågar erkänna det. Man blir ju t.ex automatiskt uteslutet från att vara fackförtroende om man visar sig vara en sådan där som röstar på SD...
Citera
2018-06-06, 22:56
  #5
Medlem
Stigmatiseringen är i det närmaste borta nu bland vanligt oinsatt folk. Det hade varit intressant att se vad Alternativ för Sverige hade för siffror om de varit ett alternativ i undersökningen och inte bara legat under "övriga" 🇸🇪
Citera
2018-06-06, 22:56
  #6
Medlem
Ultrasmisks avatar
Jag blev inbjuden på ett kommunistmöte, de visste att jag hade röstat SD, men det sket de fullständigt i.
Istället talade vi öppet s.k "rasistiskt" om vart Sverige är på väg, och i kommunen där jag bor i.

Tror att det är mer på riksnivå som politikerna fortfarande håller fast vid illusioner, medans det i verkliga livet och bland icke-offentliga politiker/tjänstemän så är det en mer allmän SD-jargong.
Citera
2018-06-06, 23:02
  #7
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Stigmatisering? Vad spelar det för roll, din röst är det ingen som vet vart du lägger
Jodå. Eftersom vi inte har samma valsedlar för alla partier, utan att vi har olika för varje parti och att de ligger helt öppet, så är det fler än man kan tro som inte vågar ta en valsedel från partiet som de egentligen skulle vilja rösta på. Dessutom så hade det funnits en hel del som ändå inte hade vågat kryssa i sitt rätta parti (om det var samma valsedlar för alla partier), på grund av just stigmatisering i samhället. Underskatta inte vilken kraft stigmatisering kan ha på folk. Många agerar annorlunda även när de är ensamma.
Citera
2018-06-06, 23:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Stigmatisering? Vad spelar det för roll, din röst är det ingen som vet vart du lägger

Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Underskatta inte vilken kraft stigmatisering kan ha på folk. Många agerar annorlunda även när de är ensamma.

Den viktigaste stigmatiseringen sker nog mycket invärtes, av väljaren själva riktade mot sig själv.

SD har utmålats som satan själv.
Så fastän vanligt folk kännt att andra partiers flyktingpolitik är åt helvete kan man inte förmå sig att rösta SD "för det är ju ett parti för nazister"

SD har alltid haft stöd av 30+ procent för sin flyktingpolitik, det är bara att övriga partiers skrämselpropaganda att din bekantskapskrets kommer ta avstånd från dig om du röstar SD fungerat till nära nog 100% upp tills nu.
__________________
Senast redigerad av Karl-Franz 2018-06-06 kl. 23:25.
Citera
2018-06-06, 23:27
  #9
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag märker stor skillnad på människor i min omgivning hur dom pratar senaste året, och det är på alla nivåer. En industrichefs son fick jag höra hade sagt till sin farsa att det blir SD. Morsan var bekymrad dock. Människor bryr sig inte längre vad media eller människor tycker. Man märker att vågen har tippat. Brexit och Trump har legitimerat SD och normaliserat sättet att prata, speciellt då Trump är några nivåer över SD, och SD blir då mellanmjölk. Tror därför SD kan rusa uppåt när hjärntvätten snabbt försvunnit.
__________________
Senast redigerad av vetenskapsintolera 2018-06-06 kl. 23:30.
Citera
2018-06-06, 23:38
  #10
Medlem
Sd är ett pkpissparti som förnekar svensk identitet. Kul att dom högst men det är endå kört den parlamentariska vägen. Förhoppningsvis väntar mänsklighetens största krig(men vita kvinnor i väst hinner väl blanda ut blodet innan det händer) och många verkar tyvärr tvara korkade nog att tro det kan röstas bort.
Citera
2018-06-07, 00:02
  #11
Medlem
ace_secs avatar
Jag har också märkt en stor skillnad i folks attityd till SD. En mängd på min arbetsplats har gått över till SD. Och bland vännerna på Facebook är det en hel del som tryckt på Sverigedemokraternas "gilla"-knapp =)

Vindarna har delvis vänt. PK-folkets medvind är inte lika självklar.
Citera
2018-06-07, 00:03
  #12
Medlem
Riddarhusets avatar
Omgivningen anser att SD är mer rumsrena idag och har den bästa politiken för den viktigaste frågan. 25% Tja, kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback