• 1
  • 2
2018-06-07, 12:43
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Gör ett PH-test på regnvattnet nästa gång det regnar. Hamnar siffran under 6 så bör ni söka ett annat material att bygga fontänen av, samt någon häftig men miljövänlig lacklösning som får fontänen att SE ärgad ut ändå.

Får göra det. Dom ska inte bygga en fontän, dom har redan en väldigt fin i koppar. Tror den är köpt på loppis el liknande. Men jag ska kolla upp din ide med lack och se om det är en bra lösning
Citera
2018-06-07, 14:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Gör ett PH-test på regnvattnet nästa gång det regnar. Hamnar siffran under 6 så bör ni söka ett annat material att bygga fontänen av, samt någon häftig men miljövänlig lacklösning som får fontänen att SE ärgad ut ändå.

Kan man inte tänka sig matt klarlack på den ärgade kopparn? Så att oxiden inte hamnar i vattnet, men att man samtidigt har den "autentiska" looken?
Citera
2018-06-07, 16:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Undrar om det är så farligt med kopparläckaget. Här är en rapport om kopparläckage från tak: http://miljobarometern.stockholm.se/..._koppartak.pdf
Citat:
He m fl (2001b) har i sin
undersökning emellertid visat att kopparmetall som har en fullt utvecklad patina kan ha
högre avrinningshastighet än metallplåt som inte exponerats i atmosfären och därmed inte
utvecklat något korrosionsskikt, figur 6. Efter 48 veckors exponering uppmättes avrinningen
av koppar till 1,3 g/m2 (ny), 2,1 g/m2 (40 år) och 1,9 g/m2 (100 år). Resultatet
kan bero på att en äldre patina kan ha högre porositet än en korrosionsyta med en lägre
ålder. En undersökning av korrosionsprodukter i genomskärning, på en 40 år gammal
kopparyta, visade att patinan genomskars av en mängd vertikala sprickor. En sådan porös
struktur kan absorbera betydande mängder vatten och på så sätt öka metallens totalt
exponerade yta.

Det ska alltså tolkas som att den kopparplåt som läckte mest, en 40 år gammal väl patinerad plåt avgav 2,1 g koppar på 48 veckors test, säg ett par gram per år och m². Då får man se hur stor yta med koppar den där fontänen har, den var ju inte så stor. Sen hänger det på hur stor dammen är och vilken vattenomsättning där är. Det kanske blir så låg koncentration av koppar så det är lugnt men det vet inte jag nu.

Klarlack kan ju vara ett alternativ annars för att minska eller helt eliminera kopparavgången.
Citera
2018-06-07, 18:59
Medlem
LekandePyromanens avatar
Jag frågade dom som har dammen. Jag hade fått för mig att drack från dammen men det gör den tydligen inte. Hunden har aldrig druckit ens där. Så den kan man ju räkna ut från ekvationen. Dock så dricker ju fiskarna vattnet. (Eller dricker fiskar vatten? Iallafall så bor fiskarna i dammen.)

Fontänen består av fyra "skålar" som vattnet rinner igenom. Varje skål kanske är 8cm i diameter och 5cm djup. På vägen upp i fontänen så tror jag att vattnet åker igenom ett kopparrör. Själva dammen har väl en semioval bön-liknande form som kanske är 2x3m. Den bör vara mellan 50-80m djup. Dammens botten är täckt med en dammduk som jag antar är någon form av gummi. Vattnet filtreras även i pumpen som går till fontänen. Fiskarna är guldfiskar, men dom planerar att köpa någon större fisk.

Dock så är dessa siffrorna inte i närheten exakta, utan det är vad jag minns hur den ser ut.
Citera
2018-06-07, 20:25
Medlem
Trolltestets avatar
Man kan ju alltid strö lite bikarbonat i dammen emellanåt för att hålla vattnets PH-värde på en bra nivå.
Citera
2018-06-08, 14:32
Medlem
GalFisks avatar
Just guldfiskar är tydligen känsliga för koppar, så var extra försiktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in