Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 19:59
  #1
Medlem
Är med en tjej som är medborgare i USA, som bl.a blivit på smällen och vill gärna dra från USA för den delen. Eller åtminstone under ett par månader.

Det jag undrar är följande:

1. Måste hon ha bokad rerurbiljett för att kunna flyga till Sverige?

2. Hur är sjukvården i Sverige jämfört med USA? Tänkte hon som inte är medborgare i Sverige och hamnar på sjukan eller ifall abort misslyckas och hon kan behöva hjälp i Sverige, är det enormt dyrt för henne i Sverige då? Eller beror allt på hur försäkrad hon är?

3. Hur ser möjligheter ut för att flytta till Sverige för henne? T.ex så har jag läst att jag vore ha svårt att få medborgarskap eller greencard i USA ifall jag ej är utbildad som jag inte är.
Men Sverige känns mer öppen.

4. Och vad händer om man t.ex stannar längre än 3 månader som verkar vara längsta man kan stanna ? Är Sverige hård på sådant ?


Osäker ifall rätt forumdel
Citera
2018-06-06, 22:17
  #2
Medlem
Svar på dina frågor:
1. Vad jag vet, Ja. Du kan ju dock boka en ombokningsbar biljett och sedan
flytta fram den typ någon månad eller tre. Kolla villkoren hos flygbolaget.

2. Är man inte svensk medborgare så får man betala förlossningar själv.
Tror knappast abort är gratis heller, och det finns inga försäkringar som täcker detta mig veterligen.
Tror inte Amerikaner är undantagna från denna regel.

En eventuell förlossning skulle i så fall kosta en hel del.
I fallet nedan, 60 000
https://www.expressen.se/kvallsposte...r-forlossning/

Jag har hört 30 000 från andra källor, kanske har olika sjukhus olika priser.

Och nej, att du är pappa och har betalat skatt hela ditt liv spelar ingen roll. Det blir du som får pröjsa i slutändan ändå förmodligen.

3. Vad jag vet så har amerikaner visa on arrival i sverige, men om hon vill stanna längre än 90 dagar i egenskap av turist eller vän till dig så kan hon behöva ansöka, eller att ni ansöker gemensamt via migrationsverket. Tänk på att det finns krav om att hon skall ha 450 kr per dag under sin vistelse i sverige. Tror hon måste teckna en reseförsäkring om hon inte redan har sjukvårdsförsäkring som täcker eventuell akutsjukvård i EU.

Vill man stanna permanent så är det först UT visa, och sedan PUT man kan ansöka om.
Det kan ta upp till ett år att få UT, och sedan ytteligare tid att få PUT efter det.
Ni behöver skicka med bevis på er relation, osv att den är seriös.

Om du gifter dig med henne, och giftemålet erkänns av både USA och Svergie, så är det lungt dock, då måste hon få stanna här.

Samma sak är en möjlighet för att få stanna i USA. Du kan, efter att du har gift dig med henne, ansöka om medborgarskap i USA.. kanske måste du bo där en tid på nått tillfälligt visa innan du kan ansöka, jag är osäker.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-06-06 kl. 22:57.
Citera
2018-06-06, 22:58
  #3
Medlem
crispy-lips avatar
Hon behöver inte gifta sig med honom för att helt säkert få stanna. Ifall deras relation verkligen är seriös så har hon lika stora chanser att få stanna i Sverige även utan giftermål. Migrationsverket ger ofta PUT till personer som varit folkbokförda på samma adress i 2 år. Därför är det vanligt att de ger ett TUT i 2 år till att börja med. Om personerna inte bor tillsammans hela den tiden förlänger de ofta TUT med ytterligare 1-2 år, om de fortfarande bor tillsammans efter det så ger de den utländska personen PUT.
Jag vet, för jag har själv gått igenom processen med någon från just USA.

Edit: Däremot tvärtom, om han vill flytta till USA baserat på förhållandet med en amerikan, så krävs det att de är gifta.
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2018-06-06 kl. 23:02.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2948012

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback