Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 18:03
  #1
Medlem
Försvarsmaktens tjänstgöringsmedalj kan delas ut i olika valörer efter 4, 6 och 8 års anställning/tjänstgöring som GSS.

Finns det någon som vet / har erfarenhet av hur detta fungerar för de som är tidvis anställda (GSS/T)? Räknas anställningstid som tidvis in i åren? Får en T-soldat medaljen efter 4 år?

Exempel: har tjänstgjort heltid ca 3 år och därefter bytt till tidvis anställning.

Kom att tänka på frågan när jag såg nyligen muckade GU:are med grundutbildningsmedaljen. Då kändes det udda att man inte hade något motsvarande trots 3-4 gånger längre tjänstgöringstid inkl. internationella insatser.


Tack på förhand till de som sitter på information angående frågan!
Citera
2018-06-06, 20:57
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eleganz
Försvarsmaktens tjänstgöringsmedalj kan delas ut i olika valörer efter 4, 6 och 8 års anställning/tjänstgöring som GSS.

Finns det någon som vet / har erfarenhet av hur detta fungerar för de som är tidvis anställda (GSS/T)? Räknas anställningstid som tidvis in i åren? Får en T-soldat medaljen efter 4 år?

Exempel: har tjänstgjort heltid ca 3 år och därefter bytt till tidvis anställning.

Kom att tänka på frågan när jag såg nyligen muckade GU:are med grundutbildningsmedaljen. Då kändes det udda att man inte hade något motsvarande trots 3-4 gånger längre tjänstgöringstid inkl. internationella insatser.


Tack på förhand till de som sitter på information angående frågan!

En återkommande fråga hos många soldater som genomfört GMU mellan åren 2010-17. Jag kan inte annat ä att hålla med att det är udda. Frågan har tagits upp med högkvarteret och vad jag förstår får så får man bära värnpliktsmedaljen om man genomfört Gmu, men den kommer inte tilldelas officiellt.

För att svara på din fråga så Ja, en t-soldat får sin Gss-medalj exakt lika snabbt som en K-anställd även fast man bara arbetar tidvis. Hoppas du fick svar på din fråga.
Citera
2018-06-11, 19:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofbrickbreaker
och vad jag förstår får så får man bära värnpliktsmedaljen om man genomfört Gmu, men den kommer inte tilldelas officiellt.

Stämmer inte. Du måste ha gjort VPL alternativt GU. GMU räcker inte.

Citat:
=Kingofbrickbreaker|64261589]För att svara på din fråga så Ja, en t-soldat får sin Gss-medalj exakt lika snabbt som en K-anställd även fast man bara arbetar tidvis. Hoppas du fick svar på din fråga.

Kravet är fullgjord tjänstgöringsplan under dessa fyra år.
Citera
2023-01-28, 17:42
  #4
Medlem
Bumpar den här tråden lite.

För att man som GSS/T ska få tillgodogöra sig tid som räknas in mot tjänstgöringsmedaljerna så måste man mycket riktigt följa sin tjänstgöringsplan.
Har du inte blivit inkallad på ett år så har du följt din plan, och får räkna in 12 månader.
Har du blivit inkallad men inte tjänstgjort så har du inte följt din plan och får således inte räkna in 12 månader för det året.
Jag har varit i kontakt med HKV och fått detta bekräftat, säger era chefer på erat förband annat så har de ingen koll, alternativt skiter i ÖB:s beslut om hur medaljerna ska utdelas.
Dock så är förbandschefen den som i slutändan bestämmer om en person i fråga ska få medaljen och denne kan ju helt enkelt strunta i att personalen uppfyller kraven och skita i att dela ut den. Delar ett par rader från beslutet som förtydligar det hela.
”Varje enskild tilldelning ska beslutas av förbandschef.”
”A. FMGSSBM, bronsmedalj kan tilldelas den som har sammanlagt 48 månaders anställning som GSS.”
Lägg märke till ordet kan.



Angående värnpliktsmedaljen så är den reviderad och heter nu för tiden Försvarsmaktens grundutbildningsmedalj. Den får man införskaffa själv (kan ha ändrats sen jag slutade GSS/K) när man gjort GMU, och man har således även bärandetillstånd då givetvis.

Är någon i behov av dokumenten angående tjänstgöringsmedaljerna så skicka ett pm bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback