Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-06, 19:34
  #13
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Man brukar säga ,Nu en kall öl av någon anledning så kall--10 12-grader är nog bäst, fy faan för varm -ljummen öl
Ja precis. Ljummen öl är äckligt. Då ställer jag fram ölen ett tag innan jag dricker den så den blir 10-12 grader
Citera
2018-06-06, 19:43
  #14
Medlem
Spud-boys avatar
I England/Irland dricker dom väll den där, vad är det "pint" det kallas, bruna ölen, i rumstemperatur?
Citera
2018-06-06, 20:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
I England/Irland dricker dom väll den där, vad är det "pint" det kallas, bruna ölen, i rumstemperatur?

Pint är en måttenhet. Du kanske tänker på bitter? Den brukar serveras sval 10-12 grader sådär.
Citera
2018-06-06, 20:08
  #16
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Javisst. Skillnaden är dock att 20-gradig mörk öl GÅR att dricka, men en 20-gradig ljus öl får man kväljningar av. (Har haft oturen att någon gång råkat få hotellrum utan kyl, och tax-free-ölen har tvingats kylas ner i handfat med kallvatten, tror jag lyckades få ner tempen till 18 grader cirka.)
-Men int fan är det njutbart.. Är det typ 26-30 grader varmt ute, som under förra veckan, så är en kylskåpskall öl (6-8-gradig) väldigt gott. Man ska ha i åtanke att den snart av omgivningens värme blir 10-12 gradig. (Så kyler man ner till "rätt" temparatur enbart, så blir ölen i praktiken för varm när man dricker den. En 12-gradig öl blir snabbt en 16-18-gradig öl där i glaset, såvida man inte sveper den.)
Okej då vet jag. Tack för informationen
Citera
2018-06-06, 23:29
  #17
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Pint är en måttenhet. Du kanske tänker på bitter? Den brukar serveras sval 10-12 grader sådär.

Ja, det var det nog jag tänkte på.. Jo, det måste vara det..
Citera
2018-06-07, 00:24
  #18
Medlem
Frater_Frags avatar
Mörkt öl skall ovillkorligen serveras källarsvalt, dvs, ca fem grader under rumstemperatur.
Citera
2018-06-07, 14:43
  #19
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frater_Frag
Mörkt öl skall ovillkorligen serveras källarsvalt, dvs, ca fem grader under rumstemperatur.
Okej då vet jag. Den gick att dricka igår. Den var sval iallafall. Den var nog mellan 8-12 grader eftersom den hade stått framme ett tag
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback