Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 15:40
  #1
Medlem
johanponkens avatar
Har nån erfarenhet av att använda kaffesump som såjord?

Jag skulle vilja testa att så några nu ganska gamla frön, i en liten kruka inomhus.
(Det är frön från en https://sv.wikipedia.org/wiki/Skvätt-i-väg )

Jag misstänker att kaffesump kan vara ganska lämpligt.
Men kanske måste den sköljas ur ordentligt?
Kanske gödslas lite? Eller går det utan för att bara testa om det gror?

Förresten, malningsgrad spelar väl roll – just nu har jag gjort mocca.
I "presso" / Bodumbryggare och i såndär ihopskruvad italienare = moccabryggare.
Så malningen var mittemellan brygg och kok, halvgrov.
Funkar det med ren sån?

Är det bättre att gå över till "riktig" jord sen?
Då kanske man kan kan ha en duktig andel kaffesump ändå?
Som jordförbättring.
Jag lyssnade med förtjusning på Trädgårdsdags för länge se'n.
Vill minnas att man skulle ha mer kol i jorden. Och mer "struktur".
Och kaffesump är väl båda.

Dessutom snurrar såna här termer i min skalle:
jonbytarkapacitet, hålla näring, bakterier, mögel …
Citera
2018-06-06, 15:48
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Spontant skulle jag säga att ren kaffesump består av rostad cellulosa och kolhydrater, så då borde du kunna odla i brända brödkanter. Förr odlade man svedjeråg direkt i nybränd träaska, och det gav goda skördar.

Så det borde funka.
Citera
2018-06-06, 15:57
  #3
Medlem
Milldues avatar
Mycket kaffesump i komposten brukar ge en massa mask och det är en fördel för en lucker jord. Så koffeinet är knappast giftigt om man blandar med vanlig jord. Jorden blir lite porösare och luftigare så att använda kaffesump är nog enbart fördelar.

Har alltid slängt sumpen i komposten och det växer så det knakar då jag använder komposten som gödning i rabatter och trädgårdsland. Så det bör ju fungera även i krukor speciellt då blandat med vanlig jord. Kanske 50/50 är lagom. Jag misstänker att man även borde blanda med lite kalk då kaffesump har ett lågt ph värde (straxt över 6) Innehåller även en hel del kväve så vissa växter kan nog må dåligt om de får stå i en jord med högt kväve värde.
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-06-06 kl. 16:06.
Citera
2018-06-06, 18:32
  #4
Medlem
Disciplinas avatar
Från vad jag hört och egen erfarnhet är läget snarare det motsatta, kaffesump har ett högt näringsinnehåll som det är, så att så i det riskerar att fräta sönder växternas rötter. Så i vanligt såjord och plantera istället eventuellt om i en blandning av jord och kaffesump.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback