Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 15:05
  #1
Medlem
No6s avatar
Eftersom jag haft en fin OLED-TV ett tag nu och streamat och slökollat film i dålig kvalitet tänkte jag nu när jag har lite pengar över att jag ska investera i bättre bild när jag kollar film som endå är ett av mina största intressen. Finns ju inte mycket film i 4K-material ännu men den bästa kvaliteten får man ju på Bluray oavsett. Jag har köpt en hel del filmer på Bluray redan men det är mest "kap" jag hittat på rea och det blir riktigt bra bild går inte ens jämföra med när jag kopplar datorn till teven med HDMI och spelar upp filen i VLC. Blir även någon form av lagg då.

Så nu tänkte jag om ni kunde hjälpa mig... behöver alltså en Bluray-spelare, helst som accepterar 4K-uppespelning(OBS inte 3D har inte det på teven). Hade Xbox One S förut(som jag spelade filmerna i) men sålde det och har ingen vidare lust att investera i ett nytt.

Vissa filmer tänkte jag om man kunde bränna till bluray-skiva och sen spela upp i den spelaren sedan. Fungerar det eller känner läsaren av att det är pirat så att säga? Minns att man fick chippa första Xbox en gång i tiden. Funkar detta, blir det lika bra bild som på de filmer man köper i bluray? I så fall skulle jag även behöva en brännare för bluray.

Ska googla och läsa runt lite, ni får gärna ge er input och tips är inte så teknisk kunnig. Är det värt att investera i detta för bästa ljud och bild?
Citera
2018-06-07, 11:00
  #2
Medlem
Sluta använda VLC och byt till MPC-BE (https://sourceforge.net/projects/mpc...vn%20trunk%29/) som troligen belastar datorn mindre vilket borde minska "lagg", ladda sen ner filmer i tillräckligt bra kvalitet (.mkv, 1080p, storlek 8-10 GB och uppåt) så klarar du dig utan blurayspelare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback