• 1
  • 2
2018-06-06, 14:23
Medlem
Skulle öppna konto på nordea men det fick jag inte. Dom sa jag var tvungen ha inkomst för det.

Vi vill ha ett skäl till att du ska öppna konto hos oss sa dom.

Är detta lagligt?

Fick mitt konto avslutat hos swedbank och behöver nu ett bankkonto. Har lite kontanter hemma samt bitcoin så jag kan få in pengar på kontot iaf.
Citera
2018-06-06, 14:26
Medlem
199702042s avatar
Lagligt? Vad är det för konto du försökt öppna?

Aha, ett bankkonto; med kort eller ett konto för sparande?
Citera
2018-06-06, 14:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Skulle öppna konto på nordea men det fick jag inte. Dom sa jag var tvungen ha inkomst för det.

Vi vill ha ett skäl till att du ska öppna konto hos oss sa dom.

Är detta lagligt?

Fick mitt konto avslutat hos swedbank och behöver nu ett bankkonto. Har lite kontanter hemma samt bitcoin så jag kan få in pengar på kontot iaf.

Banker är skyldiga att tillhandahålla ett lönekonto. Allt annat är som jag har förstått det frivilligt.

Vidare, en person som vill öppna nya konton, utan inkomst är en rödflagga. Att däremot flytta konton från en annan bank är inga problem.

Man lite utgår ifrån att den som vill öppna ett nytt konto utan varken löneinkomst eller annat kapital att flytta från annan bank liksom lite blivit avstängd från någon annan bank.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-06-06 kl. 14:59.
Citera
2018-06-06, 14:58
Medlem
Enzymes avatar
Är det inte så enkelt att det kostar att vara kund hos banken och saknar du inkomst så är de tveksamma till att du kan betala bankavgiften?
Citera
2018-06-06, 14:59
Medlem
Sunimods avatar
Varför väljer du en Finsk bank?

Prova med någon mer seriös bank.
Citera
2018-06-06, 15:01
Medlem
bjornebarns avatar
Inget juridiskt svar nu då, men jag öppnade ett konto hos Forex online och det var hur smidigt som helst och inga lönerelaterade frågor eller vad syftet med kontot skulle vara.
Citera
2018-06-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Inget juridiskt svar nu då, men jag öppnade ett konto hos Forex online och det var hur smidigt som helst och inga lönerelaterade frågor eller vad syftet med kontot skulle vara.

Då måste du väl ha bank id? Det har jag inte eftersom banken avslutade mitt konto
Citera
2018-06-06, 15:22
Medlem
WorldTradeCenters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Varför väljer du en Finsk bank?

Prova med någon mer seriös bank.

Så du menar att Nordea är oseriösa? Har du mer fakta om detta, eller är det bara taget från luften?
Citera
2018-06-06, 15:36
Moderator
tobess avatar
Varför blev ditt konto hos Swedbank avslutat och kan detta möjligen ha något att göra med att andra banker inte vill ha dig som kund?
Citera
2018-06-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Varför blev ditt konto hos Swedbank avslutat och kan detta möjligen ha något att göra med att andra banker inte vill ha dig som kund?

Det sa dom inte. Fick hem ett brev där jag skulle förklara vad en insättning på ca 13 tusen var. Sen avslutade dom kontot.

Har handlat och sålt bitcoin en del med privatpersoner så kan va nåt med det. Möjligt jag tagit emot pengar från bedrägeri eller nåt.

Fick ingen förklaing alls och har heller inte fått nåt från polisen och det har snart gått 3 månader. Hade dom misstänkt nåt allvarligt hade dom väl gjort husrannsakan och tagit datorn ganska fort. Jävligt skumt iaf.

Lär väl heller inte få öppna ett nytt konto hos swedbank om jag testar.
Citera
2018-06-06, 15:42
Medlem
Foruejsonlys avatar
Banker är privatägda, ingen statlig institution, så vill de neka dig konto så tycker jag det är helt i sin ordning att göra så. Däremot kan jag inte anledningen till det? Kör de nån datakoll och ser att du är nerlusad med sms lån och kronofogdeärenden?
Citera
2018-06-06, 15:45
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Det sa dom inte. Fick hem ett brev där jag skulle förklara vad en insättning på ca 13 tusen var. Sen avslutade dom kontot.

Har handlat och sålt bitcoin en del med privatpersoner så kan va nåt med det. Möjligt jag tagit emot pengar från bedrägeri eller nåt.

Fick ingen förklaing alls och har heller inte fått nåt från polisen och det har snart gått 3 månader. Hade dom misstänkt nåt allvarligt hade dom väl gjort husrannsakan och tagit datorn ganska fort. Jävligt skumt iaf.

Lär väl heller inte få öppna ett nytt konto hos swedbank om jag testar.

13k?! Hade förstått dem om det varit 130k eller 1,3k! Har du en historik av insättningar som inte kan ”förklaras”?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in