Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 13:33
  #1
Medlem
Jag har ett AB idag där jag jobbar i som fakturerar mina kunder.
Jag har dock utlänska under leverantörer som fakturerar mig vilket medför att jag får in en vinst på en del mellanskillnad från leverantörerna mot vad jag fakturerar slutkund.

Min fråga är kan jag starta ett utlänskt bolag i nått land med lägre skatt och detta bolaget får fakturorna/kostnaderna från underlevrantörerna och sedan fakturerar mitt svenska AB samma pris som jag fakturerar slut kunden. Så jag får vinsten i mitt utlänska bolag och mindre skatt än i svenska.
Tiden jag fakturerar slut kund kommer fakturerar från AB eftersom jag gör jobbet i sverige och ska skatta här.
Är detta upplägget ok för skattemyndigheten?
Citera
2018-06-18, 07:58
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lejm
Jag har ett AB idag där jag jobbar i som fakturerar mina kunder.
Jag har dock utlänska under leverantörer som fakturerar mig vilket medför att jag får in en vinst på en del mellanskillnad från leverantörerna mot vad jag fakturerar slutkund.

Min fråga är kan jag starta ett utlänskt bolag i nått land med lägre skatt och detta bolaget får fakturorna/kostnaderna från underlevrantörerna och sedan fakturerar mitt svenska AB samma pris som jag fakturerar slut kunden. Så jag får vinsten i mitt utlänska bolag och mindre skatt än i svenska.
Tiden jag fakturerar slut kund kommer fakturerar från AB eftersom jag gör jobbet i sverige och ska skatta här.
Är detta upplägget ok för skattemyndigheten?

Som ägare av det utländska bolaget och bosatt i Sverige så kommer SKV troligtvis anse att det utländska bolaget har skattehemvist i Sverige.
Citera
2018-06-21, 15:57
  #3
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejm
Jag har ett AB idag där jag jobbar i som fakturerar mina kunder.
Jag har dock utlänska under leverantörer som fakturerar mig vilket medför att jag får in en vinst på en del mellanskillnad från leverantörerna mot vad jag fakturerar slutkund.

Min fråga är kan jag starta ett utlänskt bolag i nått land med lägre skatt och detta bolaget får fakturorna/kostnaderna från underlevrantörerna och sedan fakturerar mitt svenska AB samma pris som jag fakturerar slut kunden. Så jag får vinsten i mitt utlänska bolag och mindre skatt än i svenska.
Tiden jag fakturerar slut kund kommer fakturerar från AB eftersom jag gör jobbet i sverige och ska skatta här.
Är detta upplägget ok för skattemyndigheten?

Nej i normalfallet

Ja om utlänskt bolag har "management" och "place of business" i något annat land.

Nej om bolaget blir CFC-skattad. EU-bolag är säkra.
__________________
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2018-06-21 kl. 15:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback