Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 13:03
  #1
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Kanske konstig fråga men flesta frukter har ibland en liten klisterlapp på sig. Typ ica eco, eller chiquita märke. Märkte att en ekologisk kiwi jag köpt häromdagen inte hade någon sådan klisterlapp utan istället typ ett " svart tryck". Där det stod Ica eco med typ svarta bokstäver om någon fattar vad jag menar. Grejen är att jag brukar käka mina kiwis med skalet. Käkar hela grejen alltså. Frågan är om man ska undvika det på en kiwi med en sådan märkning? Vad kan den svarta färgen innehålla som kan vara skadligt? Eller är det skit samma kanske? I landsproblem jag vet.
Citera
2018-06-06, 13:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Kanske konstig fråga men flesta frukter har ibland en liten klisterlapp på sig. Typ ica eco, eller chiquita märke. Märkte att en ekologisk kiwi jag köpt häromdagen inte hade någon sådan klisterlapp utan istället typ ett " svart tryck". Där det stod Ica eco med typ svarta bokstäver om någon fattar vad jag menar. Grejen är att jag brukar käka mina kiwis med skalet. Käkar hela grejen alltså. Frågan är om man ska undvika det på en kiwi med en sådan märkning? Vad kan den svarta färgen innehålla som kan vara skadligt? Eller är det skit samma kanske? I landsproblem jag vet.
Det där är en ny metod som tagits fram för att spara på klistermärken och se till att märkningen finns kvar. Man avbränner med laser in text på skalet så att det blir en pigmentförändring. ICA var först tror jag, hittade denna info om det https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...unders-samvete
Citera
2018-06-06, 13:14
  #3
Medlem
melk0rs avatar
Har sett det också och tänkt samma sak som du TS. Kan det inte vara så att de lätt "bränner" in texten?
Citera
2018-06-06, 13:17
  #4
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Det där är en ny metod som tagits fram för att spara på klistermärken och se till att märkningen finns kvar. Man avbränner med laser in text på skalet så att det blir en pigmentförändring. ICA var först tror jag, hittade denna info om det https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...unders-samvete
Tackar, spännande!

Citat:
TT: Kommer ni att sälja lasermärkta produkter som har ätbara skal?

– Det ville vi inte prova direkt eftersom vi var rädda för att kunderna skulle vara oroliga för att äta det, men med tanke på hur positivt det har varit ser jag egentligen inget hinder för att prova även ätbara skal. Det är fullt möjligt att vi testar även det på sikt, säger Peter Hägg.
Inte helt tydlig dock vad gäller ätbarheten hos det. Men att man bränner in det med laser och inte använder någon typ av färg/bläck som jag trodde först borde väl knappast vara något hälsoskadligt. Nu är min kunskap kring laserstrålning ytterst begränsad dock så om någon mer kunnig vet något mer får man gärna fylla på

EDIT: Eller så kanske det är tydligt ändå när jag läser meningen igen. Dem skulle ju knappast pröva det på frukter med ätbara skal om det är farligt.
Citera
2018-06-06, 14:00
  #5
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Tackar, spännande!


Inte helt tydlig dock vad gäller ätbarheten hos det. Men att man bränner in det med laser och inte använder någon typ av färg/bläck som jag trodde först borde väl knappast vara något hälsoskadligt. Nu är min kunskap kring laserstrålning ytterst begränsad dock så om någon mer kunnig vet något mer får man gärna fylla på

EDIT: Eller så kanske det är tydligt ändå när jag läser meningen igen. Dem skulle ju knappast pröva det på frukter med ätbara skal om det är farligt.

Nej precis, mänskligheten har ju aldrig gjort något som är farligt för oss själva förut.
Citera
2018-06-06, 14:42
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Tackar, spännande!


Inte helt tydlig dock vad gäller ätbarheten hos det. Men att man bränner in det med laser och inte använder någon typ av färg/bläck som jag trodde först borde väl knappast vara något hälsoskadligt. Nu är min kunskap kring laserstrålning ytterst begränsad dock så om någon mer kunnig vet något mer får man gärna fylla på

EDIT: Eller så kanske det är tydligt ändå när jag läser meningen igen. Dem skulle ju knappast pröva det på frukter med ätbara skal om det är farligt.

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej precis, mänskligheten har ju aldrig gjort något som är farligt för oss själva förut.

Precis. Man måste ju tänka lite. Hur blåögd får man bli egentligen?
Citera
2018-06-06, 15:11
  #7
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej precis, mänskligheten har ju aldrig gjort något som är farligt för oss själva förut.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Precis. Man måste ju tänka lite. Hur blåögd får man bli egentligen?
Absolut förstår. Dåligt formulerat av mig. Men beror väl på vad man menar med fara. Vi stoppar ju i oss massor av konstiga ämnen genom maten som riskerar skada oss. Men det är oftast på sikt och är inte något som drabbar alla heller för den delen. Min tanke var mer omedelbar fara, då jag kanske tänkte att det var nå bly eller något först som man får åka in till akuten med eller får svåra magsmärtor av. Var inte länge sedan jag rev tarmen av att käka en hel majskolv så är lite försiktigare nu innan jag stoppar i mig saker. Nu tyckte jag inte låter lasern lät inte så farlig men man vet väl inte på vilket sätt den kanske muterar kiwin till en mördarkiwi eller något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback