Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 06:49
Avstängd
racilys avatar
Jag behandlas för depression/GAD och jag började med Sertralin för 10 dagar sen och har börjat må ganska rejält mycket sämre än innan jag tog Sertralinet. Det är ganska vanligt att det händer har jag förstått och jag undrar hur länge det brukar hålla i sig?

Jag pratde med min läkare igår och hon la till Seroquel (Quetiapin), för att dämpa ångesten, som jag började med igår. Jag kan ta en tablett (25mg) vid behov, och till 1-2 till kvällen, men jag märkte inte av någon ångestdämpning av dom som jag tog vid behov igår.

Hur stor förväntan kan man ha på att Seroquel kan hjälpa mot ångesten?

I övrigt har jag en ganska diger lista med mediciner och jag undrar om allt funkar tillsammans?
Risperidon 1mg
Mianserin 90mg
Sertralin 75mg (ska trappas upp till 100mg)
Seroquel 100mg
Lyrica 50 mg (ska trappas ut så snart som möjligt, när jag vågar, vill inte riskera Lyrica-AT samtidigt som jag trappar in Sertralin)

Så tar jag till kvällen/natten
Theralen 10-20mg
Melatonin 10mg
Imovane 7.5mg
Citera
2018-06-06, 09:47
Medlem
Gå in på FASS.se och surfa runt och kolla biverkningarna.
En del av dessa mediciner kan få en att må sämre i början innan kroppen "vänjer till sig".
https://www.fass.se/LIF/product?user...9#side-effects

Vet din läkare om alla mediciner du tar så det inte är från olika läkare?
Citera
2018-06-06, 10:44
Avstängd
racilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Gå in på FASS.se och surfa runt och kolla biverkningarna.
En del av dessa mediciner kan få en att må sämre i början innan kroppen "vänjer till sig".
https://www.fass.se/LIF/product?user...9#side-effects

Vet din läkare om alla mediciner du tar så det inte är från olika läkare?

Kollade biverkningarna för Sertralin, och det har ångest och depression som biverkingar för (≥1/100, <1/10). Mer ångest har jag definitivt fått sedan jag började med Sertralin.

... och jag hoppas att min kropp kommer vänja sig vid det här så fort som möjligt. Det är lite kämpigt just nu.

Alla mediciner kommer från samma läkare så man får hoppas att hon har koll på det där.
Citera
2018-06-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Kollade biverkningarna för Sertralin, och det har ångest och depression som biverkingar för (≥1/100, <1/10). Mer ångest har jag definitivt fått sedan jag började med Sertralin.

... och jag hoppas att min kropp kommer vänja sig vid det här så fort som möjligt. Det är lite kämpigt just nu.

Alla mediciner kommer från samma läkare så man får hoppas att hon har koll på det där.

Sätt dig ner med papper och penna (lap top) skriv ned varför du har ångest, kan du peka på vad det är? Ifal du kan det så gör en jobblista,,det du kan göra nått åt gör nått åt det, det du inte kan göra nått åt spola bort det.
Gå långa promenader och låt dina ögon ta in saker i din omgivning så du stör bort ångesten.
Träffa människor och prata och umgås.
Citera
2018-06-06, 11:26
Avstängd
racilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Sätt dig ner med papper och penna (lap top) skriv ned varför du har ångest, kan du peka på vad det är? Ifal du kan det så gör en jobblista,,det du kan göra nått åt gör nått åt det, det du inte kan göra nått åt spola bort det.
Gå långa promenader och låt dina ögon ta in saker i din omgivning så du stör bort ångesten.
Träffa människor och prata och umgås.

Det där med listan ska jag ta tag i idag. Kruxet blir att försöka spola bort det jag inte kan göra något åt.

Jag tränar 3-4 dagar i veckan och det stör bort ångesten tillfälligt, och kanske lite mer på sikt också. Långa promenader blir det alltför sällan.

Jag är inte helt isolerad och träffar en del människor, men det är svårt när ångesten är så pass stark att umgås med folk på ett vettigt sätt.
Citera
2018-06-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Det där med listan ska jag ta tag i idag. Kruxet blir att försöka spola bort det jag inte kan göra något åt.

Jag tränar 3-4 dagar i veckan och det stör bort ångesten tillfälligt, och kanske lite mer på sikt också. Långa promenader blir det alltför sällan.

Jag är inte helt isolerad och träffar en del människor, men det är svårt när ångesten är så pass stark att umgås med folk på ett vettigt sätt.

Dom jag träffar på inom jobbet,,jag är bara en simpel långt ner i vården träsket utbildad med taskig lön men möter människor som är på djupaste botten,,,de som har ångest blir en del helt enkelt "bra" av att sitta och prata en stund och hålla handen ibland,,så svårt att lämna dom då de ber mig stanna.
Andra jag pratar med säger at det är just i ensamheten som ångesten pluppar upp och när de ska sova.
Att inte kunna sätta fingret på vad ångest är gör det hela svårare.
Ibland pratar jag med folk som vet varför de har ångest, en situation eller nått som saknas dom,,kan man då göra något åt det eller? Beror på vad det är.

Jag träffar sällan någon utanför mitt arbete och hade jag inte haft en partner så hade jag nog gått under.
Jag behövs helt enkelt inte av de jag vill vara behövd av.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback