Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 21:04
  #1
Medlem
Har två problem vid videoredigering:
ofta så hakar bilden upp sig och visar typ 1 frames jättelänge sen byter den frame, fast ljudet fortsätter som vanligt och det är omöjligt att jobba så.
det är också väldigt långa render och export tider. att exportera en film på 7 minuter som inte har massa tunga effekter tar minst 1 timme.


Jag redigerar video i premiere pro cs6 filmar och redigerar i: HD 1920×1080 25frames/sec på min
Macbook pro mid 2009
Processor: 2.53 GHz Intel Core 2 Duo
Memory 8 GB 1067 MHz DDR3
Graphics NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

OS X el capitan.


Vad kan va felet?
Citera
2018-06-05, 21:14
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Processorn nr1, grafiken nummero 2.

Och fixade den utan några problem (med samma mjukvara) allt innan men inte nu... Kan man ju tänka sig att det är OS'et... Apple har ju faktiskt klockat ner sin hårdvara förutom för att "spara" batteriet :-)

Jag är inte dum, klart att nya features inte alltid är gratis, men något så dumt som att OS'et klockar ner processorn för att spara batteriet... Så dumt. Apple har gjort en snabb kalkyl och dom tjänar på att du byter din gamla slöa telefon till en ny x apple istället och även om någon kommer på den så har vi en ursäkt som kan i vissa fall låta som en trovärdig sådan.

Jaja så återigen, kunde du göra allt du gör nu 2009 och det gick snabbare då än vad det gör nu... så är det ju inte omöjligt att det är ditt OS, eller mjukvaran som visserligen är exakt samma men går att skilja på om man vill...
Citera
2018-06-05, 21:28
  #3
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det är en nästan 10 år gammal Macbook Pro och du försöker rendera i 1080p@25fps. Det säger det mesta.
Citera
2018-06-05, 22:03
  #4
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommaihag


Jag redigerar video i premiere pro cs6 filmar och redigerar i: HD 1920×1080 25frames/sec på min
Macbook pro mid 2009
Processor: 2.53 GHz Intel Core 2 Duo
Memory 8 GB 1067 MHz DDR3
Graphics NVIDIA GeForce 9400M 256 MB

OS X el capitan.


Vad kan va felet?

Jag har haft exakt den mac-modellen som du pratar om och den hade samma fel med att den hakade upp sig. Jag tänkte då att det var något som uppkommit med åldern, att processorn var slut helt enkelt. Körde High Sierra. Jag sålde av den på tradera och fick kanske 700 spänn för den vilket innebar en mindre förlust ty jag köpte den för mer än så och uppgraderade ramet till 8gb från 2gb själv.

Off topic:

Citera
2018-06-05, 22:21
  #5
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja det visade sig att deras eget OS klockade ner telefoner för att spara batteri (enligt egen utsago när dom blev påkomna). Behöver inte vara otroligt att dom gjort något liknande med deras datorer med deras eget OS. Som i princip är en telefon utan simkort med större skärm och lite fler kontakter och ett fysiskt tangentbord...

Eller vad menar du med telefon? jag kanske missuppfattar dig?
Jag undrade bara vad ditt prat om telefoner har i en tråd som den här att göra.

Ja, det stämmer att man klockade ner telefonen något när batterikapaciteten blev sämre. Varför? Man ville inte att telefonen skulle dö heit plötsligt när du kanske behövde ringa 112 eller något annat viktigt eller väntade på något viktig samtal. Bättre en fungerande telefon i ett sådant läge än snabbast möjliga telefon.

Men man kunde ha gjort det mer transparent och informerat användaren vilket man numera gör.

Men vad detta har i en tråd om filmredigering på Macbook Pro förstår jag inte.
Citera
2018-06-05, 22:54
  #6
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Samma användning, samma program version och samma OS version skall ge samma prestanda...
Hur menar du här?

Det är en Macbook Pro mid 2009.

OS X 10.11 El Capitan släpptes 30 september 2015. Adobe CS6 i april 2012.

I övrigt kan jag bara sucka åt ditt svammel.
__________________
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-06-05 kl. 22:57.
Citera
2018-06-05, 22:57
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Hur menar du här?

Det är en Macbook Pro mid 2009.

OS X 10.11 El Capitan släpptes 30 september 2015.

I övrigt kan jag bara sucka åt ditt svammel.

Men snälla någon... Har 2015 OS'et då gjort hans dator snabbare än slöare? bara en fråga?

Jag vet att jag är ingen Apple expert alls, du verkar vara en sådan dock :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback