Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-06, 16:50
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgransvakten
Det handlar inte bara om att ha rätt. Det är också viktigt att kommunicera tydligt och koncist. Om frågan lyder "Hur många lösningar har ekvationen x=3y?" och du börjar babbla på om filosofi, oändligheter, Cantors diagonalargument och determinanter så är du fel ute, även om du någonstans i din text ger rätt svar. Givetvis är det ett extremt exempel, men någonstans måste man dra gränsen. I detta fall kanske läraren har varit lite för hård.

Detta.

Hur många gånger har man inte ställt frågor som kan besvaras fullständigt och korrekt med 1-2 meningar och fått en mindre uppsats med inslag av irrelevanta detaljer för frågan, ibland motsägelser etc. Att inte kunna ge ett kortfattat och sakligt svar är ett tecken på att man inte har förstått frågan eller inte fullt ut kan svaret. Helt rätt att ge poängavdrag för det även om rätt svar finns någonstans i textmassan. Det handlar inte bara om att kunna svaret, utan även kommunicera det på ett sätt som inte skapar tvivel om din kunskap.
Citera
2018-06-06, 16:53
  #26
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men du kan ju inte reta dig på att någon skriver ett för långt svar om det skrivna svaret faktiskt är rätt!?! Då ska ju personen ha ett rätt för det.

Man kanske helt enkelt inte har läst elevens lösning eftersom eleven inte följt instruktionerna. Att rätta någons svar som tagit sig friheter som de andra inte haft möjlighet att göra eftersom de följde reglerna är grymt orättvist och även dålig tidsanvändning.

Jag ifrågasätter också folks kunskaper inom ämnet om man inte förstår vilket typ av svar som efterfrågas. Troligen har man inte koll på vad som är det viktiga att poängtera inom det specifika området. Oftast får man grymt mycket mer utrymme än vad som behövs, och det säger jag trots att jag själv har riktigt usel handstil.
Citera
2018-06-06, 17:04
  #27
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treefingers
Läraren vägrade rätta svaret helt och hållet.

Har nog aldrig stött på en lärare som vägrade att rätta bara för att det var ett för långt svar, kontakta prefekten och program ansvarig och berätta för dem vad som har hänt.
Troligen kommer du vara tvungen att göra en omtentan men läraren kommer förmodligen få en smäll på fingrarna för det denne har gjort.
Citera
2018-06-06, 17:07
  #28
Medlem
kraftfoders avatar
Det framgår bara mellan raderna om att det rörde sig om en salstenta, hemtentor brukar inte ha "baksidor". Vad jag erfar brukar man vara mer liberal vid salstentor, då studenterna skriver för hand och inte på dator/skrivmaskin. Hemtentor brukar oftast ha antal sidor, teckenstorlek och radavstånd i instruktionen för tentan, vilket man ska hålla sig till. Skriver man för hand, kan ju en mening med tio ord (samma mening) vara dubbelt så stor eller hälften så stor beroende på vem som skriver meningen..
Citera
2018-06-06, 17:12
  #29
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Man kanske helt enkelt inte har läst elevens lösning eftersom eleven inte följt instruktionerna. Att rätta någons svar som tagit sig friheter som de andra inte haft möjlighet att göra eftersom de följde reglerna är grymt orättvist och även dålig tidsanvändning.

Jag ifrågasätter också folks kunskaper inom ämnet om man inte förstår vilket typ av svar som efterfrågas. Troligen har man inte koll på vad som är det viktiga att poängtera inom det specifika området. Oftast får man grymt mycket mer utrymme än vad som behövs, och det säger jag trots att jag själv har riktigt usel handstil.

Är inte det lärarens fel också? Kan man inte ställa en fråga rätt så är det upp till tolkning för eleverna.
Ställer man en luddig fråga som "vad är säkerhet" tja då har du öppnat upp till en ordbajsmaskin.

Eller något så simpelt som "nämn 3 säkerhetsrisker och förklara vad det innebär"

Det finns oerhört många lärare på universitetet som skriver luddiga och dåliga frågor där olika svar ändå ger samma poäng till slut
Citera
2018-06-06, 17:24
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treefingers
Jag hade tenta häromveckan och fick reda på resultaten idag - blev underkänd med fyra poäng. Tre frågor vägrade läraren rätta eftersom jag skrev "utanför det tilldelade utrymme". Mina svar (som var korrekta) var direkt under det tilldelade utrymmet. Svaren var inte på baksidan och kunde ej tolkas som ett svar på kommande fråga utan svaren var helt enkelt för långa. Har läraren rätt att underkänna mig pga denna banala anledning? Om inte, bör jag överklaga? Gäller universitetsstudier.
Överklaga till Förvaltningsrätten då det är myndighetsutövning att godkänna/underkänna tentor.
Citera
2018-06-06, 17:32
  #31
Medlem
HaveFuns avatar
Det har oftast att göra med flera faktorer;
i) Svara enligt instruktioner
ii) garderingar leder till avdrag, dvs, om frågan handlar om en process och du vet att det är en av 2 eller 3 olika processer och du skriver alla 3, då "garderar" du dig.
iii) det är merjobb för läraren att sitta och rätta skit som kan "tolkas" olika och därför ger läraren utrymme för att kunna svara på vad definitionen är, inte hur processen fungerar vilket kan bli en sorts gardering

Jag gissar att du är relativt ny inom universitet? Att skriva tentor är faktiskt en konst i sig. Som någon annan skrev så är en fråga värd 1p av 30p så kommer svaret vara en mening. Men är frågan 5-10p av 30 p så kan det krävas mycket information för att täcka frågan.
Citera
2018-06-06, 17:58
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tycker läraren har gjort helt rätt. Jag vet själv hur jobbigt det är att rätta tentor, och när man bett folk svara på ett visst vis, så vill man ha det på det sättet för att du helt enkelt inte har tid att låta alla svara som de själva har lust. Visst, nu kanske du tänker, men jag har ju bara skrivit en halv a4 för mycket, det kanske bara tar 30min extra- men tänk om alla gör så? om du får göra så ska faktiskt alla få den möjligheten vilket betyder att man helst då ska gå ut till alla som förlorade poäng på den uppgiften för att säga att nu har ni extra utrymme, för en tentamen ska vara lika för alla. Det är ju såklart orimligt.

När man planerar en kurs försöker man också planera in hur många timmar man ska rätta en tenta på, allt för att kursen ska bli så pass bra som möjligt för de få allokerade timmar man har, ibland väljer kursledaren att lägga mer eller mindre krut på den pedagogiska delen eller på tentan, inget konstigt egentligen.

Det rörde sig nödvändigtvis inte om extra läsning. Hade jag angett samma svar men skrivit bokstäverna mindre, så hade svaren varit inom det angivna fältet. Det handlade inte heller om att jag "garderade" mig. Förstås klantigt av mig oavsett.

Bör påpeka att det rörde sig om en salstenta.
__________________
Senast redigerad av Treefingers 2018-06-06 kl. 18:10.
Citera
2018-06-06, 18:22
  #33
Medlem
Fick också avdrag för att skev för långt svar på en tenta, läraren orkade inte läsa allt utan gav 0 poäng på en fråga trots att jag på slutet av min text svarade rätt.

När jag påpekade detta för läraren tog han mina papper och sa med ett flin "Hmm... den här andra frågan var jag nog för generös, jag kan dra av där istället".

En tolkning är att han gjorde klart för mig att jag är utelämnad till hans godtycke, han har makten.

En annan tolkning att han ville visa att all rättning delvis är subjektiv och hans helhetsbild avgör om han orkar läsa mitt långa svar eller inte och vilka poäng han sätter var. Min totalpoäng var den han tyckte min insats förtjänade.
Citera
2018-06-06, 20:43
  #34
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menimienai
Är inte det lärarens fel också? Kan man inte ställa en fråga rätt så är det upp till tolkning för eleverna.
Ställer man en luddig fråga som "vad är säkerhet" tja då har du öppnat upp till en ordbajsmaskin.

Eller något så simpelt som "nämn 3 säkerhetsrisker och förklara vad det innebär"

Det finns oerhört många lärare på universitetet som skriver luddiga och dåliga frågor där olika svar ändå ger samma poäng till slut


Det är ju professorn som är den ultimata examinatorn som avgör vad eleverna ska kunna tolka och hur man ska förstå frågor. Är frågan vad är säkerhet, så antar jag att man gått igenom en enkel förklaring om vad som är det i den kursen.

Att man får samma poäng till slut handlar helt enkelt om att i princip alla som rättar tentor, rättar dessa med sinnestillståndet att man försöker hitta en anledning att ge poäng istället för att dra av poäng. Det tycker jag är lite dåligt, varför jag gillar hur denna lärare löste situationen.
Citera
2018-06-30, 23:34
  #35
Medlem
Menimienais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Det är ju professorn som är den ultimata examinatorn som avgör vad eleverna ska kunna tolka och hur man ska förstå frågor. Är frågan vad är säkerhet, så antar jag att man gått igenom en enkel förklaring om vad som är det i den kursen.

Att man får samma poäng till slut handlar helt enkelt om att i princip alla som rättar tentor, rättar dessa med sinnestillståndet att man försöker hitta en anledning att ge poäng istället för att dra av poäng. Det tycker jag är lite dåligt, varför jag gillar hur denna lärare löste situationen.

Har haft en lärare som bett oss på en tenta att "MySql är ett procedurellt språk, förklara vad procedurellt är i detta sammanhang" problemet som alla som skrev tentan hade var att MySql är ett deklarativt språk och inte ett procedurellt.

Hur ska man i det fallet beskriva det? Ska man rätta examinatorn eller ska man besvara vad procedurellt är?
Jag förklarade procedurellt men jag hade ett flertal i klassen som rättade examinatorn och då förklarade vad deklarativt program språk menar. De fick fel och jag fick rätt men jag ser tydligt att det är en dåligt ställd fråga.
Citera
2018-07-03, 22:26
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Överklaga till Förvaltningsrätten då det är myndighetsutövning att godkänna/underkänna tentor.
  1. Det är inte myndighetsutövning att godkänna/underkänna tentor. Att sätta betyg på kurs är myndighetsutövning och stipuleras i HF (Se Kap 6§18)
  2. Det går således inte att överklaga rättning på prov. Man kan oftast be rättande lärare/examinator att titta på tentan igen (se lokala regler på ditt universitet).

Se även:
22 § En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det. Förordning (2006:1053).
Omprövning av betyg
24 § Finner en examinator att ett beslut om betyg är uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan anledning, skall han eller hon ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt och om det inte innebär att betyget sänks. Förordning (2006:1053).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback