Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 19:09
  #1
Medlem
Hej, precis som rubriken lyder så skulle jag vara tacksam för boktips om Sveriges respektive världens historia. Gärna böcker fria från politisk korrekthet.
Citera
2018-06-05, 21:16
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonGrant
Hej, precis som rubriken lyder så skulle jag vara tacksam för boktips om Sveriges respektive världens historia. Gärna böcker fria från politisk korrekthet.

En lysande bok om en svensk regent:

"Karl XII av Sverige" av Ragnhild Hatton

För att bättre förstå krigets anatomi och logik:

"Vom Kriege" av Carl von Clausewitz
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-06-05 kl. 21:19.
Citera
2018-06-06, 03:55
  #3
Medlem
lampross avatar
För en svensk historik fri från PK: "Ett rike utan like" (2017). Den skildrar utvecklingen från Hedenhös till våra dagar och täcker in krig, politik och kultur. Och premissen för boken är att svenskar existerar som ett särpräglat folk. Ingen annan liknande bok hävdar detta.

För "världens historia, fri från PK" kan möjligen H. G. Wells "A Short History of the World" duga. Den är lite gammal -- men -- det medför ju även att där inte förekommer något mångkulturhyllande.

För att "fläckvis täcka in" utvecklingen från antiken till våra dagar kan man annars läsa Plutarchos levnadsteckningar (Alexander, Marius, Pomepjus, Caesar etc.), Suetonius kejsarporträtt, Burkhardts "Renässanskulturen i Italien", Knut Hägers "Engelsk krönika", Alfred Cobbans "A History of Modern France" och Morison & Commagers "The Growth of the American Republic". Samt Fullers "De avgörande slagen" och Liddell Harts böcker om första och andra världskriget.

En serie översiktsverk där delarna om Grekland och Rom var rätt OK var Bonniers världshistoria från 1980-talet. Det var inte så PK då.
Citera
2018-06-06, 06:46
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
För en svensk historik fri från PK: "Ett rike utan like" (2017). Den skildrar utvecklingen från Hedenhös till våra dagar och täcker in krig, politik och kultur. Och premissen för boken är att svenskar existerar som ett särpräglat folk. Ingen annan liknande bok hävdar detta.

För "världens historia, fri från PK" kan möjligen H. G. Wells "A Short History of the World" duga. Den är lite gammal -- men -- det medför ju även att där inte förekommer något mångkulturhyllande.

För att "fläckvis täcka in" utvecklingen från antiken till våra dagar kan man annars läsa Plutarchos levnadsteckningar (Alexander, Marius, Pomepjus, Caesar etc.), Suetonius kejsarporträtt, Burkhardts "Renässanskulturen i Italien", Knut Hägers "Engelsk krönika", Alfred Cobbans "A History of Modern France" och Morison & Commagers "The Growth of the American Republic". Samt Fullers "De avgörande slagen" och Liddell Harts böcker om första och andra världskriget.

En serie översiktsverk där delarna om Grekland och Rom var rätt OK var Bonniers världshistoria från 1980-talet. Det var inte så PK då.

Alltid imponerande med svenska böcker som inte ett enda bibliotek har, inte ens pliktexemplar på universitetsbiblioteken. Då vet man verkligen att det är fråga om riktig smörja.
Citera
2018-06-06, 08:31
  #5
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadisonGrant
Hej, precis som rubriken lyder så skulle jag vara tacksam för boktips om Sveriges respektive världens historia. Gärna böcker fria från politisk korrekthet.
Vad menar du med det PK här?

Det finns oerhört mycket historisk litteratur? Vilken typ är du ute efter? Vilka kvaliteter? Pedagogiska? Faktabemängda? Litterärt högklassiga? Gäller det det sistnämnda kan jag rekommendera Alf Henrikssons svensk historia. En mycket mustig och medryckande framställning.
Citera
2018-06-06, 08:32
  #6
Medlem
Charlemanges avatar
Grimbergs vår Svenska historia.
Dick Harrison skriver bra
Citera
2018-06-06, 09:29
  #7
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Hur lång tid betecknar du som ’historia’?

För egen del är jag mycket förtjust i Sapiens: En kort historik över mänskligheten skriven av Yuval Noah Harari, publicerad på engelska år 2014 och på svenska år 2015.

Den beskriver vår egen arts utveckling ända från början och går vidare med
vad våra mentala färdigheter och vår teknologiska utveckling har haft för effekter på dels planeten jorden, dels på vår egen art, andra homininer och övriga djur- och växtarter. Dock börjar dess historia redan från mänsklighetens begynnelse och sträcker sig till dagens moderna samhälle, varför det kanske inte är just det du söker. Däremot anser jag att den är tämligen kritisk mot mycket av det som människan har åstadkommit, och kan följaktligen i åtminstone något mån klassificeras som icke-politiskt korrekt. Det är med andra ord inte bara guld och gröna skogar, utan författaren diskuterar ingående vilka konsekvenser somliga av människans framgångar faktiskt har haft för såväl den egna arten sapiens som för jordklotet i stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Bokus
Sapiens är en storslagen berättelse om människans ursprung, nutid och framtid. Historikern Yuval Noah Harari tar oss med från Homo sapiens första steg på jorden, då vi var ett däggdjur bland alla andra, till idag när vi står som världens obestridda härskare - med makt att både skapa och utplåna liv.

För cirka 70 000 år sedan var jorden befolkad av minst sex olika mänskliga arter. Ingen av dem hade någon större inverkan på den globala ekologin. Idag har bara en art överlevt - Homo sapiens. Hur blev det så? En del av hemligheten bakom framgångarna är att vi är det enda djur som kan prata om saker som existerar enbart i vår egen fantasi, såsom gudar, nationer, pengar och mänskliga rättigheter. Om detta och mycket mer handlar denna internationella bästsäljare som ger nytt bränsle åt diskussionen om vårt gemensamma förflutna och planetens framtid.

Hämtat från Bokus, 2018-06-06. https://www.bokus.com/bok/9789127140...manskligheten/

I mitt tycke är det en av de bättre historiska skildringarna av mänskligheten som jag har läst, fast det är ju endast min personliga åsikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback