Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 16:39
  #1
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Hej,

Som titeln påvisar sökes en laptop som är som klippt och skuren för streama filmer, surfa och kanske jobba med excel. Skärmen skall vara stor och minst 4gb RAM, med (relativt) vass processor.

Tacksam för tips & råd!

MvH
GravtPsykisktStord
Citera
2018-06-05, 16:42
  #2
Medlem
Inte så vass cpu men i övrigt mycket för pengarna; https://www.netonnet.se/art/dator/ba.../1002311.8909/
Citera
2018-06-05, 16:51
  #3
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Inte så vass cpu men i övrigt mycket för pengarna; https://www.netonnet.se/art/dator/ba.../1002311.8909/

Tackar, den såg helt klart intressant ut, 8GB RAM kanske är lite väl för ändamålet men helt klart en kandidat!

Fler tips mottages gärna!
Citera
2018-06-05, 17:07
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Tackar, den såg helt klart intressant ut, 8GB RAM kanske är lite väl för ändamålet men helt klart en kandidat!

Fler tips mottages gärna!
Har förmodligen kass skärm.
Citera
2018-06-05, 17:59
  #5
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord

Fler tips mottages gärna!
Den här har Dustin haft kampanjpris på till och från, så även i skrivande stund.

Jag gissar att de har köpt upp något stort restparti av HP efter någon avbeställning av någon stor order som något företag hade lagt till HP, bland annat att döma av Pro-versionen av W10.

Hursomhelst så är det mycket dator för pengarna, även om skärmen kanske inte är världens mest avancerade. Man får inte sitta alltför mycket i sidled mot skärmen, men det gör man ju i regel inte när man jobbar med en laptop framför sig.
Citera
2018-06-07, 06:15
  #6
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har förmodligen kass skärm.

Den har åtminstone nog inte 1920x1080 upplösning vilket är 1 av mina kriterier, så den får nog faktiskt falla bort från listan.

Citat:
Ursprungligen postat av Grinfarbror
Den här har Dustin haft kampanjpris på till och från, så även i skrivande stund.

Jag gissar att de har köpt upp något stort restparti av HP efter någon avbeställning av någon stor order som något företag hade lagt till HP, bland annat att döma av Pro-versionen av W10.

Hursomhelst så är det mycket dator för pengarna, även om skärmen kanske inte är världens mest avancerade. Man får inte sitta alltför mycket i sidled mot skärmen, men det gör man ju i regel inte när man jobbar med en laptop framför sig.

Den såg ju helt klart intressant ut, frågan jag ställer mig är ifall inte processorn är för stark för användningsområdena? Min kunskap om datorteknik är begränsad.. Sedan får skärmen gärna vara större.

Kommer antagligen snart lägga ut några andra laptops jag tittat lite mer på - kom gärna med inputs och förslag!
Citera
2018-06-07, 06:45
  #7
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
frågan jag ställer mig är ifall inte processorn är för stark för användningsområdena?
Mja, skulle nog beskriva CPUn som "klart hyfsad bruksklass" för de flesta användningsområden. Den är inte på något sätt slö, men det finns betydligt kraftfullare processorer i standardsortimentet (fast då givetvis med helt annan prislapp).
Citera
2018-06-07, 21:18
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Den har åtminstone nog inte 1920x1080 upplösning vilket är 1 av mina kriterier, så den får nog faktiskt falla bort från listan.



Den såg ju helt klart intressant ut, frågan jag ställer mig är ifall inte processorn är för stark för användningsområdena? Min kunskap om datorteknik är begränsad..
Handlar om en U-processor, dvs lågenergimodell. Den kan ganska enkelt slå i taket vid hög belastning. Samtidigt verkar den ju duga åt de flesta.

Skärmen bara TN, så betraktningsvinklarna kommer vara begränsade, färger som förändras när du flyttar huvudet etc.. Helt enkelt en teknik som på en bärbar dator borde vara bannlyst.
Citera
2018-06-29, 11:29
  #9
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Handlar om en U-processor, dvs lågenergimodell. Den kan ganska enkelt slå i taket vid hög belastning. Samtidigt verkar den ju duga åt de flesta.

**Skärmen bara TN, så betraktningsvinklarna kommer vara begränsade, färger som förändras när du flyttar huvudet etc..** Helt enkelt en teknik som på en bärbar dator borde vara bannlyst.

Vilken teknik gynnar alla betraktningsvinklar? IPS?
Citera
2018-06-29, 12:49
  #10
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Nu tror jag att den rätta kandidaten har börjat infinna sig, eller vad sägs om denne

HP Notebook
15,6" Full HD-skärm (1920x1080)
AMD A10-9620P processor
Upp till 11 timmar batteritid*
HP CoolSense håller datorn sval
128 GB SSD & 8 GB RAM-minne

https://www.netonnet.se/art/dator/ba...SABEgJZJ_D_BwE

Har den det jag söker, dvs: bra skärm (gällande betraktningsvinklar, god upplösning och skärpa) klarar utan problem av att ha några program uppe, DVD. Helt enkelt en dator anpassad för enkla program och internet surfning samt stream av film
__________________
Senast redigerad av GravtPsykisktStord 2018-06-29 kl. 12:53.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback