Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 12:43
  #1
Avstängd
wwrs avatar
Jag har tidigare sett en arkivsajt för SVT:s Text-TV. Men jag kunde inte hitta den med Google nu! Hur hittar man äldre Text-TV sidor? Finns rent av den funktionen på SVT Text:s sajt fast jag inte hittat den?

Det gäller både Text-TV och andra medier. På Youtube finns ju också en tendens att intressant material försvinner. Finns det några bra sajter som bevarar informationen innan Sanningsministeriet slagit till
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-06-05 kl. 12:51.
Citera
2018-06-05, 13:06
  #2
Medlem
http://archive.org/web/
Citera
2018-06-05, 13:35
  #3
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
http://archive.org/web/
Tack för svaret. Det var nog via den jag en gång hittade gamla SVT Text, fast jag har ännu inte kunnat kolla ännu. Min uppkoppling konstrar. Jag återkommer om jag inte hittar. Tack.
Citera
2018-06-05, 20:23
  #4
Moderator
pudelluss avatar
Sök efter arkiveringar av sid 188. Det finns mycket sparat och är nyheterna i en rad efter varandra.

Eller pröva texttv .nu.
__________________
Senast redigerad av pudellus 2018-06-05 kl. 20:28.
Citera
2018-06-05, 21:31
  #5
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Sök efter arkiveringar av sid 188. Det finns mycket sparat och är nyheterna i en rad efter varandra.

Eller pröva texttv .nu.
Än så länge har jag inte hittat något som är lättanvänt. Undrar hur de professionella tjänsterna ser ut?
Jag hittar ingen historik i texttv.nu, finns det?
Inte så mycket i Google om denna typ av tjänster. Strider det mot Googles agenda? Dvs Google vill ge oss sanningen utan att vi skall kunna kolla upp historien?
Citera
2018-06-06, 12:06
  #6
Avstängd
wwrs avatar
Är det inte väldigt oansvarigt av SvT att inte behålla gamla sidor av Text-TV på nätet.

Jag vet inte vilka "oskrivna regler" som tillämpas. Men medier med stort genomslag brukar väl ha sina sidor kvar. (Men Google skyddar oss från skadligt innehåll genom att snabbt stoppa det i nedersta skrivbordslådan, om det alls finns kvar.)
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-06-06 kl. 12:14.
Citera
2018-06-06, 21:38
  #7
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Än så länge har jag inte hittat något som är lättanvänt. Undrar hur de professionella tjänsterna ser ut?
Jag hittar ingen historik i texttv.nu, finns det?
Inte så mycket i Google om denna typ av tjänster. Strider det mot Googles agenda? Dvs Google vill ge oss sanningen utan att vi skall kunna kolla upp historien?
Vilka professionella tjänster?

Texttv.nu har äldre notiser som kan hittas via Google, men jag vet inte hur komplett det är.
Citera
2018-06-06, 22:04
  #8
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Vilka professionella tjänster?

Texttv.nu har äldre notiser som kan hittas via Google, men jag vet inte hur komplett det är.
Jag gissar att det finns professionella arkivtjänster som läser ned och sparar stora delar av Internet. Borde inte regeringar, nyhetsmedia, jurister, företag och en mängd andra aktörer ha nytta av det? Dels når man äldre sidor och kan även dölja sig bättre än bakom en proxyserver om en arkivservice läser ned hela sajter regelbundet. Det är bara ett antagande från mig.

Men visst är det mycket dåligt av SvT-Text att inte ha allt kvar på nätet.
Citera
2018-06-19, 12:16
  #9
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag gissar att det finns professionella arkivtjänster som läser ned och sparar stora delar av Internet. Borde inte regeringar, nyhetsmedia, jurister, företag och en mängd andra aktörer ha nytta av det? Dels når man äldre sidor och kan även dölja sig bättre än bakom en proxyserver om en arkivservice läser ned hela sajter regelbundet. Det är bara ett antagande från mig.

Men visst är det mycket dåligt av SvT-Text att inte ha allt kvar på nätet.

SVT borde kunna ha en egen sökfunktion, men man kan tänka sig att SVT Text ses som ett komplement som fått bli kvar pga allmän efterfrågan.

E-plikt?
https://e-plikt.kb.se/
(FB) Kommer allt bakom betalväggar gå förlorat?

Hur menar du med "kan även dölja sig bättre än bakom en proxyserver om en arkivservice läser ned hela sajter regelbundet"?
__________________
Senast redigerad av pudellus 2018-06-19 kl. 12:19.
Citera
2018-06-19, 14:18
  #10
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
SVT borde kunna ha en egen sökfunktion, men man kan tänka sig att SVT Text ses som ett komplement som fått bli kvar pga allmän efterfrågan.

E-plikt?
https://e-plikt.kb.se/
(FB) Kommer allt bakom betalväggar gå förlorat?

Hur menar du med "kan även dölja sig bättre än bakom en proxyserver om en arkivservice läser ned hela sajter regelbundet"?
Det har ju alltid funnits en plikt att leverera ett ex av det som publiceras till KB, vill jag minnas. Den har tydligen överförts till den elektroniska eran. Men de är ju inte enkelt tillgängliga, vad jag vet.

Med en enkel proxyserver går det ju att dölja identiteten på den som surfar. Men sajtinnehavaren ser ju fortfarande t.ex. vilka sidor av sajten som läses, när de läses etc.

Om man skulle ha en service som läser ned hela sajter från blandade IP, med jämna mellanrum så skulle de som prenumererar på servicen kunna läsa sajterna helt utan att sajtinnehavarna vet när och hur (eller om) de läses. Grupper av användare skulle kunna läsa och studera vissa sidor utan att surfmönstret kan detekteras. De kan ju naturligtvis också se om information har ändrats eller tagits bort och på vilket sätt.

Jag tycker det verkar självklart att politiker, regeringar, säkerhetstjänster, polisen, massmedia, jurister etc skulle kunna ha nytta av en sådan service. Jag skulle dock tro att de kanske inte är så villiga att berätta hur det fungerar. Jag har inte hittat någon sådan service på Internet. (Själv har jag inget sådant behov, men det är svar på frågan.)

När det gäller Text-TV anser jag att det du nämner "komplement som fått bli kvar pga allmän efterfrågan" inte alls fritar SvT från sitt ansvar att ha kvar informationen på Internet. Vad jag sett så tar faktiskt de flesta större medier det ansvaret. Deras sidor finns kvar, med redigeringsdatum.

Text-TV smiter från sitt ansvar. Det är oseriöst att inte ha informationen kvar så att vi som läser mediet inte kan följa hur händelserna skildras i ett tidsperspektiv.
__________________
Senast redigerad av wwr 2018-06-19 kl. 14:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback