Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-20, 10:32
  #277
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Den negativa effekten av inflation drabbar folk som bunkrar på kontanter. Det gör inte pöbeln.

Kanske inte men de fattar ändå inte vad inflation är.
Citera
2018-06-21, 21:24
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
En grupp med banksters i USA konstruerade systemet på uppdrag av politikerna. USA hade en kollaps i närminnet så de var hyfsat medvetna om problemen. Folk är inte särskilt medvetna om hur systemet fungerar nu heller.

Sverige använder inte FR utan har ett annat system.

Pengar behöver skapas och mängden regleras på något sätt. Det går inte bara att avskaffa det nuvarande systemet utan något alternativ. Jag tycker själv att Chicago plan verkar vara ett bra system. Men ingen verkar våga att införa det. Schweiz hade det inte på bordet i alla fall.
Det visste jag inte. Tack för info.
Inte direkt betryggande ändå: "Den 1 april 1994 övergav Sverige i praktiken systemet när Riksbanken beslutade att kassakrav för banker och kreditinstitut i form av insättningar på konto i Riksbanken reduceras till noll"
Står knappt något om Chicago plan på wiki, vet du var man kan läsa mer?
Citera
2018-06-21, 22:59
  #279
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Det visste jag inte. Tack för info.
Inte direkt betryggande ändå: "Den 1 april 1994 övergav Sverige i praktiken systemet när Riksbanken beslutade att kassakrav för banker och kreditinstitut i form av insättningar på konto i Riksbanken reduceras till noll"
Står knappt något om Chicago plan på wiki, vet du var man kan läsa mer?
Kallas "kapitaltäckningskrav", se mina inlägg i tråden så ser du Richard Werner professor i nationalekonomi, studier om systemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback