Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-05, 11:06
  #1
Medlem
Skall olja upp min kedja för första gången. Motorolja känns inte smart då det är väll designat att dra åt sig smuts. Finns sprejer specifikt för kedjer men de känns extremt klibbiga. Går typ symaskins olja bra?

Står inget om oljan i min handbok till er-5.

Vad smörjer ni er kedja med? Varför?
Citera
2018-06-05, 11:34
  #2
Medlem
Motul Chain Lube har jag kört med de senaste 20 åren, fastnade för den eftersom den sitter kvar på kedjan bättre än andra jag hade provat med, slipper så mycket fälgrengöring. Varför? Man tappar bra mycket mer effekt med en stel skitig kedja än med en välsmord, låter mindre, håller betydligt längre, bara morons som inte smörjer kedjan. Har man centralstöd är det enkelt att bara resa upp, i med ettan och låta stå på tomgång samtidigt som man sprayar kedjan.
Citera
2018-06-05, 14:45
  #3
Medlem
paerras avatar
Jag kör castrols kedjeolja.
Du måste ha olja som är avsedd för ändamålet.

Annars lossar oljan när du kör lite fortare och hamnar överallt i fälgen etc.


Biltema fungerade ej på min sporthoj då den lossade i höga hastigheter
Citera
2018-06-06, 20:04
  #4
Medlem
utan.att.stannas avatar
Om det är första gången borde du kosta på dig en riktigt rengöring av den först. Du kan köpa kedjeborsten på biltema, och lampolja som rengöringsmedel. Eller borsten och motul chain clean spray. Sedan smörjer du med förslagsvis motul kedje spray, alternativt biltema spray ( som sagt smutsar den ner bakfälgen lite mer).
Jag har inget centralstöd, men hissar upp skiten med depåstöd. Går väldigt smidigt när man kan rulla på hjulet.
Citera
2018-06-09, 19:43
  #5
Medlem
idiamindadas avatar
Och. Torka av kedjan efter du smort den. Olja som ligger utanpå gör ingen nytta. Stänker och samlar smuts.
Citera
2018-06-22, 11:06
  #6
Medlem
Hephaestuss avatar
Använder Motul kedjespray och tycker det fungerar bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback