Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-11, 14:37
  #13
Medlem
Katalysatorn?
Citera
2018-06-11, 15:12
  #14
Medlem
2560ps avatar
Felaktig tempgivare? Den till ECU'n alltså. Läckande spridare eller felaktig luftmassmätare är andra förslag. Hoppas det löser sig för dig!
Citera
2018-06-11, 17:41
  #15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Hej, bilen är servad innan besiktning med ny olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Även kamremsbyte är gjort. Bilen går mycket jämt enligt varvtalsmätaren på tomgång skall tilläggas om det är intressant.
Och timingen är rätt efter kamremsbytet?
Citera
2018-06-12, 00:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Katalysatorn?

Ja det kan var den som tagit stryk efter läckage som ger fet blandning ut, det vore intressant att se OBD-koder om det finns några.

Nu har TS lämnat in bilen på verkstad men det vore intressant om motorn hade varvats en längre stund för att blåsa rent katalysatorn.
__________________
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-06-12 kl. 00:49.
Citera
2018-07-20, 08:57
  #17
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Nej, snarare är det vevhusgaser som läcker ut i motorrummet. Slangen har ingen förbindelse med avgassystemet. Om något hade jag gissat på att du borde få för högt lambda, eftersom motorn drar tjuvluft. Dock är det ju billigt och enkelt att fixa till. Återkom gärna med hur det har gått!

Hej igen! Tänkte jag skulle komma med en rapport hur det gick. Vet hur förargligt det är när man läser på forum och de inte återkommer med resultat ..

Jo jag bytte ju lambdasond, luftmassemätaren och katt men det var inte något av dem... (katt var ändå helt slutkörd pga. att jag kört rejält fett en längre tid).

Boven I dramat var dock
1) en säkring som ställde till CO värdet.
2) trasig juddämpare som verkade läcka vilket ställde till LÅGT Lambda och högt HC

Var lite förvånad måste jag säga. Att en läckande ljuddämpare kunde ställa till lambda såpass mycket att det gick ned till 0,84. Vettefasen hur det kunde gå till.. Oftast när något läcker ut så blir det högt lambdavärde efter mitt eviga googlande.

Nåväl, bilen går prima.
Citera
2018-07-23, 07:50
  #18
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Hej igen! Tänkte jag skulle komma med en rapport hur det gick. Vet hur förargligt det är när man läser på forum och de inte återkommer med resultat ..

Jo jag bytte ju lambdasond, luftmassemätaren och katt men det var inte något av dem... (katt var ändå helt slutkörd pga. att jag kört rejält fett en längre tid).

Boven I dramat var dock
1) en säkring som ställde till CO värdet.
2) trasig juddämpare som verkade läcka vilket ställde till LÅGT Lambda och högt HC

Var lite förvånad måste jag säga. Att en läckande ljuddämpare kunde ställa till lambda såpass mycket att det gick ned till 0,84. Vettefasen hur det kunde gå till.. Oftast när något läcker ut så blir det högt lambdavärde efter mitt eviga googlande.

Nåväl, bilen går prima.

Tackar för uppdateringen! Skönt att det löste sig Skitskumt det där med lambdavärdet!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback