Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-04, 22:07
  #1
Medlem
Muwltipliers avatar
Hej!

Idag när jag skulle kolla tändstiftena så lade jag märke till en slang som spruckit och nästan var av. Läckage med andra ord.
Det kommer en slang från luftfiltret som grenar sig åt två håll varav detta är den ena.

Vad gör denna specifikt? Kommer luften in till förbränningen via denna?

Bilder: https://imgur.com/a/VOtYEaZ

Bilen besiktades för 1 vecka sedan och gick inte igenom utsläppstestet. Väldigt höga värden på både CO och HC och på det lågt lamdavärde vilket tydligen indikerar ofullständig förbränning/mycket bränsle i förhållande till luft.

Jag misstänker att detta kan vara orsaken till problemet men vill mest försäkra mig via mer kunnigas råd innan jag börjar byta ut andra delar.
Citera
2018-06-04, 22:12
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Köp en ny slang, hitta någon som kan kolla avgaserna och hoppas på turen. Ja, en sprucken slang sabbar avgasreningen och bränsleblandningen. Den drar tjuvluft och luftmassemätaren går bananas.
Citera
2018-06-04, 22:15
  #3
Medlem
Paddan1000s avatar
Det är vevhusventilationen. Den leder förbränningsgaser, kondens och oförbränt bränsle som läckt ut ur cylindrarna och in i motorn tillbaka till cylindrarna för att förbrännas.
Citera
2018-06-04, 22:26
  #4
Medlem
franges avatar
Och vad är det för bil och motor, då?
Citera
2018-06-04, 22:36
  #5
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och vad är det för bil och motor, då?

Seat Toledo 2001
Citera
2018-06-04, 22:38
  #6
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det är vevhusventilationen. Den leder förbränningsgaser, kondens och oförbränt bränsle som läckt ut ur cylindrarna och in i motorn tillbaka till cylindrarna för att förbrännas.

Tackar för info. Misstänker lite amatörmässigt då att mycket oförbränt istället går rätt ut i avgaserna vilket ger upphov till förhöjda värden.
Citera
2018-06-04, 22:48
  #7
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Seat Toledo 2001

Och vad är det för motor, då?
Citera
2018-06-05, 00:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Det är vevhusventilationen. Den leder förbränningsgaser, kondens och oförbränt bränsle som läckt ut ur cylindrarna och in i motorn tillbaka till cylindrarna för att förbrännas.

Det stämmer bra, man kan se att slangen kommer underifrån och förmodligen gick bilen inte igenom för detta, köp en ny originalslang och byt på 10min, sedan klarar du besiktningen.
Citera
2018-06-05, 13:05
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
Tackar för info. Misstänker lite amatörmässigt då att mycket oförbränt istället går rätt ut i avgaserna vilket ger upphov till förhöjda värden.

Nej, snarare är det vevhusgaser som läcker ut i motorrummet. Slangen har ingen förbindelse med avgassystemet. Om något hade jag gissat på att du borde få för högt lambda, eftersom motorn drar tjuvluft. Dock är det ju billigt och enkelt att fixa till. Återkom gärna med hur det har gått!
Citera
2018-06-11, 10:12
  #10
Medlem
Muwltipliers avatar
Uppdatering:
Bilen gick likt förbannat inte igenom efterkontrollen trots att jag fixade med ny slang.

Får ett väldigt lågt lamdavärde och till följd av detta höga HC och CO. Bilen sprutar in med alldeles för mycket bränsle m.a.o! (Chansade även och byte ut lamdasonden innan besiktningen då jag vet att denna kan ge upp efter ett tag - bilen har ändå gått 26k mil.)

Så nu fortsätter felsökeriet...
Har ställt av kärran vid en auktoriserad SEAT verkstad nu så vi får se vad dom säger när dom felsöker med apparaten/datorn, men tipps mottages fortfarande tacksamt!
Citera
2018-06-11, 10:29
  #11
Medlem
flaskborstes avatar
Bytte du oljan innan besiktningen ? Har man inte bytt olja på ett tag så blir HC värdena höga då det ansamlas oförbränt bränsle i oljan. Då man felsöker höga avgasvärden så är just oljebyte nummer 1 på åtgärdslistan.
Citera
2018-06-11, 11:04
  #12
Medlem
Muwltipliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Bytte du oljan innan besiktningen ? Har man inte bytt olja på ett tag så blir HC värdena höga då det ansamlas oförbränt bränsle i oljan. Då man felsöker höga avgasvärden så är just oljebyte nummer 1 på åtgärdslistan.

Hej, bilen är servad innan besiktning med ny olja, oljefilter, bränslefilter och luftfilter. Även kamremsbyte är gjort. Bilen går mycket jämt enligt varvtalsmätaren på tomgång skall tilläggas om det är intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback