Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-07, 22:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Kör själv med Fedora Gnome. Orkar inte pyssla med datorn någonting, så kör det mesta default och använder den typ bara till att surfa och titta film. Så det känns som ett bra distroval; enkelt gränssnitt, aldrig problem med uppdateringar eller uppgraderingar till nya Fedora-versioner, känns seriöst, etc.

Men kan man uppdatera Mint till nya versioner? Eller måste man fortfarande installera om hela burken? Känns ju väldigt gammaldags om det är så.

Och hur många utvecklare är det bakom Mint? Är det bara Clem eller vad han ledaren heter?

Är det någon dist som faktiskt varit känd för att kräva ominstallation i och med uppgradering till ny version, så är det ju Fedora? Varken Debian, Ubuntu eller Mint ska vara något problem att uppgradera helt utan ominstallation från en version till en annan (t.ex. Debian 8 till Debian 9, eller Mint 18 till Mint 20).
Citera
2018-06-08, 06:57
  #14
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Är det någon dist som faktiskt varit känd för att kräva ominstallation i och med uppgradering till ny version, så är det ju Fedora? Varken Debian, Ubuntu eller Mint ska vara något problem att uppgradera helt utan ominstallation från en version till en annan (t.ex. Debian 8 till Debian 9, eller Mint 18 till Mint 20).
Ok, medan jag har använt Fedora så har det i alla fall alltid gått att uppgradera till nästa version.

Med Ubuntu har det väl alltid gått, och jag körde det under många år. Men ofta uppstod väldigt obskyra buggar om man gjorde en uppgradering istället för en ominstallation, så med Ubuntu lärde jag mig till slut att det var lika bra att bara göra en ominstallation direkt vid en ny version. Kanske är bättre idag.

Ok, så du menar att det i Linux Mint numera går att uppgradera till nya versioner? Det är ju bra att de fixat det i sådana fall.
Citera
2018-06-18, 06:12
  #15
Medlem
IT-Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Värt att nämna är att Cinnamon, finns med Ubuntus repository numera, så bör inte vara några problem att installera den under Ubuntu heller
Gör det det? Sedan vilken version följer Cinnamon med Ubuntu?
Har försökt installera Cinnamon på flertalet olika Ubuntu 16.04 versioner (och olika datorer) men det blir alltid instabilt dessvärre.

Cinnamon är hela orsaken till att jag sitter med Mint nu. Tycker allt flyter på väldigt bra
Citera
2018-06-18, 18:49
  #16
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-Viking
Gör det det? Sedan vilken version följer Cinnamon med Ubuntu?
Har försökt installera Cinnamon på flertalet olika Ubuntu 16.04 versioner (och olika datorer) men det blir alltid instabilt dessvärre.

Cinnamon är hela orsaken till att jag sitter med Mint nu. Tycker allt flyter på väldigt bra

Yes, finns med i Ubuntus officiella repo, version 3.6.7 enligt apt.
Hur bra den fungerar kan jag inte uttala mig om då jag aldrig har provat.
Citera
2018-07-08, 19:49
  #17
Medlem
-EE-s avatar
Final ute sen någon vecka tillbaka.....

https://linuxmint.com/download.php

PS. Glöm inte att verifiera iso:n

https://linuxmint.com/verify.php
Citera
2018-07-14, 02:48
  #18
Medlem
Run3s avatar
Känns lite gammaldags:

Citat:
As the Mint team itself states in the Mint 19 upgrade tutorial, "Upgrading to a newer package base is not trivial and it should not be performed by novice users."

https://www.zdnet.com/article/how-to...linux-mint-19/

Ska man behöva vara en raketforskare för att kunna uppdatera sin dator?
Citera
2018-07-14, 10:53
  #19
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Känns lite gammaldags:

https://www.zdnet.com/article/how-to...linux-mint-19/

Ska man behöva vara en raketforskare för att kunna uppdatera sin dator?

Ska och ska... världen väntar spänningsfullt på att du skall släppa ett högkvalitativt, gratis operativsystem fritt från tekniskt strul. Tills dess får vi nöja oss med dessa imperfekta system ;-)

Det går ju inte att komma ifrån att en Linux-dist mest är en samling av vitt skilda programvaror, som man suttit och filat på för att försöka få att hänga ihop någorlunda. Det görs ovanpå det ingen egentlig skillnad mellan "operativsystem" och "applikationer" på paketnivå, så vilket installerat paket som helst som är trasigt kan ju få en uppgradering att gå åt fanders. Det är helt enkelt inte möjligt att testa för alla möjliga former av felscenarier.

F.ö. ser jag inte riktigt det svåra. De rekommenderar en att byta ut sin display manager om man inte kör lightdm. OK. Lite meck kanske, men kommandona som gör detta går ju att kopiera rakt av från deras tutorial.
Efter det har de till och med byggt ett kommando, mintupgrade som kan göra en dryrun och dessutom göra uppgraderingen åt en.
Citera
2018-07-14, 12:21
  #20
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ska och ska... världen väntar spänningsfullt på att du skall släppa ett högkvalitativt, gratis operativsystem fritt från tekniskt strul. Tills dess får vi nöja oss med dessa imperfekta system ;-)

Det går ju inte att komma ifrån att en Linux-dist mest är en samling av vitt skilda programvaror, som man suttit och filat på för att försöka få att hänga ihop någorlunda. Det görs ovanpå det ingen egentlig skillnad mellan "operativsystem" och "applikationer" på paketnivå, så vilket installerat paket som helst som är trasigt kan ju få en uppgradering att gå åt fanders. Det är helt enkelt inte möjligt att testa för alla möjliga former av felscenarier.

F.ö. ser jag inte riktigt det svåra. De rekommenderar en att byta ut sin display manager om man inte kör lightdm. OK. Lite meck kanske, men kommandona som gör detta går ju att kopiera rakt av från deras tutorial.
Efter det har de till och med byggt ett kommando, mintupgrade som kan göra en dryrun och dessutom göra uppgraderingen åt en.
Jag kanske är bortskämd efter att ha kört mer användarvänliga distros (Ubuntu och Fedora) som har haft uppgraderingsmöjlighet för alla typer av användare i åratal.
Citera
2019-08-25, 21:29
  #21
Medlem
-EE-s avatar
https://blog.linuxmint.com/?p=3786

Citat:
Linux Mint 19.2 “Tina” Cinnamon released!
Citera
2019-08-26, 10:42
  #22
Medlem
brianmolkos avatar
Ser Mint ut som Windows eller MacOS, kan man få det se ut som Mac med docka, panel ?

Kan man förresten startknapp programmen och ha dem automatiskt i kategorier som på t ex Voyager ?
Citera
2020-01-16, 00:52
  #23
Medlem
-EE-s avatar
Linux Mint 19.3 Tricia ute sen Dec

https://linuxmint.com/download.php

Mint blir mer och mer finputsat! Gillar Cinnamon skarpt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback