Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-04, 16:19
  #1
Medlem
Hej.

Jag tänkte köpa en vardagsklocka som jag även kan ha när man t.ex badar eller liknande utan problem. Har tittat på denna modell: "https://www.prydligt.se/sommarrea/kompass-professional-diver-green-dial" men blir väldigt osäker när det kommer till vattentäthet o ATM o allt vad det heter.

Innanför glaset där visarna är så står det: "PROFESSIONAL 10ATM / WR QUARTZ" sedan i beskrivningen om klockan så står det: "Vattenskydd: 30 meter"

Sedan finns det allmän information om klockrelaterade saker på sidan, det står följande:
"Vattenskydd
En vattenskyddad klocka tål att utsättas för vatten till en viss gräns. Tåligheten anges oftast i meter eller atmosfärer (ATM) där 1 ATM ungefär motsvarar trycket 10 meter under vattenytan. Specifikation går inte översätta till verkligt användande på djupet eller trycket som är angivet då testerna är utförda på en helt ny klocka och vattentåligheten förändras med tiden. För att man skall kunna bada med klockan rekommenderar vi att klockan har ett vattenskydd på 100 meter, dvs 10ATM. För att kunna dyka med klockan rekommenderar vi att klockan har ett vattenskydd på 200 meter, dvs 20 ATM."

Jag skickade ett mail till supporten o frågade hur det verkligen låg till o fick svaret: "Klockan tål vattenstänk men vi rekommenderar ej att man badar med klockan." Men dom har ju själva skrivit "För att man skall kunna bada med klockan rekommenderar vi att klockan har ett vattenskydd på 100 meter, dvs 10ATM." Då borde det ju gå o bada med klockan? Överallt på nätet så står det att 10ATM klarar bad o vanlig fridykning med snorkel typ.

Sidan verkar ju va lite oseriös, har ni nån input alla klockkunniga??? Tack!
Citera
2018-06-04, 23:19
  #2
Medlem
SYSTEMexes avatar
10 ATM klarar bad men ifall klockan kostar 100k skulle jag avstå. Kostar den som i ditt fall 700 kan du gott bada med den
Citera
2018-06-05, 07:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
10 ATM klarar bad men ifall klockan kostar 100k skulle jag avstå. Kostar den som i ditt fall 700 kan du gott bada med den

Aah, helt rätt. Men varför står det "Vattenskydd 30 meter" osen 10ATM på klockan, har du nån aning? Tack för svar!
Citera
2018-06-05, 08:44
  #4
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Aah, helt rätt. Men varför står det "Vattenskydd 30 meter" osen 10ATM på klockan, har du nån aning? Tack för svar!

Oserös sida
Citera
2018-06-05, 17:38
  #5
Medlem
Vill du ha bättre skydd i samma prisklass så finns det lite alternativ också.
Den här till exempel är på 20 Atm.
http://www.uret.se/invicta-pro-diver...mm-p-6003.html
Finns med grön urtavla också för några hundra till.
Citera
2018-06-06, 00:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Oserös sida

Aa, det är nog så!
Citera
2018-06-06, 00:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautatyr
Vill du ha bättre skydd i samma prisklass så finns det lite alternativ också.
Den här till exempel är på 20 Atm.
http://www.uret.se/invicta-pro-diver...mm-p-6003.html
Finns med grön urtavla också för några hundra till.

Ja, ja tittade lite på denna sida också, men på Prydligt så har klockan lite guld i sig (står det iaf, haha) men på Uret finns det tusentals klockor som det är "rea" på, egentligen ska dom kosta 15k men är rea ner till 3k t.ex o ingen glimt av guld/silver nånstans i dom, ja fattar inte, eller läser jag fel? Är Uret en pålitlig bra sida? Tack för svar!
Citera
2018-06-06, 12:47
  #8
Medlem
SYSTEMexes avatar
Uret är ok vad jag har förstått, lite fuffens aka gråhandlare. Köp ingen skitklocka, beställ en bra från början även om det kostar lite mer.
Citera
2018-06-06, 12:56
  #9
Medlem
pillenottens avatar
Enklast är väl att köpa en riktig "dykar"klocka, typ Seiko/Citizen/Casio/Invicta/Certina som håller vad de lovar - alternativt att låta en urmakare provtrycka klockan, brukar kosta några hundra.
Även begagnade dykarklockor bör nog provtryckas, då packningar torkar och krymper
Citera
2018-06-06, 12:59
  #10
Medlem
30 m betyder inte att den är vattentät på 30 meters djup i praktiken. Ska du dyka och vara nere på djupare vatten så rekommenderar jag en klocka med minst 300m vattentäthet.

30 m vattentät = Du kan ha den på dig när du diskar eller tvättar händerna
100 m vattentät = Du kan bada med den
300 m vattentät = Du kan dyka med den
Citera
2018-06-06, 16:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Uret är ok vad jag har förstått, lite fuffens aka gråhandlare. Köp ingen skitklocka, beställ en bra från början även om det kostar lite mer.
Okej då förstår jag, du har helt rätt, bättre med nått lite dyrare faktiskt.
Citera
2018-06-06, 16:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Enklast är väl att köpa en riktig "dykar"klocka, typ Seiko/Citizen/Casio/Invicta/Certina som håller vad de lovar - alternativt att låta en urmakare provtrycka klockan, brukar kosta några hundra.
Även begagnade dykarklockor bör nog provtryckas, då packningar torkar och krymper
Ja precis, tror det blir en "Invicta", verkar va rätt sort för mitt ändamål, kan ju alltid köpa en lite dyrare framöver, men blir nog en sån o testa med. Tack för all info!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback