• 1
  • 2
2009-06-09, 16:15
Medlem
Aolis avatar
iommi

iommi,

18,5 % av din lön går till pensionen, av de 18.5% går 2,5 % till ppm.
Det finns ett inkomsttak. Tjänar du över det taket får du inte er pengar till ppm. I dagsläget är max-inbetalningen på ca 9000 kr per år till ppm oavsett hur mycket du tjänar.

Att du endast har 48' i din ppm kan bero på många saker. Bla din inkomst, men troligen beror det låga värdet på din historiska utvecklingen. Du har antagligen gjort några dåliga år och ditt ppm-värde har minskat vissa år.

Logga in på ppm.nu (beställ kod är enkelt på sidan).
Kolla årlig avkastning så ser du utvecklingen år för år, hur det ökat och minskat samt hur mycket som betalats in varje år.

Mitt ppm ligger på ca 200'k varav inbetalt är ca 90', resten är avkastning.

Det står väldigt mycket om pensionen och ppm på ppm.nu, läs och begrunda.

Lycka till
Citera
2009-06-09, 19:45
Medlem
ettens avatar
Innan finnanskrisen kom hade jag lyckats att få upp till 145000, började med ca 40000 när ppm började.
Allt ihop rasade till under 70000 under krisen. Byte i min iver till Nordea Rysslandsfond och för en vecka tillbaka ligger jag återigen på ca 150000.
Kostar ca 101sek, för 1 år sedan kostade den ca 190sek

Lite fakta om den jag kör med, och jag kör alltid 100% i en fond.
https://secure.ppm.nu/Fondfaktasida.html?id=433862

Hör med folket på Di.se under forumet med fonder.
Eller kolla på morningstar.se

annars får vi väl dra igång en ppm tråd.
Citera
2009-06-09, 22:25
Bannlyst
Tror ni verkligen att PPMsystemet kommer finnas om ~50 år? Själv kommer jag lägga undan pengar själv och spara privat. Staten kommer ha fifflat bort de där pengarna som de redan gjort för många utav dagens pensionärer.
Citera
2009-06-10, 01:33
Medlem
Aolis avatar
#RödeBaronen

Man vet inte om systemet är kvar om 50 år förstås, men man har liksom inget val. Arbetar man och betalar skatt skapas ett PPM konto. Det gäller alla.
Det är klart att det är bättre att ta hand om pengarna och öka/fördubbla/trippla dess värde. Sannolikheten för att de går en till gagn på något sätt är större än det motsatta. Att man dessutom sparar på "sidan om" utesluter inte att man tar hand om ppm-pengarna. Jag har förutom PPM en bra tjänstepension som jag förvaltar väl samt en del eget sparande i privat pensionsfond. Dessutom annan aktie och fondsparande i som icke är pensionsrelaterat alls (både i Sverige och utomlands).

Att bara skita i dina egna pengar är meningslöst.
Citera
2009-06-10, 19:28
Medlem
ettens avatar
För mig att nån skrev på di.se för varje 100000 man får ihop så skulle man få ca 1000 mer i månaden.
Citera
2010-04-04, 12:05
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag har jobbat sedan 2001,, har varet helt oaktiv i detta tills nu..
Har typ bara slängt det oranga kuveret och fått lite magsår varje år..
har lyckats spara ihop 396 426 kr sen dess.. är det bra??
Ligger på en månadslön på ca 400k om året om det spelar någon roll..

Edit: Är det de under pyramiden man ska kolla? där står det summa 396 426kr ??
Det är både premiepensionen och inkomstpensionen.. Eller är det vara Premiepensionen som diskuteras här?
Senast redigerad av Blocket.se 2010-04-04 kl. 12:19.
Citera
2010-04-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Tror ni verkligen att PPMsystemet kommer finnas om ~50 år? Själv kommer jag lägga undan pengar själv och spara privat. Staten kommer ha fifflat bort de där pengarna som de redan gjort för många utav dagens pensionärer.

*suck*

Sent svar, men jag blir så trött på den här typen av resonemang. Det nya pensionssystemet kom till just för att säkerställa att även framtidens pensionärer ska få den pension de har arbetat ihop till. Och själva premiepensionsdelen är dessutom öronmärkt för individen!

Självklart behöver du ett eget sparande vid sidan om, men vårt allmänna pensionssystem är både fungerande och framtidssäkrat!
Citera
2010-04-04, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag har jobbat sedan 2001,, har varet helt oaktiv i detta tills nu..
Har typ bara slängt det oranga kuveret och fått lite magsår varje år..
har lyckats spara ihop 396 426 kr sen dess.. är det bra??
Ligger på en månadslön på ca 400k om året om det spelar någon roll..

Edit: Är det de under pyramiden man ska kolla? där står det summa 396 426kr ??
Det är både premiepensionen och inkomstpensionen.. Eller är det vara Premiepensionen som diskuteras här?

Det är normalt bara premiepensionsdelen som diskuteras, och så även här. Det är den del du själv kan påverka utvecklingen av genom dina fondval. Därav att det blivit lite nationalsport av att jämföra sina premiepensionsfonder!
Citera
2010-04-04, 17:14
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin3
Det är normalt bara premiepensionsdelen som diskuteras, och så även här. Det är den del du själv kan påverka utvecklingen av genom dina fondval. Därav att det blivit lite nationalsport av att jämföra sina premiepensionsfonder!

Oki tackar,, då vet jag...
dax att sätta mig in i detta nu..
Citera
2010-04-04, 21:14
Medlem
cammlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iommi
Jag vill veta lite ang hur mycket pengar ni har på era ppm?
Själv har jag 48000 ca, jobbat sedan år 2000 ca. Har ingen aning om detta är dåligt eller bra, vet dom som har mer pengar men de har jobbat längre..men var det inte så att även om man kom från atp, så började men från scratch år 2000 eller när det nu infördes?

det är verkligen svårt att avgöra om 48000kr är mycket eller inte.
jag är 28 år, själv har jag ca 65000kr, vid två tillfället under år 2000 - 2008 har jag bara haft två sommarjobb, resterande tid har jag pluggat eller varit arbetslös, fick en deltidsjobb sommar 2009 och fram till nu, så 65000kr är rätt liten antag jag, eftersom jag är väldigt medveten om jag inte har jobbat mycket under mitt livstid.

men hur gammal är du?
Citera
2010-04-05, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cammli
det är verkligen svårt att avgöra om 48000kr är mycket eller inte.
jag är 28 år, själv har jag ca 65000kr, vid två tillfället under år 2000 - 2008 har jag bara haft två sommarjobb, resterande tid har jag pluggat eller varit arbetslös, fick en deltidsjobb sommar 2009 och fram till nu, så 65000kr är rätt liten antag jag, eftersom jag är väldigt medveten om jag inte har jobbat mycket under mitt livstid.

men hur gammal är du?

Fast nu räknar du nog hela det allmänna pensionskapitalet (inkomstpension + ppm). Du har inte fått ihop 65000 på PPM utan att ha tjänat ett par miljoner + haft god lycka med investeringarna...
Citera
2010-04-05, 21:11
Medlem
cammlis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspanaren
Fast nu räknar du nog hela det allmänna pensionskapitalet (inkomstpension + ppm). Du har inte fått ihop 65000 på PPM utan att ha tjänat ett par miljoner + haft god lycka med investeringarna...

ja visst gjorde jag det,.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in