Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-12, 07:05
  #133
Avstängd
(Jag vet INTE om det jag har skrivit nedan är sant och/eller bra.)

Det var länge sedan jag skrev i den här tråden.
Men i tråden nedan, så förklarar jag varför det är bättre att bygga hus på bredden än på höjden, om man vill få så stor yta och så stor volym som möjligt på husen, med så lite byggnadsmaterial som möjligt:

(FB) Ett enda stort hus där alla i staden bor.

Och jag tänker att man med hjälp av samma princip, kanske skulle kunna bygga världens största konstgjorda sjö, på något oanvänt/övergivet landområde, tex Grönland, Antarktis. Alltså som en rund "mur" som stänger in vatten som man har spolat innanför muren. Alltså som en slags "avlastningssjö", för att sänka havsnivån eller hålla havsnivån under kontroll.
Hela världen hjälps då åt att bygga samma konstgjorda sjö, för att maximera sjöns yta och därmed maximera volymen i sjön, istället för att varje land bygger varsin sjö och slösar bort byggnadsmaterial.

I bästa fall kan en sådan "avlastningssjö" användas även för att "rena" havet. Alltså genom att man pumpar vatten från havet in i "avlastningssjön", men först genom ett filter/reningsverk. Man pumpar då helst upp vatten från botten av havet, eftersom det är där allt skräp finns, tänker jag.
__________________
Senast redigerad av a987 2019-06-12 kl. 07:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback