Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-07, 19:05
  #13
Avstängd
För att få lite klarhet i tråden, har vi nordmän en sägner om vårat ursprung?
Citera
2018-08-13, 04:37
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
För att få lite klarhet i tråden, har vi nordmän en sägner om vårat ursprung?
Bra fråga. Vi Nordbor har ju bebott landet i flera tusen år (3000+), så det är inte märkligt att någon myt ej finns bevarad så vitt jag vet. Romerna hade vid deras inträde i Europa under senmedeltiden som mest varit ute i tusen år, och då hade de också varit i konstant kontakt med kulturfolk med skrift.
Citera
2018-08-14, 11:33
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Bra fråga. Vi Nordbor har ju bebott landet i flera tusen år (3000+), så det är inte märkligt att någon myt ej finns bevarad så vitt jag vet. Romerna hade vid deras inträde i Europa under senmedeltiden som mest varit ute i tusen år, och då hade de också varit i konstant kontakt med kulturfolk med skrift.

Men nu slänger du ihop nordbor och nordmän? Samer t.ex är nordbor men inte nordmän.
Nordmän är nordgermaner, nordbor är personer bosatta i norden.

Det borde ju ändå finnas någon myt eller något som fick Hitler och nazisterna att bry sig om sanskrit och runor osv.
Jag förstår att man idag kan se kopplingar, men hur fan kunde de göra de redan då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback