Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-04, 06:35
  #1
Medlem
Funderar på att ta bil med familjen till Trollstigen från Gävle men är lite osäker på vilken väg man ska ta för att få ut det mesta av resan och vad man bör tänka på. Hade tänkt mig en helg Fre-Sön med övernattning på hotell i Norge.

Så någon här som åkt från Gävle till just Trollstigen och som kan rekommendera färdväg ? Och är det fler som gjort liknande resa som kan tipsa om olika saker så man kommer väl förberedd.

Har även två småbarn så vi kan ju inte vandra jättelånga sträckor heller.
Citera
2018-06-04, 09:28
  #2
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Åk via Geiranger, där är det jättefint.
Citera
2018-06-04, 10:02
  #3
Medlem
Savoys avatar
Ta raka spåret dit via Dombås och sedan Geiranger och andra fjorder på tillbakavägen. Tar du Geiranger först kommer Trollstigen att bli ett riktigt antiklimax på resan, för att inte tala om vägen därifrån tillbaka till Sverige.

Ska säga helt ärligt att det finns mängder med vackrare vägar i Norge än Trollstigen, som är bäst marknadsförd...håll er vid fjorderna helt och hållet är mitt tips - ni kan ju ta Trollstigen dit ändå, men se det mer som en väg till målet än ett mål i sig.

Jag menar konkret en rundtur ungefär så här,

https://goo.gl/maps/oQivqcuTKmw

Ett annat grundproblem är att resan du vill göra är alldeles för lång som helgutflykt oavsett hur du gör. Ta en eller två dagar ledigt så funkar det bättre, hellre en bra tur som kostar lite mer (semsterdagar) än en dålig som även den kostar mycket.
Citera
2018-06-04, 10:38
  #4
Medlem
Strunta i Trollstigen, åk istället till Loen och ta skyliften upp till Hoven. Geiranger är nära så det är lätt att kombinera de två platserna. Men i jämförelse med dem är Trollstigen rätt trist, liknande slingriga vägar finns på väg mot Geiranger och utsikten över fjordar är mycket bättre.
Citera
2018-06-04, 11:58
  #5
Medlem
Bra svar från samtliga, väldigt tacksamt ! Är ute efter storslagna vyer så det enda jag kunde komma på var trollstigen :P

Men ska kolla upp Loen kanske man kan kombinera på något vis också, bara det fungerar med en 2-åring och en 8-åring så är det ju lugnt

Men En 5 dagars kanske inte är helt fel, hur är priserna på hotell och så i Norge? Maten är förmodligen svindyr förstår jag ?
Citera
2018-06-11, 21:04
  #6
Medlem
Någon som även vet hur priserna i Norge ser ut ? Tänker mest på boende, bensin och mat, så man kan planera inför en eventuell resa så pengarna inte tar slut
Citera
2018-06-11, 21:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Någon som även vet hur priserna i Norge ser ut ? Tänker mest på boende, bensin och mat, så man kan planera inför en eventuell resa så pengarna inte tar slut

Boende : Hytter och rum är inte väldigt dyrt

Mat ca 40 procent högre än sverige men inte allt

Äta ute ca 100 procent högre än sverige

Glöm inte dalsnibba http://www.dalsnibba.no/
Ett altenativ är ju också atlanterhavsveien men den ser jag som lite överreklamerad

Ta på dig lite längre tid och små barn vill inte sitta i bilen hela tiden, se till att ha bra väder där annars kan du bara se handen framför dig och bilarna kommer från dimman
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2947296

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback