• 1
  • 2
2018-06-04, 00:14
Medlem
DMfanNo1s avatar
Hur hade 18-åringar råd med Moogsynthar på 80-talet? Var det bara rika som ägde såna instrument eller var de billigare på den tiden?
Senast redigerad av DMfanNo1 2018-06-04 kl. 00:16.
Citera
2018-06-04, 00:19
Bannlyst
en MYCKET bra fråga

vilka var det som hade moog ?

var det typ depeche mode ?

synthare är väl ofta rika jävla ungar, inte fan är det ghetto med synth

så det skulle förvåna mig om dom var billiga. modern teknik och sånt har väl aldrig varit billigt

kan tänka mig att vince clarke var en riktigt bortskämd liten unge som fick varenda moog han pekade på

typ "vince my dear child, if you get all a's in school we will buy you all the moog in the world!" och så kommer skitungen hem med högsta betyg i alla ämnen.
Citera
2018-06-04, 00:23
Medlem
DMfanNo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
en MYCKET bra fråga

vilka var det som hade moog ?

var det typ depeche mode ?

synthare är väl ofta rika jävla ungar, inte fan är det ghetto med synth

så det skulle förvåna mig om dom var billiga. modern teknik och sånt har väl aldrig varit billigt

kan tänka mig att vince clarke var en riktigt bortskämd liten unge som fick varenda moog han pekade på

typ "vince my dear child, if you get all a's in school we will buy you all the moog in the world!" och så kommer skitungen hem med högsta betyg i alla ämnen.

Depeche var arbetarklassungar, i alla fall Martin och Dave. Möjligtvis Vince och Alan som var medelklass eller mer, när Vince startade DM var han arbetslös. Alan gick med efter att första plattan hade släppts. Användes Moog på Speak & Spell? Det låter som det.
Senast redigerad av DMfanNo1 2018-06-04 kl. 00:31.
Citera
2018-06-04, 00:28
Medlem
AndersM79s avatar
De kanske fick låna från musikskolor eller liknande?
Jag hade en klasskamrat som var jäkligt duktig musiker, han hade källaren full med instrument; syntar, trumset, massor av olika sorters gitarrer mm, mm.
Jag vet inte hur han fick tag på dem, men föräldrarna var 'vanliga' knegare, så inte fan har de haft råd att köpa dem till honom.
Han byggde visserligen lite själv, b.la. en el-ukulele. Den lät förjävligt...
Senast redigerad av AndersM79 2018-06-04 kl. 00:30.
Citera
2018-06-04, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Depeche var arbetarklassungar, i alla fall Martin och Dave. Möjligtvis Vince och Alan som var medelklass eller mer, när Vince startade DM var han arbetslös.

det här hittar jag på wikipedia!

"the Minimoog was comparatively very affordable – at an initial retail price of US$1500, it was less than half the cost of Moog's cheapest professional modular system – according to the company's 1974 price list, a Moog System 15 was almost $4000, the System 35 was over $5000, and the largest, the System 55 (pictured above) cost nearly $9000, while the System 55A, plus optional sequencer module, cost well over $10,000."

detta gäller 70-talet.
Citera
2018-06-04, 00:29
Medlem
Dofternas avatar
Moogs billigaste kostade 600 USD 1980.
http://retrosynthads.blogspot.com/20...e-28-1980.html

Nu var det väl framförallt inte Moog syntbanden använde utan Roland, Korg och Yamaha? Antar att de fort gick ner i pris när japanen kom.
Citera
2018-06-04, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
De kanske fick låna från musikskolor eller liknande?
Jag hade en klasskamrat som var jäkligt duktig musiker, han hade källaren full med instrument; syntar, trumset, massor av olika sorters gitarrer mm, mm.
Jag vet inte hur han fick tag på dem, men föräldrarna var 'vanliga' knegare, så inte fan har de haft råd att köpa dem till honom.

kan han ha stulit dom ???

det är i så fall preskriberat nu.
Citera
2018-06-04, 00:31
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
kan han ha stulit dom ???
det är i så fall preskriberat nu.

Vi var kompisar i småskolan, så nja... om inte det var farsan som stal dem.
Citera
2018-06-04, 00:32
Medlem
Enzymes avatar
På 80-talet slog den digitala tekniken igenom och de analoga syntarna blev omoderna. Alla ville ha det nya soundet. Depeche till exempel började ju använda PPG redan 82 och sedan massa samplers som Emu Emax och Emulator. Eftersom moog ansågs som omodernt och efterfrågan var låg sjönk priset. Vissa firmor som inte klarade övergången i teknik gick i konkurs som ARP, Oberheim med flera. Sen ett tag tillbaka har det dock varit en rejäl analoghype och efterfrågan är större än när det begav sig. Började redan på 90-talet med analoga emuleringar för att testa marknaden men numera vill fler och fler ha "the real thing". Vissa som Moog har fått en renässans och det finns även massa nya företag som säljer produkter i alla möjliga prisklasser.
Citera
2018-06-04, 00:35
Medlem
Dofternas avatar
Har finns en bra lista på syntarna som byggde synten, med priser och vilka som använde dem.

http://www.musictech.net/2014/04/synth-pop/
Citera
2018-06-04, 00:42
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
På 80-talet slog den digitala tekniken igenom och de analoga syntarna blev omoderna. Alla ville ha det nya soundet. Depeche till exempel började ju använda PPG redan 82 och sedan massa samplers som Emu Emax och Emulator. Eftersom moog ansågs som omodernt och efterfrågan var låg sjönk priset. Vissa firmor som inte klarade övergången i teknik gick i konkurs som ARP, Oberheim med flera. Sen ett tag tillbaka har det dock varit en rejäl analoghype och efterfrågan är större än när det begav sig. Började redan på 90-talet med analoga emuleringar för att testa marknaden men numera vill fler och fler ha "the real thing". Vissa som Moog har fått en renässans och det finns även massa nya företag som säljer produkter i alla möjliga prisklasser.
Jo, tycker det var en tråkig utveckling när rattarna försvann, och analogsyntarna.

Behringer har nyligen släppt en klon av minimoogen, asbillig. Nästan så man blir sugen på att börja skruva lite igen.
Citera
2018-06-07, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DMfanNo1
Användes Moog på Speak & Spell? Det låter som det.

Yep, en Moog Prodigy, tillsammans med bland annat en Jupiter 4, Yamaha CS-5 och en Kawai 100F.

Daniel Miller lär dessutom ha lånat ut några av sina maskiner under inspelningen av Speak & Spell.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in