Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-26, 22:41
  #37
Medlem
Captinheros avatar
Därför man inte streamat lagligt kostsamt och krångligt. När det finns mkt enkla gratis alternativ
Citera
2018-06-26, 23:27
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Finns det folk som fortfarande streamar lagligt nä det finns så många gratistjänster och det räcker man googlar det så dyker det upp på rad sen är det bara välja o vraka bland favoriterna

Jag streamar lagligt, och använder både Netflix och Viaplay. Samt playkanalernas hemsidor emellanåt (SVT Play, TV4 play, Viafree, Dplay) då det hamnar program där som inte finns på Netflix eller Viaplay.

Bland annat för att alla gratissidor inte är så där fantastiska. Visst, de kan vara ett komplement ibland och erbjuda sådant som lagliga alternativ inte gör. Men å andra sidan kan de lagliga alternativen erbjuda filmer och tv-serier som de olagliga men gratisalternativen inte har i sitt utbud. En annan fördel med lagliga alternativ (speciellt de man betalar för, och inga playalternativ) är att man slipper reklam och pop ups.

Sedan kan gratissidorna ha problem med annat. Exempelvis kan det lagga ofta när man försöker se på något, eller så kan något finnas på sidan men när man försöker titta på det så är materialet helt plötsligt inte tillgängligt. Är man en av de personer som av någon anledning vill ha svensk text, så funkar inte alltid dessa sidor eftersom det brukar finnas material med endast engelskt tal. Sedan har dessa sidor generellt sett en förmåga att då och då ligga nere, och det kan dröja några dagar eller så innan de finns tillgängliga igen.
Citera
2018-06-26, 23:40
  #39
Medlem
Elementarts avatar
Jag ogillar betaltjänster för att det så ofta saknas sådant man vill se och ha i sitt "bibliotek". Exempelvis den enda Stephen Chow-film som finns på Netflix är CJ7, den var ju inte dålig men det är ju en film som räcker om man har sett en gång Jag vill heller inte lägga en massa pengar på olika streamingstjänster. Viaplay har ju Seinfeld, HBO Nordic Curb Your Enthusiasm osv.
Citera
2018-09-12, 10:43
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Därför man inte streamat lagligt kostsamt och krångligt. När det finns mkt enkla gratis alternativ
Lite länge sen du skrev detta, men måste ändå fråga när du säger att det finns mycket enklare alternativ än krångliga gratistjänster.
Vilka tjänster syftar du på då?
För jag tycker ej det påståendet stämmer.

För egen del har jag nästan helt slutat fulstreama eftersom bekvämligheten i att streama via Netflix/Viaplay/HBO har tagit över. Fungerar hur bra som helst till alla enheter/tv-apparater via Chromecast. Bra appar till IOS/Android. Alltid toppkvalitet, aldrig lagg, enkelt att hitta det man söker efter och helt utan reklam.

Däremot är utbudet skit, det är ju där skon klämmer.

Spotify har ju i stort sett all musik förutsatt att man inte har väldigt udda genrer, eller gillar lokala/små artister eller (tidigare) Beatles. Men Spotify har ju i stort sett helt dödat marknaden vad gäller piratmusik. Man hade ju hoppats att streamingtjänster hade gjort detsamma med film och serier men nja, det kommer nog dröja lång tid innan vi är där.

Jag hade gärna betalat 1000 kronor i månaden för att få tillgång till ett riktigt fett utbud, men då pratar vi Spotify fast för film och där nya filmer släpps ungefär lika snabbt som DVD-releaser dvs några månader efter Biopremiärerna.
__________________
Senast redigerad av fiskoega 2018-09-12 kl. 10:47.
Citera
2018-11-25, 19:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Just Billions har du på HBO Nordic.
I övrigt håller jag dock med. Idiotiskt att ens t.ex. HBO Nordic account enbart går att logga in på från just Norden. Det är väl förfan på semester man vill kunna titta som mest.

Går att komma runt med VPN men har ju inte med saken att göra.

Ja håller också med man står sig rätt så slätt om man vill vara laglig i TV och Radio samt Film samanhang om man är svensk, så det är väl inte så konstigt att man tar lagen i egna händer.
Citera
2018-11-26, 21:05
  #42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman
Ja håller också med man står sig rätt så slätt om man vill vara laglig i TV och Radio samt Film samanhang om man är svensk, så det är väl inte så konstigt att man tar lagen i egna händer.

Eftersom du citerade ett inlägg som handlade om att man endast kan logga in på HBO Nordic inom Norden, annars får man använda VPN: Man ska kunna se på sina betalda streamingsajter inom Europa. Oavsett om det är Viaplay, Netflix, HBO Nordic eller något annat. Började gälla 1 april 2018. Så man behöver inte längre ta lagen i egna händer.
Citera
2019-03-28, 23:51
  #43
Medlem
Ananasplantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Jag reser för tillfället en del med jobbet, både innanför och utanför EU, och har därför mycket tid jag kan kolla serier på. Nu när jag inte längre är en fattig student eller orkar med att klicka bort massa porr-popups, så tänkte jag efter ett långt liv av piratande att "nu ska jag betala för att se vad jag vill".

Men icke. En serie jag kollar på heter Billions, denna går inte att ens se utanför USA på sidan Showtime. En annan film jag ville kolla på var de nya Beck-filmerna, på C-More. När jag besöker dessa från ett hotell i Frankrike kommer jag till en tom sida. Likadant med SVT eller TV4Play.

Det GÅR alltså inte att lagligt ta del av film som man vill, och sen klagar filmindustrin på "förlorade intänkter". skämtar de med mig? Här har dom alltså en betalade, laglig kund, vars pengar de inte vill ha och en tjänst de inte kan erbjuda.

Nu har jag fått nog, de förtjänar inte mina pengar. Det skall inte ta dubbelt så lång tid att försöka få ordning på en laglig stream jämfört med att ladda ner eller streama från nån skum rysk sida.

Jag skaffade en streamingtjänst och började kolla på en serie. När jag hade tittat på alla avsnitt undrade jag om planerades fler säsonger framöver, så jag kollade wikipediasidan för serien. Då fick jag reda på att det gjorts en till säsong för flera år sedan och då undrade jag varför i helvete den sista säsongen saknades. Efter att ha hittat streamingtjänstens twitter fick jag reda på att de höll på att förhandla fram avtal för att få sista säsongen.

Antingen så ger streamingtjänsterna så dåliga avtal till de som äger rättigheterna till serier och film, eller så ställer rättighetsinnehavarna orimliga krav. Antagligen en kombination av båda sakerna, då det är väldigt dåligt utbud av filmer från 1980 till 2000, alltså filmer som rättighetsinnehavarna borde gå med på att låta streamas för en struntsumma. Skulle det finnas några pengar i filmer som Con Air, Deep Impact eller Cubic? Jag skulle inte tro det, men filmbolagen inbillar sig väl det.

Hela film- och tv-branschen saboterar för sig själva, då ingen vill betala för ett fragmenterat utbud. Jämför med tvspels-branschen som helt slutat med att ha skillnader på regioner. Alla spel släpps exakt samma datum världen över, och på så många plattformar som möjligt. Film- och tv-branschen har avtal för varje säsong av varje serie i varje land. Det säger ju sig själv att det inte är hållbart i en värld där alla har tillgång till internet.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback