Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-03, 18:55
  #1
Medlem
Hej
Jag har en bror som är ganska lat så när vi spelar studsmatta brukade han inte spela med och han säger att han får el i sig när han rör vid studsmatta. så vi testade om det är sant. Så jag var på studsmatta och han var på marken, när han rörde min hand fick jag en känsla som el passerar mig och hörde ett BOB ljud. Men det fungerade bara när jag rörde honom inte andra. Så vad kan anledning vara?

Är det så att elektroner i järn passerar via huden eller?
Citera
2018-06-03, 19:23
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aysa
Hej
Jag har en bror som är ganska lat så när vi spelar studsmatta brukade han inte spela med och han säger att han får el i sig när han rör vid studsmatta. så vi testade om det är sant. Så jag var på studsmatta och han var på marken, när han rörde min hand fick jag en känsla som el passerar mig och hörde ett BOB ljud. Men det fungerade bara när jag rörde honom inte andra. Så vad kan anledning vara?

Är det så att elektroner i järn passerar via huden eller?

Googla statisk elektricitet.

Inget sneaky, bara naturligt.
Citera
2018-06-03, 21:17
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Det är inte järnets fel utan plasten som skapar statisk elektricitet.
Citera
2018-07-08, 23:03
  #4
Medlem
Bonnatorps avatar
Du kan kontra med att han redan är alldeles full av elektroner, och om han känner sig stött av en studsmatta känner han förmodligen efter lite för mycket.

EL-ler så har han lärt sig att det inte alltid är rätt att följa strömmen och bli uppstudsig
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-07-08 kl. 23:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback